Gå til innhold

Har noen spurt mannen sin om hva han mener om deling av permisjonen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spurt bare sånn kjapt igår kveld, og svaret jeg fikk

" Jeg hadde gått på veggen "

Må innrømme jeg ble litt paff, for hadde ventet meg et svar i andre retningen. (hvorfor vet ikke helt=)

Men han sa han hadde blitt rar av å gå hjemme dag ut og dag inn med en baby. Han er helt avhengig av av å komme seg på jobb og ut blandt andre, for å kose seg hjemme på kvelden og i helger.

Han er en helt fantastisk pappa og ville gjort hva som helst for barna sine. Men akkurat denne tiden synes han jeg kunne ha for meg selv sa han=) Ja, ja- fint for oss at vi ikke skal ha flere barn da, om de kommer frem til tvungen deling.

Hva mener deres menn om saken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal ikke ha flere barn. Men min mann ønsket å være hjemme med barna på lik linje med meg. Han var like interessert som meg i å bli kjent med barna, og å knytte sterkest mulig bånd med barna.

Derfor tok han hele permisjonen med vårt andre barn. Skulle bare mangle at jeg lot ham ta sin del, og jeg tror det har gjort familien vår sterkere bundet sammen. Vi har delt på alt hele veien, og barna har fått like nære bånd til både mor og far.

Hva han mener om tredelingen. Han synes det er veldig viktig, fordi menn slik det er nå ikke har noen rettigheter utover pappaperm på noen få uker. Jeg slapp ham selvsagt til, men om jeg hadde ønsket å ha hele permisjonen selv ville han ikke hatt noen rettigheter.

Dermed er det ikke valgfrihet i dag, som så mange sier. Mamma kan velge, men ikke pappa.

Skrevet

Sambo sa tidlig at han kunne tenkt seg et år hjemme med ungen han... Nå ser han jo at det ikke blir aktuelt, så kommer til å ta masse ferie. Spart opp noen uker fra i fjor og sånn:)

Skrevet

Samboer her jobber i nordsjøen og er hjemme 4 av 6 uker, derfor har det egentlig ikke vært noe å diskutere engang.. Han får være såpass mye hjemme med den lille at det blir jeg som tar all permisjon.. Vi snakket om å dele opp permisjonen min, sånn at jeg var på jobb når han var hjemme fra jobb, og jeg hadde fri når han var på jobb... Men det var ikke mulig å få til med min arbeidsgiver.. Men han var villig til å være alene hjemme med bebissen :)

Skrevet

Dette handler ikke om at jeg ikke ville slippe han til, eller at han ikke ønsker å knytte bånd til barna sine. Dette var bare rene ord om at han satt pris på å få gå på jobb, og heller ta "kveldsskiftet" med barna.

Han ser dem hver eneste dag, så kjærlighetsbånd er det ikke manko på her i huset=) Så i akkurat vår tilfelle blir det jeg som ikke kan "velge" da, om man ser det på den måten. For en må jo være hjemme!

Skrevet

Min ville mer enn gjerne vært hjemme med barn han. For hans del kunne han godt sluttet å jobbe og vært hjemme med barn på heltid- men det er jo økonomisk umulig for oss.

Jeg kommer til å ta hele min del av permen, mens han tar sine 6 uker, pluss 7 uker ferie og 1 mnd ulønnet perm- dette fordi vi ikke ønsker å sende ungen i bhg før hun er 1 år, og derfor også vil dra ut tiden noen av oss er hjemme.

Skrevet

Lilleva, hvis mannen din gjerne ville vært hjemme på heltid med barna, hvorfor kan ikke han få litt mer av fellespotten av permisjonen da?? Dere kunne jo vært hjemme et halvt år hver for eksempel? Eller handler det om at du ikke vil dele... ;)

Min mann kunne også tenkt seg å være hjemme på heltid. Ikke helt mulig foreløpig, men kanskje etterhvert. Ulempen for den som er hjemmeværende er at man ikke får noen pensjonspoeng da.

I forrige runde delte vi permisjonen i 9 mnd til meg og 3 mnd til han, pluss han tok 3 mnd ulønnet permisjon. Denne gangen vil han gjerne ha enda mer, men jeg har ikke så lyst til å begynne å jobbe før baby er hvertfall 7-8 mnd. Mest med tanke på ammingen, jeg jobber så langt unna at det blir ikke fysisk mulig med ammepauser, må da evt drive og pumpe på jobben, det gjorde jeg sist, men det varte jo ikke så lenge før jeg måtte gi opp. Så nei, har ikke lyst til å dele 50%. Men vi må jo bli enige såklart. Håper vi klarer bli enige om at jeg får være hjemme til baby er 7-8 mnd, og at han evt tar et par ekstra mnd ulønnet hvis han vil være lenger hjemme.

