Pennuna Skrevet 15. mars 2009 #1 Skrevet 15. mars 2009 Har lest inne på sidene har noen ganger at selvbruningskrem ikke skal brukes av gravide, men da jeg gikk gravid forrige gang mener jeg å huske at det var det man ble anbefalt.. Noen som kjenner til teoriene/ detaljene rundt dette? Hvilke merker eller ingredienser skal jeg styre unna og på hvilken måte kan de være skadelige?
Strandloppa og lillebror Skrevet 15. mars 2009 #2 Skrevet 15. mars 2009 Jeg vet egentlig ikke så mye om dette. Men jeg lurte på det samme og spurte legen min om dette. Han sa at han frarådet all selvbruningskrem under graviditet. dette er fordi det skjer en kjemisk prosess i huden når man blir brun av kremen. Disse kjemikaliene går også over i blodbanene og også til fosteret. Han sa at siden man visste lite om skadeomfanget på et foster var ved bruk av selvbruningskrem, anbefales det å la være å bruke det i det hele tatt. Men i en svangerskapsbok som jeg har, så er det faktisk anbefalt å bruke selvbruningskrem hvis man føler seg bleik, som et alternativ til sol og solarium. så jeg vet ikke jeg... De lærde strides. Det er så mange som mener det ene og det andre, ikke godt å vite hva man skal tro.
Pennuna Skrevet 16. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 16. mars 2009 Å ja. Forsåvidt logisk det med kjemikalier dersom det er det er en kjemisk prosess som skjer. Men det er akkurat det at de lærde strides som gjør at man blir litt ko-ko når man er gravid. Har i grunn ikkeno problem med å være bleik nå på vinteren, men pleier å smøre meg litt brun på våren. Står over det i år da. Solpudder er jo også en løsning. Takk for svar!
*toppris* Skrevet 16. mars 2009 #4 Skrevet 16. mars 2009 http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/tema/skjoennhet_og_velvaere/selvbruning_brun_uten_sol alle sier så mangt.... hvis du leser denne artikkelen får du kanskje et annet syn på saken.. fx hentet fra linken: "Som gravid er du mer sensitiv for solen og mer utsatt for ujevn pigmentasjon. Da er selvbruning et flott og bivirkningsfritt alternativ. Det har ikke blitt påvist at selvbruningsprodukter er farlige eller har noen negativ effekt på huden. Solarium og solen derimot vet vi er skadelig. Det har også vært påvist veldig positive effekter ved bruk av selvbruningskremer blant de som har Vitiligo ( ujevn pigmentasjon- fremkommer som hvite hudflekker.)og strekkmerker. "
Pennuna Skrevet 16. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 16. mars 2009 Ja, det var noe sånt jeg mente jeg hadde lest. Tja. Aner i grunn ikke hva jeg skal mene, så måteholdsregelen er alltids der hvis jeg får lyst på litt påsmurt brunfarge. Har forøvrig farget håret og bruker neglelakk som det jo også strides om...
*toppris* Skrevet 16. mars 2009 #6 Skrevet 16. mars 2009 jeg selv mener at det er ganske så mye "styr" nå om dagene, rundt det å være gravid og hva man kan og ikke kan... spsielt rundt slike temaer som ja hårfarging og selvbruning.... så ja, måtehold er nok det d går på egentlig.... har selv farget og stripet håret, lakkert negle, spist salami osv... det finnes da grenser... mye er omdiskutert og det ene året er ikke det bra, men neste året så gjør d ikke noe... men er du veldig usikker kan du jo høre med din egen lege og jordmor, hva de sier... er vel de man egentlig stoler mest på uansett... mine sier at man skal selvsagt ikke styre med alt dette hver dag, men ja, innimellom gjør det ingenting... alt med måte;) jeg tok både sol og brukte selvbruning med nr 1, kommer til å gjøre det samme nå med nr 2.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå