Gå til innhold

bakovervendt bilstol.. hvor lenge??

Anbefalte innlegg

Skrevet

vet det er best men en gang må man jo snu dem?

det var en som har litt peil på dette som mente at når barnet ble 15kg så var like bra å sitte fremovervendt som bakovervendt.. da såklart med 3punktsele siden 5punkt fremovervendt var livsfarlig...

så lurer på om det er like greit å kjøpe sete og bruke bilens belte nå da.. eller er det best å sitte bakovervendt så lenge som mulig uansett? ikke lett det her egentlig.

jenta mi er nå snart 4 år og 15-16kg... innrømmer at jeg gruer meg til å snu det..litt skummelt... hehe.. men kan jo ikke sitte sånn i mange år til likevel.. blir litt dårlig plass.. hehe..

håper noen har peil her da;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen som har noen råd?

Skrevet

de anbefaler jo opp mot 5 år bakovervendt nå, så jeg ville bare hatt henne bakover så lenge som mulig så lenge hun har plass..

det stemmer IKKE at det er det samme å sitte framovervendt med 3 pnktssele når de bikker 15 kilo. hallo, noen unger er jo 15 kilo før de er halvannet år..

MEN når de først er snudd fremover og er over 15 kilo, virker det tryggere å bruke 3pnktssele fremfor 5 pnkts..

Skrevet

jeg stusset litt over det når han sa det jeg også.. for er jo mange som er 15kg når de er ganske små... hmm..

men han mente nå at jente vår som blir 4 år og er 15-16kg like godt kunne snus og bruke 3-punkt sele.. jeg sa jo at jeg trodde det var best bakovervendt så lenge som mulig men mulig han også ville selge oss det sete da..

jeg tenker jo at hvis de sier at de helst bør sitte til 4 år så er det bare bra om jenta mi sitter enda lenger siden hun er liten for alderen.. er vell på høyde med en 3åring... men nå vil mannen helst at hun skal snus da..

Skrevet

Bakover så lenge som mulig, er vel rådet. Så når det er mulig hos dere, hadde jeg drøyd snuinga :)

Skrevet

Man skal ikke stole på alt de som selger setene sier. Vi fikk beskjed om at det eneste som var lov etter 15kg var å bruke bilens egne seler, uansett, så det var ingen seter som var bakovervendte etter det, for da kan man jo ikke bruke bilens egne seter. Vi gikk et annet sted og kjøpte et sete som kan brukes bakovervendt til 25kg... Bakovervendt er best uansett. Egentlig er det vel det beste for oss voksne også, men det kan være litt problematisk å gjennomføre, spesielt for sjåføren:-)

Skrevet

hehe.. ja ikke sant.. blir litt vanskelig det det.. hvem vet hvordan det blir i fremtiden..:) kanskje det er vanlig med biler hvor baksetete er den andre veien...

sant det at man ikke kan stole på alt de sier.. men noen virker som de har veldig peil også og da blir man i tvil.. men da tror jeg vi satser på å ha ho bakovervendt iallefall over sommer..mulig det blir for trangt neste vinter med mye klær og store sko..

Gjest Sekretøsa
Skrevet

I sverige er reglene anderledes enn her i Norge, så jeg har fått litt ymse svar der, som ikke har vært opplyst om her, and so on.

Jeg hadde jentungen på 4 1/2 i minstens sete her en dag, fordi ho ville prøve det, og ho satt veeeldig ukonfortabelt. Beina bretta oppover på seteryggen, osv. Så hun sitter ikke bakover, hun sitter forover på vanlig stol uten sele, bruker kun bilens sele til henne

Men har du plass, og jentungen liker det, er det jo bare å ha ho bakover :o)

Skrevet

ho har selv sagt ho har blitt så stor når ho sitter i settet.. at ho har fått så lange bein.. hehe.. tydelig at ho kanksje syns det begynner å bli litt trangt.. strekker beina oppover isteden for å ha de ned innimellom... men nå har ho jo på vintersko også da.

tror nok ikke vi kan ha henne slik om feks 1 år.. det blir jo ikke akkurat bedre plass for ho da...tipper maks et halv år til så må vi vell snu henne..

kommer da selvfølgelig til å bruke bilens seler.. ble jo skikkelig skremt av det han sa med å bruke 5-punktsele iallefall!! men da begynner hun jo å bli stor jente da..!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...