strikkemegihel Skrevet 15. mars 2009 #1 Skrevet 15. mars 2009 hvorfor? Er det fordi dere har for lite melk selv, for å få sove lenger om natten? andre grunner? (mener da de som ikke har startet med fast føde) Er ikke ute etter å kritisere, men er litt nysgjerrig. Syns nemlig at helsestasjonen er så ivrig på å gi dette rådet og føler at det er flere som gjør det enn som ikke gjør det, føler meg litt sær som bare gir pupp. Og enkelte søvnløse netter tenker jeg på hvor godt det hadde vært om pappaen bare kunne fikse en flaske så jeg fikk mer enn 2 timer sammenhengende søvn......
ipeggy Skrevet 15. mars 2009 #2 Skrevet 15. mars 2009 Jeg gjør det av flere grunner. Først og fremst fordi jeg ellers blir sittende og amme så å si kontinuerlig om kvelden, har nemlig ikke nok melk til et stort og godt måltid til ham på kvelden. En veldig velkommen effekt flasken har, er at han sover minst 4 timer før han våkner igjen. Han er også mye roligere og blidere på kvelden når han blir skikkelig mett. I tillegg synes jeg det er kjekt at pappaen kan få ta del i matingen også. Så egentlig alle grunnene du selv ramser opp! Noen dager pumper jeg meg om morgenen (da har jeg nemlig mer enn nok) og gir det i stedet for mme om kvelden.
barbalib har to fine gutter Skrevet 16. mars 2009 #3 Skrevet 16. mars 2009 Vi har begynt med grøt nå, men har gitt flaske på kvelden fra han var tre uker gammel. Han ville ikke ha pupp på kvelden (sikkert overtrøtt og sliten), så flaske ble løsningen for å få i han mat. Jeg vet ikke om det har hatt noe å si for nattesøvnen, innføringen av grøt har ikke hatt noe å si. Det har heller ikke vært motivasjonen min for å gjøre det. Men hyggelige konsekvenser er jo at han gjerne får mat av både meg og pappa, og at han er blid og fornøyd på kvelden også (stort sett).
Isabella12 Skrevet 16. mars 2009 #4 Skrevet 16. mars 2009 Mme kan være en god løsning på kvelden og mange av fordelene er jo ramset opp her. Det er likvel greit å vite at selv om barnet vil die mange timer i strekk om kvelden betyr det hverken at man har for lite eller for tynn melk. Det er helt, helt normalt.
barbalib har to fine gutter Skrevet 16. mars 2009 #5 Skrevet 16. mars 2009 Jeg er litt lei av at folk insinuerer at de som gir flaske på kvelden gjør det fordi de ikke gidder å amme hele kvelden. I begynnelsen kunne gutten min die sammenhengende lenge på kvelden, flere ganger med det resultat at han gulpet blod morgenen etter, men det var greit. Etterhvert ble han mer utålmodig, og skrek med brystvorta i munnviken. Da begynte jeg med flaske.
Isabella12 Skrevet 16. mars 2009 #6 Skrevet 16. mars 2009 Jeg insinuerer ikke at man ikke gidder, men snakker av egen erfaring. Forøvring skjøner jeg også godt om man ikke gidder Har selv hatt mine runder med sammenhengende kveldsamming, som mange andre. Som sagt det er da helt greit med mme, men altså ikke slik at man MÅ gi mme fordi lange økter betyr at det er for lite melk, slik det ble sagt ovenfor.
barbalib har to fine gutter Skrevet 16. mars 2009 #7 Skrevet 16. mars 2009 Uff, jeg var kanskje litt rask til å svare. Men for meg betydde behovet for lange økter at sønnen min ikke fikk nok melk, i og med at han ikke ville suge så lenge.
Isabella12 Skrevet 16. mars 2009 #8 Skrevet 16. mars 2009 Uff stakkars deg. Klart det kan være sånn for noen. Synes altså bare det er synd hvis mange tror det er feil å amme lenge om kvedel.
birrisj05.02.09 Skrevet 16. mars 2009 #9 Skrevet 16. mars 2009 Det er ikke sånn at man har lite melk på kvelden selv om babyen maser. Melka vi har på kvelden er tykkere, den tynne tørsteslukkermelka er ikke der på kveldstid. Så derfor får de i seg mindre i slengen, og da tar det altså lenger tid før de blir mett. De skal spise seg opp for natta, så er helt normalt at de maser. Ikke gi mme, bare kjør på, det går over en vakker dag!
barbalib har to fine gutter Skrevet 17. mars 2009 #10 Skrevet 17. mars 2009 Var det et svar til meg? Hva gjør du når babyen maser, men ikke vil ta puppen, som jeg beskrev lenger oppe?
anema80 Skrevet 17. mars 2009 #11 Skrevet 17. mars 2009 Jeg gir mme på kvelden. Har en utrolig slank gutt. i forhold til hvor lang han er, ligger han - 2,3 standard avvik fra gjennomsnittet for en gutt på 9 uker. (Det er mye) Jeg liker å amme på kvelden og gjør det fram til vi legger han. Da får han en flaske mme. jeg vurderer å delamme nå, men skal diskutere det med hs på torsdag. Det er en utrolig belastning for meg å bekymre meg for om han får NOK melk i løpet av HELE dagen. i mange uker har vi klart oss uten mme på kvelden. Jeg ammet han heller flere ganger på natta, men vi valgte tilslutt å gå over til å gi han tillegg på kvelden. Det er mitt første barn, og jeg føler meg utrygg på om han har det bra, for han kan virke misfornøyd på dagen og kvelden etter måltid.. selv om han roer seg fort. Men det sliter på et stakkars mammahjerte om han får i seg nok mat da..
