marinas skatt Skrevet 15. mars 2009 #1 Skrevet 15. mars 2009 Lille snupp har 2 kusiner på 5 og 7 år , som til stadighet har omgangssyke. De var på besøk hos oss i starten av uka , og hun på 5 løp på toalettet til stadighet , men vasket ikke hendene etterpå. Jeg komenterte dette til mora , da hun hele tiden skal klappe lille snupp på hodet og kinnet, klemme og kose. - Er det for mye forlangt at en på 5 år vasker hendene etter toalett besøk ? - Kan de gå på toalettet selv , bør de jo kunne vaske hendene også. Det står barne krakk på badet også så ingen problem og rekke opp............. I går var vi i bursdagsselskap hos svigermor og kusinene var igjen syke med kvalme og magesmerter..... Jeg ba moren om og holde jentene litt unna lillemor , da det ikke er særlig gøy om vesla på 10 mndr skal få omgangssyke... Fikk bare et surt blikk og en komentar om at jeg ikke ammer lenger.
Dronningen! Skrevet 15. mars 2009 #2 Skrevet 15. mars 2009 God håndhygiene er alfa omega når det kommer til bekjempelse mot alle former for diare/omgangssyke. Barn i alle aldre (+ enkelte voksne) bør ta seg selv i ørene og vaske hendene etter toalettbesøk, før matlaging, under matlaging og etter lek ute. Jeg synes du ikke overreagerer
fox`y Skrevet 15. mars 2009 #3 Skrevet 15. mars 2009 syns ikke du overreagerer nei. D er en selvfølge at man skal vaske hendene etter toalett besøk. Jeg har en liten flaske med håndsprit også jeg ved siden av vasken. 3 åringen min vasker alltid hendene etter toalettbesøk og ved måltid. er vell hva de er vant med tror jeg. Jeg syns d er uhygenisk jeg når folk ikke vasker hendene sine.
Snuppa! Skrevet 15. mars 2009 #4 Skrevet 15. mars 2009 Nei, det syns jeg overhodet ikke. Her vasker vi hendene etter toalettbesøk, rett etter vi kommer hjem fra jobb/barnehage, osv.
LilleStjerne Skrevet 15. mars 2009 #5 Skrevet 15. mars 2009 Jeg synes heller ikke at du overreagerer. Oppkastjau og diare er veldig smittsomt og det er en grunn til at man skal holde seg hjemme 48 timer etter siste tømming. Så lenge de klarer å gå på do selv så burde de klare å vaske hendene selv også. Det er to ting som følger hverandre og burde læres samtidig.
Gjest Skrevet 15. mars 2009 #6 Skrevet 15. mars 2009 unnskyld meg, men det er utrolig kvalmt å ikke ha ordentlig håndhygiene.. det er jo ikke rart de er så mye syke.. hvorfor skal det gå utover deg og ditt barn? nei. bare stå på ditt.. du overreagerer ikke. det er de som ikke er renslige nok.. å det er bare ekkelt.. når vi har vært ute så vasker vi alltid hendene før vi tar opp lillemor fra vogna.. før mat, når vi har vært i søpla, på do, skiftet bleier o.l
Sørland-snuppa Skrevet 15. mars 2009 #7 Skrevet 15. mars 2009 hånd hygiene er veldig viktig. noe av det viktiksgte synes jeg. spesielt på barn. tenk på alt vi tar på. hendende er jo det vi bruker til alt nesten. og tenk på ungene som gjerne tar fingrene i munnen. her i hus vasker vi hendene hele tiden, etter toalettgesøk, etter vi har vært ute av døra. før vi spiser mat,etter jeg har vært med søppla osv. dattra mi kommer ofte ut av toalette hvor jeg må be henne gå inn igjen og vaske hendene. hun glemmer det veldig fort.
Gjest Skrevet 15. mars 2009 #8 Skrevet 15. mars 2009 Nei du overreagerer ikke! Skjønner deg godt. Sa du i fra til 5 åringen da? Det ville jeg gjort og så ville jeg forklart henne hvorfor god håndhygiene er viktig. Her er barna veldig obs på å vaske hender, -når de har vært ute, før de skal spise og etter do besøk. Er så godt innarbeidet at jeg ikke trenger å minne dem på det. Vi er nesten aldri syke.
erteposen + 4 Skrevet 15. mars 2009 #9 Skrevet 15. mars 2009 Synes ikke du overreagerer i det hele tatt. Å vaske hender etter dobesøk kan en forvente av barn og foreldre, spesielt når de er syke.
du og jeg og vi to Skrevet 15. mars 2009 #10 Skrevet 15. mars 2009 Synes absolutt ikke du overreagerer, jeg hadde blitt helt overgitt selv! Håndvask etter man har vært på do er en selvfølge og jeg synes synd på jenta om hun ikke lærer det hjemmefra. Og omgangssyka og 10 måneder gammel baby prøver man å unngå så godt man kan, jeg vet faktisk ikke om jeg hadde gått i bursdagen engang.
marinas skatt Skrevet 15. mars 2009 Forfatter #11 Skrevet 15. mars 2009 Det er jo kjempe ekkelt. Jeg har alltid med meg våtservietter og håndrens på flaske i stelleveska , kjekt når vi er på feks hytta. Disse 2 jentene er ofte også i området, og vil leke med vesla. jeg har flere ganger sagt at de må vaske hendene før de får lov til og leke / klemme / klappe på vesla. Føler at foreldrene blir sure og syns jeg er hysterisk. Men de lar ungene bare holde på.... Må vel si ifra enda tydligere neste gang.
du og jeg og vi to Skrevet 15. mars 2009 #12 Skrevet 15. mars 2009 Å vaske hender etter dobesøk skal man forvente uansett sykdom mener nå jeg, er det ikke vanlig å vaske hendene lengre?! (hehe, mener ikke deg erteposen, men til foreldrene til denne 5-åringen)
marinas skatt Skrevet 15. mars 2009 Forfatter #13 Skrevet 15. mars 2009 Sa ifra til 5-åringen og forklarte hvor viktig håndhygiene er. Moren snurpet bare på munnen men sa ingenting.............
marinas skatt Skrevet 15. mars 2009 Forfatter #15 Skrevet 15. mars 2009 Hadde jeg faktisk visst at ungene var syke så hadde jeg nok ikke reist i den burstagen nei.......... Litt verre og reise igjen når man finner ut at disse jentene er syke igjen.....Den ene lå og sov på besteforeldrenes rom , den andre lå på soffaen med pledd..........
du og jeg og vi to Skrevet 15. mars 2009 #16 Skrevet 15. mars 2009 Skjønner ikke at de ikke sier ifra på forhånd! De får bare bli sure, hold ungen unna - jeg skjønner deg godt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå