Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter :)

Har plutselig fått det får meg at man ikke skal sove på ryggen? Noen som vet noe om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Jeg mener å ha lest et sted at man skal være litt forsiktig med å ligge på ryggen etter 6.mnd. Dette pga at tyngden av bebisen kan klemme av vena cava (hovedvena) noe som kan føre til at man besvimer.

Har ikke opplevd dette selv, er 24 uker å ligger fortsatt på ryggen uten problemer :)

Skrevet

jepp..spørs hvor langt du er på vei da :) jeg sluttet da jeg var ca 25 uker..vet ikke om man må slutte før eller etter det..men jeg hadde rett ja..for jordmor sa til meg forrige gang at jeg ikke måtte ligge på ryggen pgav at ungen kan ligge å klemme på hovedpulsåra? så babyn kan få lite surstoff ellernoe...:S men tenkte akkurat idag å spørre på skravlesiden om hvor farlig det er å sove på ryggen, fordi jeg har av og til våknet av at jeg ligger på ryggen og blir så redd:P

Skrevet

jeg er 20+3 i dag...:) ikke kan jeg ligge på magen og nå det jeg fryktet..ikke på ryggen heller :P

Skrevet

man kan ligge på rygg, men legg gjerne noe under ene siden, så det ikke blir helt flatt.. Er ikke mye som skal til altsa :)

Skrevet

Vena cava er en tilstand påen måte..som ikke alle gravide har...man kan ligge på rygg uten at d er farlig hvis man ikke kjenner ubehag. Jeg var netttopp på skjekk på sykehuset og lå i over 30 min på ryggen med noe styr på magen og trykket på en knapp...heeh..asså..poenget mtit er at hvis d er farlig å ligge på rygg etter 6 mndr..hadde vel ikke legene bedt meg om å ligge så lenge heller.

Skrevet

Klipper inn svaret mitt fra Skravlesiden jeg. Sov på ryggen mens dere kan og vil, jenter! Ingen fare :-)

Det er ikke farlig - mange synes det er ubehagelig fordi vekta av babyen presser mot hovedårene våre i ryggen, men du våkner av ubehag lenge før dette evt. blir farlig for noen av dere. Det er altså du som evt. får lite surstoff, men kroppen sier i fra selv når og hvis dette skulle skje.

Så lenge det ikke er ubehagelig å ligge på rygg er det bare å sove i vei, og nyt det mens det varer! Det kommer en tid der bare tanken på å ligge på rygg får deg til å gispe etter luft ;-)

(dette gjelder selvfølgelig bare for gravide med normalt svangerskap, dersom du har komplikasjoner eller diagnoser av noe slag kan det godt hende andre råd gjelder)

Skrevet

Jeg svimte av da jeg var hos legen i uke 34 eller noe. Kjente ubehaget før det da. Hun skulle undersøke meg og så etter litt så jeg at jeg var kvelm også reiste jeg meg opp og klask..hehe. Og hadde glee på magen etter hjertelydsjekk og det endte utover gulvet og da legen skulle hjelpe meg skeli hun i det og tryna selv. Må ha vært litt av et syn-haha. Kom meg fort da:)

Men svimer nok ikke sånn uten videre av, vil tro du kjenner ubehag ved å ligge sånn først. Som ganske gravid (fra midten og utover) har jeg stort sett bare orka ligge på siden.

Evt får du lage deg sånn rede. Bygge opp med dyner/puter så det er hull til magen, så kan du ligge på magen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...