mams05 Skrevet 17. mars 2009 #12 Skrevet 17. mars 2009 Hva så om man har nok mat etc...er ikke det viktigste med en mett og fornøyd baby og en avslappet mamma fremfor å amme for en hver pris? Det er kun i Norge det er så hysterisk rundt dette....Jeg fullammer datteren min og synes det går bra frem til nå, men er ikke i tvil om å finne frem flasken om hun ikke blir mett etc. En glad mamma er en glad og fornøyd baby!!
Isabella12 Skrevet 17. mars 2009 #13 Skrevet 17. mars 2009 Klart det er greit: det jeg og andre har prøvd å si er at det ikke nødvenigvis er noe galt om babyen er urolig på kvelden, spiser lenge osv. Det er rett og slett i mange tilfeller en del av spisemønsteret og det virket som mange tror det betyr at melken er feil, barnet underernært osv. Det kan vel ikke være noe galt i å si fra om det? Barn som ikke legger på seg, utstlitte mødre og blødenende bryst er selvsat en annen historie. Og som sagt; det er ikke noe galt med mme, men synd hvis noen som faktisk fullammer og synes det er greit får inntrykk av at det ikke er nok. Du kan selvsagt si det er ammehysteri i Norge, men her inne får man sannelig også høre det om man forsvarer amming.
barbalib har to fine gutter Skrevet 17. mars 2009 #14 Skrevet 17. mars 2009 Det er kanskje sånn at man føler at alle andre mener noe annet enn en selv, og at man legger best merke til alle innlegg som strider mot eller angriper ens eget syn. Selv merker jeg at jeg er overfølsom overfor alle ammerådene som kommer. Da sønnen min var noen uker gammel, var jeg forberedt på å kjempe for ammingen, og tenkte: "Dette kommer til å gjøre vondt, men er det bare viljen det skal stå på, så skal det gå". Og så gikk det ikke likevel. Og jeg har spurt om råd hos ammehjelpen, barselpoliklinikken og helsestasjonen. Når noen da sier at det bare er å amme hele kvelden, reagerer jeg med: Hva tar du meg for? Det er jo bud nummer én, tror du jeg ikke har satt meg inn i saken i det hele tatt? Sikkert helt irrasjonelt å reagere sånn, men det er jo et følelsesladet tema. Og når HI innleder med "ikke for å kritisere, men ...", tenker jeg: "Hvorfor føler hun at hun må skrive det sånn? Selvsagt er det ingenting å kritisere!" Vel, kort sagt, jeg tror man leser for mye mellom linjene, det gjør iallefall jeg, noe dette svaret må være et bevis på
Isabella12 Skrevet 17. mars 2009 #15 Skrevet 17. mars 2009 Klart det, skjønner godt at man blir overfølsom men mitt utgangspunkt var f eks en lenger opp som sa "Først og fremst fordi jeg ellers blir sittende og amme så å si kontinuerlig om kvelden, har nemlig ikke nok melk til et stort og godt måltid til ham på kvelden". Kan godt hende hun har prøvd alt, men utifra det hun skrev ville jeg bare si fra om at det trenger heller ikke være unormalt. Og igjen; jeg ammet, men ga ofte NAN i tillegg ved barnevakt, urolige kvelden osv.
Isabella12 Skrevet 17. mars 2009 #16 Skrevet 17. mars 2009 Tror forresten HI bare ville si "jeg er ikke ute etter debatt eller krangling, jeg bare lurer på om jeg skal begynne å gi mme selv. Slik tolket jeg innlegget hennes.
strikkemegihel Skrevet 17. mars 2009 Forfatter #17 Skrevet 17. mars 2009 HI her! Takk Isabella, jeg mener virkelig ikke å kritisere noen, uansett hvordan de gjør det. Jeg vet hvordan det er å slite med ammingen og tenker av of til at om jeg hadde startet med å gi mme som tillegg med førstemann så hadde jeg kanskje klart å amme lengre. Nå med nr to føler jeg ammingen går lettere, men det er vanvittig slitsomt med så mye amming på kvelden og natten som det er nå, i tillegg er det slitsomt åhele tiden måtte passe seg for hva jeg spiser, poden har nemlig mye vondt i magen ogjeg merkerr tydelig forskjell på hva jeg spiser. Mitt innlegg var rent egoistisk for å finne ut hva som gjør at andre bruker mme, jeg føler nemlig at når jeg har nok melk så har jeg ikke grunn nok til å starte med mme, men som noen sier: en glad mor gir glade barn.... kanskje kunne jeg bli litt mindre sliten og litt mer glad mor ved å gi en flaske av og til
barbalib har to fine gutter Skrevet 17. mars 2009 #18 Skrevet 17. mars 2009 Beklager at jeg kom inn som en surpomp. Ingen kan fortelle deg om du har grunn nok, det må du kjenne på selv. Men jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for å gi mme. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå