Gå til innhold

Herregud, jeg sliter virkelig økonomisk nå... :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke mine arme råd..

Har vært alenemamma i over 1 år nå. Har forsåvidt gått greit til nå, men nå sliter jeg maks.

Har kommet så vanvittig mange regninger i det siste. Og jeg vet ikke hvordan jeg skal klare dem alle..

Jeg får ikke noe støtte av NAV, da barnefar og jeg har samme adresse. Men nå i min arme nød, har jeg sendt dem en søknad for å bare sjekke. Men behandlingstiden er 4 mnd :( Men får vel uansett ingenting. Men verdt et forsøk.

Jobber hver dag og tjener greit. Huff...Vet ikke hvordan denne mnd. skal gå. Har ca like mye i regninger som jeg får i lønn denne mnd :( Dvs. ikke noe igjen til mat, bensin eller noe annet...

Vel jeg burde nok ikke hatt bil.- Det er dyyyrt. Hadde den nett på verksted, og det kostet 7000 kr. Og så er det årsavgiften denne mnd. Men jeg klarer meg ikke uten bil. Bor så pass langt unna barnehage og jobb at det er umulig. Og barnehagen er ikke på vei til jobben en gang. Og i tillegg så går det ikke buss til jobben min... Så er totalt avhengig av den for å få hverdagen til å gå rundt...

Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? Er faktisk ganske redd nå :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

RING! Ring til alle du er skuldig penger, sei at du kan dele opp betalinga, fordi du ikkje har så mykje penger. Forklar situasjonen!

Ring sosialkontoret og spør om dei evt kan hjelpe til med dette, dei kan gje ein bekreftelse på at du har dårlig råd. Og spør om det er ein moglegheit for å få støtte ifrå dei.

Eg har sjøl vært der, og det er heilt jævlig å ta den telefonrunden, men dei kjem til å takke for at du ringte no, og ikkje berre lot være å betale.

Årsavgifta kan også deles opp.

Skrevet

reglene for å få stønader som enslig når det kommer til bosituasjon, er at der må være 5 eller flere leiligheter i samme bygning. Da kan dere til og med bo vegg i vegg. Kanskje du bør vurdere flytting?

Ellers så kan du gå på sosialen denne måneden, og be om økonomisk krisehjelp. Da må du ikke ha særlig penger på konto.

Du kan også søke bostøtte fra kommunen, med ligningen som grunnlag. Nå vet jeg ikke antall barn du har, men har du 2 så er inntektsgrensen rundt 190 000 i året. Altså den inntekten som viser på ligningen.

Ellers; be om å få delt opp regningen fra verkstedet. Be kommunen om utsettelse eller delt bhg-regning.

Skrevet

Tusen takk for svar..

Vi bor dessverre slik at vi bo i en enebolig, han i hageleiligheten. Men vi har separat økonomi. Jeg kommer nok over bostøtte grensen dessverre :(

Kan jeg gå på sosialen denne mnd? huff, det er tøft det altså. Hva skal jeg si til dem, og er det lang behandlingstid?

Skrevet

Du kan legge fram situasjonen din til sosialen, det er kort behandlingstid der.

Men ellers så er det jo lurt å f.eks flytte nærmere barnehagen eller jobben.

Skrevet

Har du lang vei til jobb? Hva med å sykle til jobb og barnehage? Da sparer du utgifter til bil, også får du jo trim også. :-)

Skrevet

Ja, og man kan faktisk ta taxi for ca 100 kr dagen og likevel ikke komme opp i det det koster å ha bil..

Har dere mulighet til å bytte barnehage, til noe nærmere hjem eller jobb? Og om du selger bilen, kan ikke far levere eller hente da?

Skrevet

Ja, barnehagen er langt unna. Men vil ikke bytte barnehage, er superfornøyd med den, og gullet trives godt. han er snart 4,5 år, så har jp bare litt over et år igjen på barnehagen.

Jobben er også ganske langt unna ja, og går som sagt ikke buss herfra. Da må jeg i så fall bytte buss 3 ganger. Koster garantert mer enn 100 kr til jobb :(

Uff, det er ikke lett dette. Jeg hadde sårt trengt en frisørtime og. Ser ikke ut på håret. Slitte tupper, tørt hår som blir fett med en gang :( Er over 1 år siden jeg var hos frisør sist.

Skulle også vært til tannlegen, det er flere år siden. Og det kjennes ut som jeg har i hvertfall et hull :(

Beklager all sytingen..Godt å få det ut her...

Skrevet

huff.. føler så med deg...

måtte sende noen mailer igår.. jeg flyttet for det var så smart, da kunne jeg spare litt der.. men klarte ikke to bosteder i flere mnd, så det gikk dårlig..

veit heller ikke hva jeg skal gjøre.. håper på at jeg kan kvitte meg med all gjelden fort..

Skrevet

Kjønner du har det tøft nå, har ikke så mange gode råd egentlig, sliter litt selv. Men kanskje du har en del barneklær/utstyr du kan selge på FINN?

Skrevet

Har dessverre ikke noe å selge.. Min søster venter en liten gutt en av dagene, og hun har fått det meste av utstyr og klær :( Ikke har jeg noe møbler eller noe å selge. Har prøvd å vri på alt og tenkt på det meste tror jeg...

