Elizaaa Skrevet 16. mars 2009 #1 Skrevet 16. mars 2009 Var på UL idag, alt var bra med den lille. Men det var noe med avstanden mellom livmora og morkaka. Tror hun mente at de var for nær hverandre, skal på nu UL i juni for å se om det er blitt bedre. Vis ikke så må jeg ta keisersnitt. Vet dere om jeg kan leve som normalt for det om det er slik med livmora og morkaka? Er det noe jeg bør være forsiktig med? Kan det bli forverret dersom jeg bærer litt tungt??Er det noen som vet mer om denne tilstanden?? skal ikke til jordmora før i nesteuka, så får jeg spurt henne da..
VinterSol+2 Skrevet 16. mars 2009 #2 Skrevet 16. mars 2009 hun mente ikke avstanden mellom morkake og livmorhals da? dersom morkaka di ligger forran livmorhalsåpningen, og ikke flytter seg, må du ta keisersnitt. men ofte så flytter morkaka på seg i løpet av svangerskapet, så derfor sjekker de når det nærmer seg. det er ikke farlig sånn ellers, det kan føre til ufarlige småblødninger, -men ellers har detikke noe å si for ditt dagligliv, annet enn at du ikke bør i vaginal fødsel. (noe med at da ligger jo morkaka i veien for babyen, og det kan vi ikke ha noe av, så da tar de keisersnitt for å være på den sikre siden) det fine med planlagte keisersnitt, er jo at da får du være våken, og det er etter sigende et veldig hyggelig inngrep. det tar litt lengre tid å komme seg etter fødsel enn etter vaginal fødsel, bare.
Minnie_Moon Skrevet 16. mars 2009 #3 Skrevet 16. mars 2009 Er sikkert det at morkaken ligger for nært livmorhalsen. Hadde det sånn i forrige svangerskap, men det rettet på seg så jeg slapp keisersnitt. Jeg levde som normalt. Det er ikke fare for at noe du gjør kan forverre det. Som regel trekkes morkaken oppover og bort fra livmorhalsen etter hvert som livmoren vokser. Og det med at man kommer seg raskere etter normal fødsel i forhold til keisersnitt er jo veldig individuelt da. Min venninne tok keisersnitt, men kom seg mye raskere enn meg som hadde en normal fødsel. Selv om jeg hadde en fødsel uten komplikasjoner.
Gjest Skrevet 16. mars 2009 #4 Skrevet 16. mars 2009 Jeg fikk samme beskjed i dag på ultralyd også. Det er lavtliggende morkake, eller placente praevia tror jeg de kaller det på fagspråket. Som andre over her har forklart så er det slik at morkaken ligger lavt nede, foran livmorhalsåpningen. Hun sa videre at i de fleste tilfeller så flytter morkaken seg oppover og man vil kunne føde vaginalt. I 0.5 til 1% av svangerskap med dette så flytter den ikke på seg og man må da ta keisersnitt. Jeg får en ny ultralyd i uke 36 slik at de ser hvor morkaken ligger og dersom den enda ligger lavt nede så blir det keisersnitt på meg.
Elizaaa Skrevet 16. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 16. mars 2009 Okei.. Takk for svar!!! Blei litt bekymra først.. Bruker av og til å ha litt vondt/ømt på forskjellige plassa i magen, og av og til kjennes det ut som om det er nåkka som presser seg ned over i magen. Men det er sikkert ingenting farlig det heller. Jeg bekymrer meg kanskje litt for mye:-)
VinterSol+2 Skrevet 17. mars 2009 #6 Skrevet 17. mars 2009 hehe, er sikker bare babyen din som trykker og sparker på nye steder det ;-) i tillegg så strekker jo livmoren ganske mye på seg, og det er normalt å oppleve alt fra ømhet til regelrette voksesmerter! tenk deg hvor mye den skal vokse da! tarmene kan også bli litt ømme, det er jo bl.a fordi den glatte muskulaturen blir litt slapp i fisken en periode. du skal se alt er i orden, og vi satser på at morkaken kryper oppover!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå