Gå til innhold

Litt forvirret over ultralyd


Jahoo

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det sånn at man kan be om en gratis ultralyd når som helst i svangerskapet eller denne kun tidlig?

Hva med den hvor man kan se hvilket kjønn det blir? må man betale for den eller er denne i tillegg?

Skal dere velge fastlege eller jordmor til kontrollene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei ! Er ikke 100% sikker på hvordan det er nå, men ser at ingen har svart enda. Så kan skrive det jeg tror så lenge ;)

Jeg mener det er ultralyd i uke 16 eller 17 en gang.(er da du kan få vite kjønnet) gratis...

Og så er det opp til legen om det er nødvendig med tidligere ultralyd.

Men om du bare vil det selv så tror jeg du skal betale noe.

Jeg gikk bare til jordmor for kontroll sist gang. Og vil gjøre det denne gangen også. Om ikke jordmor og lege mener noe annet da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo jahoo!

Kaster meg på jeg også! Jeg også hadde en forestilling, i mitt første svangerskap, at UL (den i uke 17/18 som er gratis og som alle får tilbud om) at dette er for å se hvilket kjønn det blir. Jeg ble grundig irettesatt da jeg kom til UL på Ullevål. Dette var IKKE en UL som tok sikte på å kartlegge kjønn, men for å se at alt stod bra til med bebissen inne i magen. Jeg fikk beskjed om at kjønnet kunne man få vite som en bonus hvis "de hadde tid med det"! Man kan imidlertid be om tettere oppfølging og tidlig UL hvis det er grunner til det. Hvis man er spesielt urolig, man ikke vet hvor langt man er på vei, dersom man har hatt blødninger mm. I utgangspunktet er det kun èn UL i løpet av svangerskapet. Håper dette var noe informativt. Ellers gikk jeg både til fastlege og jordmor i det første svangerskapet og var strålende fornøyd med det. Hadde en fantastisk jordmor og har også en god kontakt med fastlegen. Dette velger man helt selv og man gjør det som føles mest komfortabelt. Man starter gjerne opp med den første kontrollen i uke 12, men dersom man ønsker tettere oppfølging kan man si i fra om dette. Jordmødre har, som regel, mer kompetanse på fødsel og barsel, amming mm, men dersom du trenger sykemelding er det fastlegen din som ordner opp :-). Vel vel håper dette var til noe nytte og fortsatt lykke til.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ultralyd i uke 16-19 er gratis... her er det normalt at de forteller kjønn, dersom de kan se det... ikke alltid det er så lett..;-)

 

jeg fikk to ultralyder gratis sist, da va var uenige i termin...

 

 

denne gangen har jeg vert hos ultralyd i uke 7... denne må jeg betale selv.. så får jeg den ene når jeg er 17 uker gratis...

 

for å få flere en 1 gratis, må det være mistanke om at noe er gale osv... eller noe en vil sjekke opp bedre... vet at de som har hatt SA får flere ultralyder...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist når jeg gikk med sønnen min hadde jeg 3 stykkler, 2 betalte jeg selv og 1 fikk jeg siden det er denne alle får graits :)

 

Kommer nå til og betale for 1 selv, var på 3d med sønnen min og dette var veldig spennende :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info. Tror jeg ble litt klokere.. Tror heller jeg venter med utra lyd, men mindre legen sier noe annet. Skal til første kontroll i uke ti rett etter påsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...