Det ordner seg nok etterhvert..

Jeg fikk heldigvis regning på verkstedet, normaltsett så skal man betale kontant. Men jeg forklarte jeg hadde det tøft økonomisk osv. Og at jeg var alenemamma. Men da sa mekanikeren faktisk: Dere alenemødre får jo så mye støtte og bidrag..

Jeg bare: Eh, ikke jeg.. Jeg har ikke fått noenting jeg...

Skrevet

Hallo!! Hadde blitt kjempe sur om jeg fikk en slik kommentar! Makan til frekkhet.. Støtte får vi hvis inntekten ikke er høy. Med inntekt og støtte tilsvarer det da vanlig inntekt..

Skrevet

Ja, jeg vet.. Og det viser jo bare hvilke holdinger det er rundtom... skikkelig dårlige holdninger ovenfor alenemødre... :(

Skrevet

Jeg tror nok jeg hadde tatt meg en prat med sosialkontoret.

Skrevet

Blir vel det det ender opp med. Men prøver å holde ut lengst mulig. Vil helst ikke på sosialstønad.. Selvom dette er tøft. Snart sommer, og hadde vært deilig med noe nytt sommertøy. Men det får vel vente...

• 2 uker senere...
Skrevet

kan du ikke be om boligkreditt i banken? så får du utvidet boliglånet ditt og har litt ekstra å gå på. -evt ta lånet over flere år, så har du mindre å betale hver mnd. Du har jo full jobb, og burde få lov til å ha klær og frisør, og bil!!! drit i sosialen, det er utrolig ydmykende. du trenger bare å komme over kneika. og be eksen om å hjelpe deg litt.

Skrevet

Jeg har ikke hørt om boligkreditt før faktisk.. Men lånet er nok på maks antall år vi har lov å ha det over.

>Det er tøffe tak nå, og håper bare jeg kommer meg over kneiken snart altså. Ringte til sosialen mandag, og har fått tilsendt søknadspapirer. Men vet ikke om jeg har rett på noe der. Ha jo egentlig en ganske grei lønn. Men alt går i regninger for tiden :S

Hadde vært deilig med et frisørbesøk ja, er et år siden sist :o

Skrevet

om du ikke er sammen med BF så bør jo faktisk enav dere flytte ut! og om dere bor isamme hus, kan ikke han ta i et tak med barnet da så du kan jobbe ekstra. januar og mars er tøffe mnd med MANGE regninger. du må begynne å legge opp penger til slike mnd!

synest at du skal drite i frisør og tannlege! det er tulle utgifter som kan vente en mnd til!!! du kan og bruke bilen mindre, ved å fks parkere den ved bhg og ta bussen til og fra jobb derfra. du må bare begrense utgiftene, og kjøpe billig mat! det går ann å overleve slike mnd, helt fint, men det krever jo at du må ofre litt! du kan møte på sosial kontoret og be fint omdu kan få hjelp denne ene mnd her, forklare situasjonen. du kan og be BF om han handler mat og nødvendig til ungen deres denne mnd her. du alene bør kunne klare deg på minimalt!

Skrevet

Så lenge alenemødre gjør som HI her og bruker alenemorstatusen som en grunn til å få økonomisk spesialbehandling, så vil slike holdninger holdes ved like. Sånn er det desverre. Vi ødelegger for oss sjøl.

Skrevet

Ja, du har kanskje rett. Men akkurat nå må vi bo sammen for økonomien sin del. eller vi bor jo ikke sammen, men i samme hus. forskjellige innganger.

Det er også bra for sønnen vår og bo slik. Jeg hadde sparepenger, men dette er nå helt brukt opp.

Derfor er det ekstra ille nå også.

Men i dag sendte jeg inn søknad om sosialhjelp. I hvertfall for noen mndr. til jeg er ajour med regningene. Men dette er absolutt ikke noe jeg er stolt av, og føler meg litt mislykket som må ty til hjelp.

Skrevet

Hei,

jeg er også alenemor og jeg jobber som lege. Mellom utdannelse og jobb hadde jeg en liten krise i livet og når man har kriser i livet, så tenker man ikke på praktiske ting, som f.eks penger! OG sosialen var liskom bunnen, dit skulle jeg i allefall ikke gå. Men så begynte jeg å psyke meg opp, fortelle meg selv at hvordan skal jeg kunne hjelpe andre mennesker som lege dersom jeg ikke kan ta i mot hjelp selv når jeg trenger det??? Vi har et fantastisk system, når det blir brukt riktig.

Du skal ikke synes det er et nederlag å be om hjelp fra sosialkontoret. Det kan skje hvem som helst.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar.. Det var utrolig godt å høre.

Jeg har drøyd å spørre om hjelp mest mulig. Er derfor helt skrapt nå :(

Og det er tøft. Late som alt er OK, når det sliter på meg slik. Redd for ikke å klare å skaffe mat osv. Håper jeg får svar raskt fra sosialen og at jeg får hjelp.

Skrevet

Hvor lang tid tar det fra man søker til man får svar fra sosialen? er ca en uke siden søknaden ble sendt. La ved diverse regninger og opplysningene de spurte om... Skrev krisehjelp øverst- Så håper det går fort...

Skrevet

Må man ikke møte opp lenger?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...