Skrevet

Det er egentlig ganske fantastisk om noen er gravide eller har barn og IKKE har spurt sin partner hva han/hun måtte mene om deling av permisjonen.

Skrevet

Selvfølgelig har jeg spurt mannen min om det. Det snakket vi om før jeg ble gravid. Det var for oss begge en selvfølge å ta utgangspunkt i en 50-50 deling. Jeg forhandlet meg frem til å få en av "hans" måneder, og så tok jeg ferie etterpå, så jeg fikk være hjemme til hun var 8 måneder. deretter tok han ferie og perm, så han var hjemme til sammen ca. 5 måneder.

Skrevet

Jeg regner forøvrig med at dere også synes kvinner er fantastiske mødre selv om de sier de ville "gått på veggen" av å være hjemme med barna sine.

Skrevet

Jeg ville gått på veggen av å gå hjemme i ti måneder, derfor har far tatt en del av permisjonen her. Han ønsket dette selv i utgangspunktet.

Jeg har sagt det før og sier det igjen: Det er ikke alle som er skikket til å gå hjemme med barn 24 timer i døgnet over lengre tid. Enten det er kvinner eller menn. Og det finnes det mange ulike grunner til.

Derfor er jeg pro valgfriheten.

Skrevet

1151: Det er rett og slett av praktiske årsaker ift hans jobb vs min. Han har en sjefsstilling, som gjør det litt vanskeligere å være borte over lengre tid. Og så har jo jeg lyst til å være litt lenger hjemme også:)

Men hadde vi hatt økonomi til det, kan det gjerne være at han feks hadde gått ned i % etterhvert uansett- men dessverre går ikke det.

Men jeg er glad jeg har en mann som ønsker å ta stor del i familielivet:)

Skrevet

Mannen min får hetta bare det nevnes. Og det er egentlig like greit, for jeg vet at det hadde vært katastrofe om han skulle gått hjemme med en baby. Skal ikke en gang begynne å liste opp årsakene, men de er mange. Dette handler ikke om kjønn, likestilling eller politikk. Det handler om personlighet. Og en baby skal ikke overlates på heltid til hva som helst.

Skrevet

"Det handler om personlighet. Og en baby skal ikke overlates på heltid til _hva_ som helst."....??

Og dette hva som helst har du altså fått barn sammen med? La oss i det minste håpe han har endret seg kraftig fra før dere fikk barn til etterpå...

Skrevet

Sier det samme som hun andre her; er mannen din 'hva som helst'?? Mannen din er barnets far, og normale fedre klarer nå å ta seg godt av barna sine. Iallefall er min mann fullt ut i stand til å ta seg meget bra av vårt barn- ellers ville jeg nå aldri turt å få barn med ham i utgangspunktet.

Skrevet

12.30: Du aner ikke hva du snakker om, så klapp igjen.

Jeg er ikke gift med en gærning hvis det er det du helst vil tro.

Men mennesker, kvinner som menn, har både ulik omsorgsevne, ulikt håndlag med barn, ulik evne til å være en hjemmeperson.

Slik er virkeligheten. Men dette blir totalt ignorert i debatten om tredeling. Og det er ikke bra. De mest idealistiske politikerne burde tatt seg en tur hjem i stua til folk, så vet de kanskje hva de står overfor.

Skrevet

Har vel ikke spurt han men han har sagt flere ganger at det her kunne han ha tenkt seg mere:) hehe. Han har begynt på jobb for en stund siden nå, men han og småen storkoste seg:)

Skrevet

Og derfor tror du alle menn er lik din? Du tror kanskje alle kvinner er like også?

Skrevet

Ja det har vi snakket om mange ganger og han mener som jeg at mor er viktigst det første året og at amming er aller viktigst.

Vi diskuterer det stadig når det er slike innlegg her inne der det ser ut som om veldig mange ikke velger hva som er best for ungen men at de skal vise hele verden at de deler likt.

Skrevet

Her er det uansett ikke aktuelt.

Vi bor på landet. Mannen min er bonde, og jeg jobber en times kjøring unna gården. Prøv å forestill dere hvordan vi skulle løst ammepausene. Bare for å nevne ett av problemene.

Politikerene burde se litt lenger utenfor sin urbane synsrand når de diskuterer dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...