Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gamle var deres barn når de mestret å spise selv med skje?

Og hvordan "øvde" dere? Reagerte dere på at de puttet fingrene i maten, eller kastet mat, eller lot dere de bare holde på som de ville?

Vi har en på snart året som øver seg, med alt griseriet som følger med :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har spist alene med skje/gaffel fra hun var 14mnd

Jeg brukte en skje, og vesla fikk sin egen skje som hun griste med... Jeg har latt henne grise i hau og dunge, bare ikke kaste mat/ting på gulvet.

Skrevet

Her er mini 15 mnd, og kan ikke spise med skje enda. Han prøver men er ikke noe lett å få den oppå, så tar den med fingrene legger den på og så prøver å ta den i munnen. Detter en del av da:) Men det bryr ikke vi oss om. Når mini startet å spise selv, begynte vi med fingrene:) Han nektet å bli matet, så måtte nesten få spise selv:)

Synes ikke det gjør noe at han spiser med fingrene, men han får ikke kaste mat på gulve med vilje ( selv om det skjer hele tiden) da sier vi på en bestemt måte at han ikke får lov, og så tar vi vekk maten litt.

Skrevet

her er hun 18mnd å spiser ganske fint aleine med skje og gaffel, men litt gris blir det jo.. hun har spist mye aleine fra hun var rundt 1år men da var det mest med fingrene og mye gris, men hun fikk heller ikke hive på gulvet.. ellers begynte vi da å øve med at jeg ga med en skje å hun prøvde litt med en annen skje, noe som ble masse gris, sakte med sikkert ble hun flinkere å ville ha mindre å mindre hjelp.. når får hun hjelp innimellom men klarer som regel å spise det meste selv=) men dere må ta dere veeeldig god tid med middagsbordet, hun her spiser gaaanske tregt men hun klarer i det minste å spise selv da;) men det er bare å øve med en egen liten gaffel/skje til barnet.. å gris må man regne med, men jeg sa hvertfall nei ikke lov å hive mat på gulvet om hun hev ned på gulvet.

Skrevet

Eldste begynte tidleg, rundt 9 mnd. Men det tok sjølvsagt tid, han åt ikkje eit heilt måltid med skei før han var 13-14 mnd.

Lille var ikkje interessert så tidleg. Begynte rundt 13 mnd. Er no 16 mnd og klarar å ete ein del (f.eks. yoghurt) med skei, men eg har og ei skei og får i ho 2-3 skeier for kvar gong ho får 1 inn.

Dei får/har fått lov til å øve og plukke med fingrane slik som dei nesten MÅ gjere for å lære ting. Det er ikkje lov å kaste mat, ellers er "alt" tillatt.

Fekk tips ein gong om å laminere golvet ;-p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...