Gjest Skrevet 15. mars 2009 #1 Skrevet 15. mars 2009 Torger Ødegaard (H), byråd for barn og utdanning i Oslo, gjør seg uvenn med mange mennesker i en ny uttalelse: - Han vil ha eksamen inn i barnehagene! - ”Det haster å få frem vitenskapelig dokumentasjon på dette området”, sier mannen som i 2004 ville bruke busser som barnehager (!) for å løse den store mangelen på barnehageplasser i hovedstaden. Ødegaard mener at det ikke er noen grunn til å vente til barna begynner på skolen, på grunn av barns tidlige læringskunnskaper. Derfor vil han innføre eksamen beregnet på 3- og 5åringene, for å ”sikre et visst nivå før de går videre i utdanningssystemet”. Nå vil han gjeninnføre førskolen, og kalle det siste året i barnehagen for ”forskole”. Det betyr konkrete læreplaner for 5åringene. Hvis det går som Ødegaard vil, gjennomføres planene allerede fra høsten av. Utdanningsforbundet kaller dette for Høyre-politikk på sitt aller verste, og også Education International stiller seg kritisk til forslaget. Et barn ble en gang spurt om hva hun likte best i barnehagen. Svaret var å tegne. Så fikk hun spørsmål om hva hun likte minst. -”Å tegne når jeg må”. Hvor har det blitt av den lovfestede retten barn har til medvirkning? Og alle teoriene om at barn lærer best gjennom lek? ehhh.... er dette en spøk?
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #2 Skrevet 16. mars 2009 Njet, ramme alvor! Venter spent på neste utspill som garantert blir: Stryker du på tre-års-prøver, så må du begynne på nytt i småbarnsgruppa for de mellom 1 og 3 år.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #3 Skrevet 16. mars 2009 helt sikkert ikke det vil ikke bli gjennomført. da heldigvis majoriteten av befolkningen deriblant også politikkere forstår viktigheten av at barn fårvære barn. og lekesn lærings utbytte. desuten må man da ha full barnehage dekning + at barnehagen skal bli pliktig for alle slik som med skolen. vi har allerede føringer forhva barna skal lære noe om i bhg. men å teste hva barna faktik lærer? hvordan skal di teste dette og hve skal gjennomføre testene. for barni barnehage kan hovedsakelig ikke lese og skrive selv enda. så da vil det gå på barneintervju med spørsmål som stilles av de voksne. og det blir fort ledende spørsmål hvor svarne nesten gis. eller lokkes frem. og til hvilket formål? for å egentlig kunne måle hvor modne hvert enkelt barn er for ulike læringsmetoder i så ung alder? noen barn får med seg alt av fag mens andre ikke klarer å formulere seg godt nok til å gi noe svar. mens enkelte barn er gode i fysike utfolderser har vi andre barn som må ha hjelp til å komme i lek med andre. vi har tenkere som har godt utviklet språk men sliter med det sosiale. jeg sier ikke at barna ikke har disse forskjellene i skole ander. for det har de. men de er litt mer utjevnet. og jeg er heller ikke for for masse testing i småskolen heller. jeg mener at tester ødelegger mye av barnas interesse for ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå