Gå til innhold

Barnedåp/barnevelsignelse/navnefest..??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnedåp vet jeg hvordan fungerer

Men barnevelsignelse, hva skjer da? Hvis en velger å ikke døpe barnet, men la det bli velsignet? Hva er poenget da likssom?

Og navnefest, er det noe 'rutine' på hvordan det foregår, eller er det bare foreldrene selv som lager en markering for barna, en slags fest?

Vi diskuterer litt her i heimen hva vi skal gjøre mtp tvillingene, hvis vi skal gjøre noe.

Jeg mener dåp el navnefest. Mannen mener ungene selv skal kunne velge når de blir store, så han mener da at hvis vi dropper dåp, vil han gjerne ha en barnevelsignelse.. Aldri hørt om det engang jeg. Er visst noe som skjer i en aller annen menighet, ikke i kirken har jeg forstått.

Noen som kan fortelle hva som skjer?

Både ved navnefest og velsignelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnevelsignelse har man i menigheter som ikke praktiserer barnedåp. Den foregår nok på mange forskjellige måter i de forskjellige menighetene, men jeg tror det er vanlig å ha en liten seremoni hvor man ønsker barnet velkommen til verden og menigheten, og ber en bønn for barnet.

Navnefest har jeg aldri vært i.

Skrevet

Jeg kjenner bare til barnevelsignelse og de jeg har vært borti har vært i "frimenigheter" som ikke praktiserer barnedåp. Har foregått sånn at de har kommet frem i løpet av gudstjenesten og blitt bedt for (sammen med foreldrene), og så har familiene ofte selskap ala sånn som man har etter barnedåp hjemme etterpå. Her har vi endt med å gjøre ingenting siden jeg er "prinsipielt i mot" barnedåp, og jeg ikke føler jeg har vært aktiv nok i menigheten til at det føles helt naturlig med en barnevelsignelse heller. Navnefest har jeg ikke noe forhold til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...