Gå til innhold

Skikkelig vondt ??


rennart

Anbefalte innlegg

Hei. Er førstegangsfødende, og må innrømme jeg er en smule

skeptisk/redd/engstelig/forvirra osv angående det som skal skje.

Jeg vet som alle andre at det gjør vondt vondt vondt å føde

barn, det er jeg innstilt på ..

Men kan noen beskrive smertene for meg når det først setter

igang ?? Det er noe jeg har lurt lenge på .

Assa, når man er hjemme og f.eks vannet går og sånn ..

Er det SKIKKELIG vondt da ???? På forhånd takk :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :o)

jeg er andre gangsfødende.

jeg kan fortelle deg hvordan jeg følte det sist, men er ikke sikkert det er noe hjelp i det..

Det hele begynte med at jeg fikk litt "menssmerter" (husker jeg tenkte at dette blir artig for dette er jo ikke vondt! men det tok seg opp)

etter noen timer med menssmerter og litt murring. begynte det å bli vondere, da var også slimproppen gått så skjønte da at ting var i gang. smertene som var fra riene kan jeg ikke beskrive fordi jeg ikke husker hvordan de var.

Jeg begynte med "menssmerter" en onsdags ettermidddag, torsdagsmorning gikk slimproppen og på torsdagskveld begynte det å gjøre skikkelig vondt, fredagsmorgen ca kl 7. reiste vi til KK og gutten var født kl 12..

Jeg føler jeg har "god" tid hjemme etter at ting er begynt. men det er jo individuelt.

Vet ikke om du blir noe klokkere av dette men har prøvd å hjelpe :o)

 

Lykke til :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var som deg skikkelig forberedt på at dette kom til å bli jævli ondt og det ble det. Kan ikke legge skjul på det. Men det som er er at det er vanskelig å forestille seg før man har opplevd det. Blir ondt synes jeg er forsåvidt greit, men det er det at du på en måte mister kontroll over kroppen din og på en måte går litt ut av kroppen din for det blir så vondt. Når man ligger der er man (iallefall ikkje jeg) med på en måte. Dette høres kanskje skummelt ut, men det er naturen sin måte å ordne ting på.

 

Jeg fikk ingen smertestillende sist, men det ble beskrevet så bra av ei anna inne på forumet her. Ho skrev noe sånt som at mannen hennes hadde sett at da epeduralen begynte å virke var det som om han såg ho komme tilbake til virkeligheten igjen.. Og at ho liksom blei med igjen..

 

MEN dettan e jo bære mitt syn på saken. Alle opplever ting forskjellig så det er vanskelig.. men slik var det iallefall for meg..

 

Når det gjelder hvor vondt det er hjemme dersom vannet går, er vel meget individuelt som alt annet desverre.. På meg måtte de ta vannet under åpningsriene så da var det allerede veldig vondt.

 

Men en ting er vel sikkert det går ikke så fort at du ikke får tid til å ta kontakt med føden/jordmor og få veiledning der å da. Jeg skal no være hjemme til riene er så onde at det er vanskelig å snakke samtidig som du har en rie. Det er vel en grei måte å vite på. Men gjør som jeg gjorde sist, ring jordmor med en gang du tror du har rier som er regelmessige. Så hjelper hun deg! Jeg fikk første rie kl.16. og det ble ikke ordentlig vondt før ca. 21.00 da dro vi til sykehuset. kl 01.00 var det sinnsykt ondt og kl 05.03 var han født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuusen takk for svar :) Jeg ble iallefall LITT klokere.

Grei måte å tenke på at om man ikke klarer snakke i en rie pga smerter, DA er det på tide å dra til sykehuset :)

Liker IKKE følelsen av å miste kontrollen over kroppen assa , men

det må vel til. Da er man forhåpentligvis kommet seg til sykehuset

allerede, så jordmor eller leger kan hjelpe til.

Uff .. En ting er iallefall sikkert, dette blir spennende :0)

Lykke til alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...