Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 16. mars 2009 #1 Skrevet 16. mars 2009 Noe så grusomt og hjerteskjærende å se på!!!
Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 16. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 16. mars 2009 Jeg tok det opp på Get boksen vår, så jeg ser på det nå!! Får klump i halsen altså... Det er syke greier!! Og tårene sprutet da jeg så den Cavalieren som lå og vred seg i smerter på gulvet...og boxeren som hadde epilepsi....
AdrenaLine Skrevet 16. mars 2009 #4 Skrevet 16. mars 2009 Ja vi så det her i går også... Forferdelige greier og dessverre slik i Norge også. Jeg måtte avlive en herlig dachs for noen år siden. Han hadde kneskåler som de snakket om og vridde forbein som gjorde at han fikk vondt oppover i ryggen... Etterhvert ble han aggresiv og beit meg da jeg skulle plukke ham opp. Helt uventet... Hadde vært hos en dyrlege like før som sa at alt var i orden med ham, men gikk da til en annen som så feilene før hun engang hadde fått undersøkt ham. Prøvde å ringe både oppdretter og NKK for å få stoppet avlen på faren (som var han som bragte det videre), men ingen brydde seg det døyt. Var ingenting jeg kunne gjøre. Måtte avlive ham like før han ble to år. Fikk igjen alle pengene på forsikringa men mistet en hund jeg var blitt veldig glad i og som jeg ikke kommer til å glemme med det første. Får påminnelsen hver dag når jeg ser meg i speilet for å si det sånn... :S Og denne hunden fikk også pris på utstilling! Vi har ny hund nå og vi gjorde grundige undersøkelser før vi fikk ham. Dette er en frisk og sunn Breton og Breton-klubben er veldig strenge på hvem som får avle på disse. Takk og pris. Foreldrene må ha oppnådd bra på både utstilling, røntgen og jaktprøver. Denne rasens svakhet er hoftene og dette lukes ut ved røntgen. Skulle ønske flere av hundeklubbene opererte på denne måten. Første gangen trodde jeg jo at jeg kjøpte en topp hund siden han hadde knallgod stamtavle. Det burde jo virkelig holde...
lindynatt Skrevet 16. mars 2009 #5 Skrevet 16. mars 2009 Nå har jeg ikke sett programet da vi ikke har norsk tv. men det er så påfallende i Norge hvor mange som har rasehunder. Det er jo klart, at rasehunder vil før eller senere få problemer med innavl i et land som er så strengt på innreisebestemmelsene for hunder. Her i Tyskland finnes det masse blandingshunder. ikke det at de absolutt er fri av sykdommer, men det er større mangfold. Dessuten er det for meg perverst å betale titusenvis av kroner for en hund når det finnes så mange hunder som lider nød og trenger et nytt hjem. Man betaler i dyre dommer og da lønner det seg for folk å drive med juks og fanteri... Vår lille hund er blanding av katt, ekorn, menneske og hund (i allefall tror vi det ) Han ble født på gaten i Spania og kom til oss her i Tyskland, da han var ca 7 måneder gammel.
Strandloppa og lillebror Skrevet 16. mars 2009 #6 Skrevet 16. mars 2009 Unnskyld meg som kommenterer noe som ikke har noe med saken å gjøre, men "Vår lille hund er blanding av katt, ekorn, menneske og hund". Det er noe av det kvalmeste jeg har hørt!!!
blåpingvin Skrevet 16. mars 2009 #8 Skrevet 16. mars 2009 Programmet handler ikke om rasehunder i Norge, men i Storbritannia. Der parrer de vistnok til og med far og datter, det tror jeg ikke man gjør i Norge. Jeg er enig i at det lett kan bli sykdommer blant rasehunder, men det samme skjer nok i Tyskland. Kanskje du kan se programmet via nrk nett-tv.
lindynatt Skrevet 17. mars 2009 #9 Skrevet 17. mars 2009 Jo men Storbritania har enda strengere regler enn Norge når det gjelder det å ta med seg hunder inn i landet. Når man kan tjene penger, finnes det alltid sorte får, også i Norge. Derfor mente jeg at blandingsraser som rett og slett ikke kan ha så mye avd e samme genene og hvor man ikke driver med avl for å tjene en god slump med penger, kan være løsningen. Joda de driver med innavl av rasehunder her nede også, Schæfer hunder f.eks er kjent for at det er fryktelig mye innavl ute og går...
Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 17. mars 2009 Forfatter #10 Skrevet 17. mars 2009 Det foregår mye rart overalt tror jeg...i ulik grav... Uansett hvor det skjer, er det helt forferdelig! Stakkars dyr som må betale prisen for menneskers grådighet!
Frk. Sol Skrevet 17. mars 2009 #11 Skrevet 17. mars 2009 Nå er det urovekkende mange som ikke vet å undersøke oppdretter når de kjøper hundene sine. Syntes det er merkelig at så mange klarer å gå i den fella. En skikkelig bakgrunns sjekk, og en titt på stamtavla koster ikke så mye tid, og du kan ende med et mye "bedre kjøp". Såklart er det vanvittig å betale flere tusner for en hund når det er så mange som trenger et hjem, men du betaler da og for å vite hva du får. Da er det bare rett og rimelig at hunden ikke skal ha arvelige skavanker som ikke burde vært der. Vi har en schäfer på 1 år, som ble kjøpt av en oppdretter som hadde veldig gode referanser, og som ikke drev med "stor oppdrett". Vi var bevisste dette valget da han trenes i diverse ting som en f.eks. fuglehund ikke kunne hevdet seg i. Etter å ha sjekket stamtavlen var vi ikke i tvil, og vi har i dag verdens beste hund:)
AdrenaLine Skrevet 17. mars 2009 #12 Skrevet 17. mars 2009 Kjære frk. Sol, Først og fremst, så du dette programmet? Det tok for seg problematikken med at rasestandardene har utviklet seg i sykelig retning og det er jo disse rasestandardene de fleste oppdretterne følger. Så man kan derfor ende med å kjøpe en hund med perfekte foreldre rasestandarden tatt i betraktning, men dette garanterer ikke at man nødvendigvis får en frisk hund selv om oppdretter gjør det som kreves av ham. På papiret ser alt bra ut, men ting kan endre seg når hunden vokser til... De viste bilder av hvordan flere av rasene så ut for hundre år siden og hvordan de ser ut nå. En veldig skummel utvikling. Basset-hundene har langt lengre ører og magen subber i bakken, dachsene har fått langt kortere ben, mopsene er blitt så flate i ansiktet at såvidt klarer å puste og king charles cavalier spanielene hadde i mange tilfeller for store hjerner i forhold til kraniet... Selv så har jeg hatt to hunder, begge med topp-premierte foreldre og super stamtavle. Den første måtte som nevnt over her avlives nettopp pga feil i avlen. Nummer to er derimot frisk som en fisk *bank i bordet*. Jeg vil aldri fraråde noen å sjekke stamtavler og slikt, men ikke alle raseklubbene er like strenge på hvem som får avle og ikke. Flere av dem bør innføre strengere regler og avlsprogram. For blant annet Breton-rasen har dette ført til en veldig positiv utvikling og langt færre sykdommer enn tidligere. Vi får alle håpe at Norge ikke er like ille som Storbritannia, men vi har nok noen svin på skogen her i landet og...
Frk. Sol Skrevet 17. mars 2009 #13 Skrevet 17. mars 2009 Nei du jeg så nok ikke det programmet. Skulle ønske jeg hadde det, men den gang ei. Jeg vil bare påpeke at jeg aldri har skrevet at det er noen garanti for at du får en "frisk" hund dersom du legger ned litt forarbeid, men du må da være enig i at det er sikrere å kjøpe av noen med referanser, som du har snakket med og sjekket selv enn fra en tilfeldig person som bare har et kull for moro skyld, og ikke har satt seg inn i selve avls prosessen!? Jeg vet at det er blitt avlet fram både det ene og det andre. Vi har som sagt en schäfer og valgte en som er av rene brukslinjer. Vi ville ha en så orginal hund som mulig etter hvordan de var før show hundene ble avlet fram. Han er helt svart, og har ikke den typiske schäfer-knekken i hoftene. Han har en mye sunnere bygning enn de fleste innen denne rasen. Han vil derfor aldri vinne noe i en utstilling, men gjør seg ypperlig til den treningen han skal konkurrere i. Jeg legger ikke all skyld på kjøper her. Det må jeg bare ha sagt. Jeg ville bare si at det kan være lurt å undersøke litt hva du får før du kjøper! Var ikke mer en det..
AdrenaLine Skrevet 17. mars 2009 #14 Skrevet 17. mars 2009 Vi er nok enige vi Frk. Sol Jeg vil ikke finne på å ikke kjøpe fra en seriøs oppdretter med gode referanser. Men til tross for at man sjekker i alle bauger og kanter viste dette programmet at man aldri kan vite hva man treffer innenfor enkelte raser. De viste bilder på programmet av schäfer-knekken og jeg må si jeg er glad jeg ikke ser den ofte på schäfere i nærmiljøet. I programmet ble det også sagt at man ikke parret søsken eller mor og sønn eller omvendt, men å parre en hann/tispe med "barnebarnet" var helt i orden... Ikke rart det går galt.
AdrenaLine Skrevet 24. mars 2009 #15 Skrevet 24. mars 2009 Tenkte jeg bare skulle si at denne går i reprise nå i kveld kl 2130 på NRK3...
BabyBlue Skrevet 24. mars 2009 #16 Skrevet 24. mars 2009 Jeg har kjøpt hund fra en "seriøs" oppdretter som har holdt på med samme rasen i 21 år...dessverre så er denne mannen kunn ute etter penger penger og atter penger...han er god til å snakke for seg, og ingen får stoppet han. Jeg måtte avlive min hund pga mye styr. Jeg ble også lovet oppfølging til utstilling og trening...noe jeg ikke så noen ting av, det var kunn tomme løfter. Jeg fikk høre i ettertid at faren til min hund var akkurat lik, og jeg har sett flere hunder med samme far som har blitt lik. Enda slutter de ikke å bruke han i avl, men fortsatte pga penger. Det er skremmende hvor lett det er å bli lurt når man kjøper seg valp i dag...de kan sitte å love meg gull og grønne skoger men man har ALDRI noen garantier. Men kjempefint at de får dette frem i media!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå