Gå til innhold

Hvor lenge er det "akseptert" å amme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ammer fortsatt sønnen min såvidt, og han er snart 16 måneder. Han er en liten gutt, men jeg synes han begynner å bli stor i fht ammingen, og begynner å lure på når og hvordan vi skal avvikle dette.

Men - spørsmålet mitt er egentlig - hvor lenge er det akseptert i dagens samfunn å amme? Jeg ammer jo ikke offentlig, bare litt på kvelden og evt litt på morgenen - men enkelte som skjønner at jeg ammer blir litt overrasket.

Videoannonse
Annonse
Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-)
Skrevet

Så lenge du og barnet vil!! :-)

Skrevet

Jeg ammet til nr 2 var 2år, litt morgen og kveld, hadde ei lita ei også da i tillegg. Ikke noe jeg sa til alle, nettopp pga heva øyenbryn. Men synes man godt kan amme til de i hvertfall er 2år, 2 1/2 år også for den del.

Skrevet

Jeg ammet lenge, og gjorde det som deg. Offentlig amming reagerer mange på "her inne" over 1 år, noen lenge før.

Skrevet

Jeg vet hva du mener, jeg ammer enda jeg også og datteren min er på samme alder som sønnen din. Føler akkurat det samme som deg, at hun begynner å bli litt stor for dette, og lurer litt på hvordan jeg skal slutte. Det er koselig også selvfølgelig, men begynner å bli nok snart nå. Er ikke akseptert å amme offentlig iallefall etter at ungen greier å bevege seg selv har jeg fått med meg.

Folk jeg kjenner blir også overrasket...

Skrevet

Jeg ammet offentlig til han var rundt året, og da synes jeg han var så liten at hvis noen hadde problemer med det fikk de bare ha det.

Men nå er jeg litt i tvil om hva jeg skal gjøre videre - kjenner meg igjen i det du skriver Cleo. Ikke fordi folk blir overrasket, men vi er liksom i en sånn mellomperiode hvor det ikke er like selvfølgelig lengre, men jeg ikke vet helt hvordan jeg skal slutte eller når. Han blir mindre og mindre interessert, og jeg vet faktisk ikke om han hadde reagert i det hele tatt om jeg bare avsluttet nå - men jeg vet likevel ikke helt om det er det jeg vil... Hm.

Skrevet

Det er opp til hver enkelt mener jeg, men for min egen del ville jeg aldri amma en unge over ett år. Det er min egen maks grense :)

Skrevet

Det skjønner jeg Miss Fat. Jeg var litt usikker på hvordan jeg ville reagere selv, men frem til nå har det vært helt greit. Jeg får kjenne litt på det videre...

Skrevet

Det er som de andre sier litt med hva en ønsker selv. Jeg ammet til sønnen min var litt eldre enn 2,5 år. Da synes je plutselig ikke det var greit lengere. Men turte jo ikke si det til noen da... Da hadde man jo blitt dømt skikklig.

Men er noe med man skal amme så lenge det føles ok. Så man kan sitte igjen å huske ammingen som en koselig periode.

Skrevet

Takk for svar Mamma`n til Jens Olliver;) Hehe, kanskje jeg fortsetter å amme litt i smug. Merkelig at det skal være sånn. Men jeg kan jo legge det opp som en gradvis nedtrapping - hvis det er mulig å trappe ned fra en gang daglig, hehe.

Skrevet

Ammet nr 1 til hun var ett år, da var jeg allerede ganske gravid med nr 2 og hun mistet sakte, men sikkert, interessen.

Nr 2 fikk til hun var 22 mnd, nattammet henne også. Så fikk hun halsbetennelse og fikk vondt da hun sugde, så etter det var hun ferdig med puppen, helt ok for meg og henne.

Kan jeg velge så vil jeg nok satse på å amme en evt. tredjemann i et par års tid.

Skrevet

Ja, da fortsetter jeg kanskje litt til. Takk for svar OsloMor!

Skrevet

ammet førstemann til han var 1,5 år ganske nøyaktig - han valgte selv å slutte da, syns nok var nok:) Bare morgen og kveld det siste halvåret da.....men gud så glad jeg var for at jeg fortsatt amma da han fikk spysjuka en liten stund før vi slutta å amme - var jo det eneste vi fikk i han, slapp antagelig unna inneleggelse med intravenøst pga det:)

Skrevet

Kanskje han her også avslutter om ikke så lenge, siden han ikke er så veldig interessert... Absolutt praktisk under spysjuka ja!

Skrevet

På DiB: 4-5 år

i real life: ett år +/-

Skrevet

Hehe;)

Skrevet

Oi, så forskjellig oppfatning vi har da.

Her inne blir mange som velger å amme lengre en ett år, sett på som ekle. Det har jeg aldri merket i det virkelige liv, der har derimot mange kommet og sagt det var så kos at lillingen enda fikk pupp.

Skrevet

Så lenge man ønsker.

Men når ungen kan drikke av kopp og drikke det andre kan drikke kan man gjøre det hjemme. Syntes det ser så dumt når folk drar frem puppen til større unger. Meget unødvendig.

Men hjemme er det jo bare kos.

Bare han ikke gjør som sønnen til en venninne av meg. Dro ned genseren på alle oss andre venninne også. Da var det på tide han sluttet =0)

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Hvor lenge andre ammer bryr meg egentlig midt bak, selv om jeg må innrømme at jeg ikke ser hensikten med morsmelk fra puppen når de passerer 3 år. Selv tror jeg ikke jeg ville vært komfortabel med å amme min som nå er 18 mnd, men det er meg=) syns hun har blitt så stor nå..

Så bare å amme så lenge du og gutten føler det komfortabelt=)

Skrevet

Morgen og kveld syns jeg du kan amme til 2 år. Offentlig ville jeg ikke ammet etter 1 år.

Det er min mening altså ;-)

Begge mine sluttet av seg selv når de var 13 mnd - like greit egentlig...

Skrevet

Hehe, nei han drar ikke ned genseren til venninnene mine 2girls=0)lyst på nr 3=0) - huff, det hadde vært superpinlig!

Skrevet

Takk Sauen venter jente nummer 2 =) Jeg tror selv min absolutte personlige grense går ved to år, men tror ikke jeg vil være komfortabel med å amme så lenge - det vil vise seg.

Skrevet

Takk for svar Spetakkel!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...