Gå til innhold

Permisjon når pappan er student...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i full jobb... Tenker å ta ut det jeg kan med 80% lønn så jeg kan ha permisjon så lenge som mulig, men hvordan fungerer det med de ukene pappaen har krav på.. Kan jeg ta de? eller forsvinner de om ikke pappaen tar de? I og med at mannen min er student er det veldig ugunstig for han å ta 6 (eventuelt 10) uker permisjon for da mister han jo et helt år på skolen.... I tillegg har han et nokså greit studie med mye prosjekt over lang tid som gjør at han kan være mye hjemme og da får vi mye tid sammen alle tre.

Ønsker å kunne ta all permisjonen selv og være et helt år hjemme med barnet vårt :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

far må, i likhet med mor, opparbeide seg rett på foreldrepenger. han må da altså ha hatt inntektsgivende arbeid i 6 av de siste 10mnd for å kunne benytte seg av fedrekvoten. siden far her er student og ikke har egen inntekt så få han heller ingen pappaperm. ukene hans blir overført til deg.

Fedrekvote (tidligere kjent som pappapermisjon)

Hensikten med fedrekvoten er å få fedre til å ta større del i omsorgen av barnet i de første leveårene. Fedrekvoten utgjør seks uker (30 stønadsdager) av den totale stønadsperioden på 44 eller 54 uker avhengig om mor får foreldrepenger tilsvarende full lønn eller 80 prosent lønn. Dersom far ikke benytter disse ukene, faller de bort. Se likevel unntakene lengre ned.

Når har far rett til fedrekvote?

Det er en forutsetning at både mor og far har rett til foreldrepenger (har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene).

Mor må ha opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en 50 prosent stilling eller mer.

Når foreligger det ikke rett til fedrekvote?

Dersom far på grunn av egen sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Det kan da settes fram krav overfor NAV lokalt om å få overført perioden til mor eller få utsatt perioden med

Dersom mor er alene om omsorgen for barnet og har rett til foreldrepenger, overføres ukene med fedrekvote til henne.

Dersom far ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene), overføres ukene med fedrekvote til mor.

Dersom mor har opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en stilling lavere enn 50 prosent, overføres ukene med fedrekvote til henne.

Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene) og har mottatt engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote. Far kan, dersom han har rett til foreldrepenger, benytte seg av sin selvstendige rett til å ta ut vanlige foreldrepenger.

Skrevet

ok... har lest litt nå...

Men da kommer det opp nye spørmål... som garantert hundrevis har lurt på før meg, men jeg er rett og slett for sliten og utslitt til å leite opp info selv...

Da vil det si at jeg kan ta over ukene hans i og med at han ikke har rett på fedrekvoten. Men må vi si ifra til noen om dette eller går det automatisk? Så etter skjema for å fylle ut søknad om permisjon (uten å finne den) og regner med at det der vil være litt å fylle ut angående hvor mye jeg tjener og hvor lenge jeg vil ha permisjon, når bør den søknaden leveres?

Er helt blank når det gjelder sånne ting som dette.. er førstegangsgravid og begynte i full jobb etter utdanning i august så har ingen erfaring what so ever... :P

Skrevet

jeg leverte min søknad ca. 3mnd før termin. hadde heller ingen anelse om hva jeg skulle gjøre så reiste bare til nav selv som tok seg av alt.

kontakt nav lokalt pr telefon. få en avtale og spør om hvilke papirer dere trenger å ta med dere. så kan de hjelpe dere med resten. det at du skal ha fars uker blir nok registrert automatisk siden det vil komme frem i søknaden deres at far er student uten inntekt. du vil få et vedtak når søknaden er ferdigbehandlet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...