Gå til innhold

Nybegynnertips ang. løping

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst til å begynne å løpe. Har hatt ett maå i livet å løpe ett maraton. Men synes det er kjempe slitsomt. Hvordan kommer jeg i gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Intervall-trening! Det stykker opp løpingen, så du ikke har følelsen av å måtte løpe "uendelig", og det blir veldig overkommelig! Med 4x4 min intervall-trening vil du også ganske kjapt merke formstigning samt at det er gunstig for hjertemuskulaturen. Skaff deg helst en pulsklokke! Da blir alt mye enklere :o)

Varm godt opp i 10-12 minutter, her kan du for så vidt sykle, ro, hva som helst, men om det er løpetrening du skal bedrive er det jo greit å gå/jogge/løpe deg varm også da ;o)

Så starter intervalløkta: 4 minutter med puls på 90-95% av makspuls. 2-3 min aktiv pause (altså, ikke stå i ro, men gå fort) - puls går ned til ca 75%. Ny runde på 4 min...osv osv. til du har vært igjennom 4 runder a 4 minutter :o)

Jogg deg litt ned etterpå, 5 minutter.

Skrevet

Husker jeg fant en kjempe fin artikkel med "kom i gang program for løping" på kk sine sider en gang. Prøv å søke litt rundt der, har du flaks ligger den fortsatt der.

Et par gode sko og en ipod kan være godt utstyr å ha med. Ellers er det jo motivasjon motivasjon motivasjon da...:o)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...