dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 15. mars 2009 #1 Skrevet 15. mars 2009 Har en jente på 7 mnd og hadde egentlig planer om 2 tette. Men har egentlig lyst til å bli ferdig med skolen først men så synes jeg det blir lenge å vente 2,5 år før vi prøver på neste. I tillegg er frøkna syk så det er litt ekstra med legebesøk og oppfølging hjemme. Blir gjerne vanskeligere å fullføre studiene med 2 små hjemme også... Ikke lett det her.Får liksom ikke bestemt meg helt.Mannen er klar for en til men jeg er litt for og imot..
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 16. mars 2009 #2 Skrevet 16. mars 2009 Tror det er både fordeler og ulemper med begge deler... For kroppen sin skyld er det anbefalt å vente 3 år mellom svangerskap... Vi får nesten 4 år mellom nå og jeg er VELDIG glad for at guttungen er så stor som han er! Har fått en veldig bekkenløsning og jeg slipper å bære på ham, kle av og på ham, styre med vogn osv... Han er mer eller mindre selvgående, må bare ha hjelp på do... Men på en annen side er jo han så vant til å være alene, så det kan jo bli en mye større omveltning for han enn for en på 2 år, om du skjønner... Men han kan vi letter forklare hva som skjer og prate om det i en mye større grad enn en på 2... Så tor ikke det finnes noe fasitsvar i når det passer best... Hadde et håp om 2 tette selv, men... Var jeg deg ville jeg uansett ventet til dere hadde blitt mer vant til sykdommen og den har stabillisert seg (vet ikke om den gjør det, men) og da begynt på nr 2 når dere ikke må fly så mye som nå til legen... Masse lykke til og håper det går bra med lille snuppa! :-)
Gjest Skrevet 16. mars 2009 #3 Skrevet 16. mars 2009 Våre blir det akkurat 2 år mellom og det passer perfekt synes vi:) Sånn ifht jobben min passer det dårlig, men det kommer det alltid til å gjøre så her valgte vi å prioriterer familieforøkelse først.
trine->mai07 og juni09 Skrevet 16. mars 2009 #4 Skrevet 16. mars 2009 Vel.. Har aldri hørt om 3 års anbefalingen.. Jeg er veldig glad for at vi får to tette. Har bestemt oss for at det blir kun to barn og siden vi bor her vi bor er det greit at det ikke er for langt mellom de. Blir slitsomt første tiden ja, men det er verdt det. Jeg er ferdig med alt som er av studier og har jobbet en god stund da, så for økonomien sin del er jeg veldig glad for at vi venta med barn. Her var vi begge klare for en til, men dette er siste svangerskap. Jeg har vært kjempedårlig denne gangen i forhold til sist og har slitt veldig mye med kvalme, noe jeg ikke gjorde sist. MEN bekkenlåsning som jeg hadde sist har jeg overghodet ikke merket noe til. Mellom våre to blir det 2 år og 3 uker ca. Helt passe for oss...
mamma til fire små Skrevet 16. mars 2009 #5 Skrevet 16. mars 2009 jeg er ihvertfall kjempeglad for at vi har fått to ganske tette nesten 2 år imellom. men så hadde vi en helt frisk gutt som nr en og som har sovet natten igjennom fra han var bitteliten. i tilegg er han veldig selvstendig i forhold til å leke alene. han har også et godt språk/begynte tidlig å snakke. denne gangen får vi enda tettere mellom 2 og 3 - i overkant av 13 mnd. ser jo at det kan bli litt mer arbeid. samtidig har jeg mer som ventet meg mye mer arbeid med de jeg har til nå. var veldig innstilt på at det føste året kom til å bli knalltøft, men har ikke sett så mye til det enda. nå er minste 8 mnd.. eneste er at 2 åringen har begynt å kreve mer i forhold til viljestyrke/trass/ at han skal bestemme (samme hva det er liksom, bare han får bestemme noe) akkurar det syns jeg kan være litt slitsomt, for er så vanskelig å vite hva man skal gjøre eller hva som er riktig å gjøre for at det skal bli bedre. men sånn hadde det nok vært om vi hadde hatt bare han også. merker ikke så mye til bebisen sånn i forhold til mer arbeid. kommer litt an på instillingen. men du må nesten kjenne på kroppen om du orker en til enda. du har det jo absoulutt ikke noe travelt enda da, når bebisen din er bare 7 mnd!!
Jente 06 + aprilgutt 09 Skrevet 16. mars 2009 #6 Skrevet 16. mars 2009 For meg så var det ikke aktuelt å bli gravid før etter to år. Jeg ammet i ett år, og begynte i ny jobb - og fikk fast jobb utpå vinteren i fjor. Da passet det perfekt å bli gravid på sommeren. Tror det er en fordel at storesøster klarer seg endel selv, og aldersforskjellen vil jevne seg ut etterhvert. Det blir 2 år og 9 mnd mellom de... Men har man lyst på to tette så hvorfor ikke, er fordeler med det også. For meg var det bare ikke aktuelt:) Mulig du bruker lenger tid på studiene, men når du da begynner å jobbe så har du kanskje også fått de barna du skal ha? Kanskje du kunne hatt dagmamma et par dager i uken under studiene og hatt dette som lesedager? eller eventuelt deltid i barnehagen for dem...
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 16. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 16. mars 2009 mamman til elias.....: tror ikke vi skal starte diskusjonen om hvor enkelt jeg har det. Har man en frisk baby er det nok ingen sak å ha bare 1,men som sagt har ikke jeg det. Tror kanskje vi lander på en til før jeg er ferdig med studiene.Økonomi er ikke noe problem så sånn sett spiller det ingen rolle. Vi håper å få 3 barn så da har vi en liten til å vente på en stund etter igjen. Er ikke sikkert vi kan få flere engang,man vet jo aldri.Var heldige med klaff på første IVF sist:-) Takk for råd alle sammen.Virker som de fleste synes 2 tette er overkommelig:-)
Staark Skrevet 16. mars 2009 #8 Skrevet 16. mars 2009 Hei! Vi hadde samme problemstilling som dere, Hadde en og ønsket en til, men når passet det? Vi "regnet" på det og kom frem til at eldste ville være 3,5 år når det ville "passe bra" å begynne på nr 2, og siden man aldri vet hvor lang tid det tar å lage barn så ville det bli minst 4 år i mellom barna hvis vi gikk for den løsningen. Pga dårlig erfaring med egne søsken og stor aldersforskjell så ble vi med karusellen igjen, og får nå istedet to tette på 1,5 års mellomrom. Er forberedt på at det blir slitsomt og at det vil merkes på økonomien, men for oss så var dette likevel det rette valget. (Og ja, det sier jeg før nr 2 er født) Hvis man søker på nettet så kan man lese at noen leger anbefaler minst 2 år mellom graviditetene slik at kroppen skal komme seg igjen. Det sier seg vel selv at kroppen trenger en liten pause etter å ha jobbet i 9 mnd? Men husk at anbefalinger er på generellt grunnlag. Noen kropper trenger lengre hvilepause, mens andre igjen klarer seg med mindre. Lykke til med valget!
pjokkemamma*07+10* Skrevet 16. mars 2009 #9 Skrevet 16. mars 2009 Jeg har hørt fra de gamle lærde at 2,5 år imellom barna er fint, for da har den eldste begynt å bli akkurat så selvgående at det er enklere å håndtere to. Jeg personlig tror på at det er en god anbefaling.
monca*84*j12 Skrevet 16. mars 2009 #10 Skrevet 16. mars 2009 Hei hei.. Jeg har ganske sterke meninger om dette.. Jeg har selv ikke barn, så vet ikke hvordan det er og være mamma til to tette.. Men jeg er eldst av 3 og min bror er 17mnd yngre enn meg.. Han er født med eplepsi, Astma, ADHD osvosv.. Ingen enkel start i livet.. Man vet aldri om nr 2 er frisk eller ikke.. Er ikke nr 2 frisk går det uavkortet ut over nr 1.. Mye mulig min bror hadde en tøff start, men det hadde jeg også!! Jeg var et veldig ensomt barn, selv om min mor og far gjorde det beste de kunne for at jeg skulle også ha det bra.. Men jeg var slik av natur at jeg IKKE skulle være til bry.. Tenk deg nøye om!
May-juli07+mai09 Skrevet 16. mars 2009 #11 Skrevet 16. mars 2009 Det blir 23mnd mellom våre å det tenker jeg passer bra, sånn ca 2år. MEN hadde jeg vært i utdanning så ville jeg ventet til jeg var ferdig med utdanning før jeg fikk nr 2. GARANTERT!!! Lykke til
frk P Skrevet 16. mars 2009 #12 Skrevet 16. mars 2009 Vi får 4 år mellom nr 1 og 2, og det syns jeg er helt perfekt! Har selv en bror som er 4,5 år yngre og vi har et kjempefint forhold og har alltid hatt det. Egentlig tror jeg at det passer med nr 2 når man føler seg klar og ønsker det - finnes ikke noe oppskrift på hva som er den perfekte aldersforskjellen. Ikke stress!
Gjest Skrevet 16. mars 2009 #13 Skrevet 16. mars 2009 Når har HI et prøverør-barn om jeg ikke har misforstått? Da kan det faktisk være sånn at det er litt stress å sette i gang med nr 2. Når det er sagt så tror jeg at det uansett er tøft med 2 små barn, men det er alltid verdt det:) Etter svarene her synes de aller fleste at den avstanden de selv har valgt på barna er perfekt og det sier kanskje alt;)
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 16. mars 2009 Forfatter #14 Skrevet 16. mars 2009 Vi har ett prøverørsbarn på 7 mnd. Regner ikke emd å klare det på egenhånd neste gang heller,så vet aldr hvor lang tid det vil ta. Er veldig av og på om dagen,veldig usikker.Men har hvertfall slått meg til ro med at studiene kan vente.Blir ferdig når det passer. Tenker jo også på en evt nr 3,er greit å ikke vente alt for lenge med nr 2 da. Men vi får se.Får vi et sykt barn til så blir det nok med 2. Får holde meg i tenkeboksen en stund til;-)
Gjest Skrevet 17. mars 2009 #15 Skrevet 17. mars 2009 Om ikke økonomi står i veien blir det litt lettere da Dollypopp(får alltid lyst på kjærlighet på pinne når jeg ser nicket ditt;)), alt annet i livet stopper jo litt opp når man får barn uansett tenker jeg. Lykke til med grublingen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå