Gå til innhold

Noen som har peiling på begravelse her ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye koster det sånn ca ? en enkel begravelse .

Er det billigere å bli kremert enn å ikke bli det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer veldig ann på valg av kiste, gravstein, blomster og begravelsesbyrå. Skal du ha noen til å synge eller spille i kjerka?

Noen steder er det vel nærmest pålagt å kremeres (pga plassmangel på kirkegård), mens andre steder er det mindre vanlig.

Ring til forskjellige byråer og spør hva de tar.

Lykke til, er mye jobb og ordne begravelse.

Skrevet

Det er nok billigere å bli kremert, ja. Men møkka dyrt uansett.

Det er prislister enklelte steder på nettet. Søk på begravelsesbyrå sider.

Skrevet

Min bestemor ble begravet for ca en mnd siden. Det min mor og hennes søsken betalte var ca 20 000 til begravelsesbyrået (Det var henting fra sykehuset før begravelsen, kjøring til kirka, kiste å kirke program). En kjenning sang å skulle ikke ha noe, mens en som spilte skulle ha 1000.

Blomster (kistedekor) som de sa på blomsterbutikken var vanlig å gi fra barn å svigerbarn (ligger oppå kista) kostet 2500, å et hjerte som ble festet på "skråsiden" av kisten kostet 1000. Den var fra barnebarna.

Hvilken stein er ikke bestemt enda, men jeg snakket med min mor tidligere idag å hun sa at prisen på stein ligger på a 15-20 000.

Så det er dyrt med begravelse. Men man kan søke etter noe "økonomisk støtte" til begravelse (eller om det var stein?) på nav. Moren min var iallefall der å hentet søknadsskjema. Hun sier det sikkert ikke er så mye, men litt er bedre enn ingenting.

Aner ikk om det er billigere å bli kremert..

Håper du fikk et lite innblikk i priser, men det er jo mye forskjell fra byrå til byrå og fra de forskjellige blomsterbutikkene.

Skrevet

Har gravlagt begge mine foreldre og begge ganger kom regningen fra begravelsesbyrået på noen og førti tusen.

I tilegg til dette kommer utgifter som gravsten, avgift til kirkegård hvis avdøde ikke er bosatt i komunenn den gravlegges og sammenkomsten etterpå.

Kunne kommet billigere ut, men valgte en kombinasjon vi likte uten at det var så veldig avgjørende på sluttsummen.

Skrevet

de prisene du har fått her er ganske vanlige ja. noen som finner sten selv, også får den gravert. minnestund er ikke obligatorisk, men trenger ikke koste så mye om du spør folket om å bidra litt. for eksempel alle tar med litt mat hver. om du har lite penger så skjønner jo folk det. ellers er det vanlig å bruke av avdødes penger går til begravelse. slik at alle de som er arvinger må dele utgiftene på begravelsen også.

Skrevet

Støtten du får fra NAV kommer helt ann på økonomien til den avdøde.

Vi fikk full dekning av NAV (ca 18000) når vi gravla pappa. Og det resterende beløpet på ca 4000 betalte vi selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...