dona Skrevet 14. mars 2009 #1 Skrevet 14. mars 2009 1.gangs gravid og fikk tilfeldig vite at vi må sende inn papirer til Nav og arb.giver senest 2 mnd før termin. Hjelp, jeg er i uke 27 og begynner å få dårlig tid. Stemmer det at jeg og mannen fyller ut et felles papir til nav som heter krav om ytelser ved fødsel og adopsjon. I tillegg fylle ut hvert vårt skjema som skal til våre arbeidsgivere. Synes det er dårlig at man ikke får informasjon om slikt hos jordmor eller fastlege. Jeg er helt grønn når det gjelder graviditet og fødsler.
Maria1979 Skrevet 14. mars 2009 #2 Skrevet 14. mars 2009 Det er et felles brev/søknad til NAV på begge foreldrene,dere må begge legge ved siste lønnslipp og i tillegg må du legge ved attest fra jordmor på når terminen er. Jeg leverte 2 mnd før,men den er enda ikke behandlet ferdig siden jeg er offentlig/kommunalt ansatt og skal ha lønn fra arbeidsgiver og ikke NAV den første tiden.Jeg fikk beskjed om at "de private"prioriteres fordi NAV utbetaler direkte til dem sånn som jeg forsto det.Derfor er det sikkert ulikt hvor strengt det er med denne fristen for ulike arbeidsplasser. Når det gjelder skjemaet til arbeidsgiver er det samme frist der tror jeg,men der kan man nok velge litt selv i fht,arbeidsgiver. Når det gjelder mitt papir og mannens var ikke de like.Han har i tillegg fylt ut"et varsel"brev til arb.giverom at det kommer en 14 dagers pappa-perm etter fødsel.(litt vanskelig å avtale på forhånd når det er.... Håper du ble litt klokere...?? Får i hvertfall håpe legen din har sendt inn brev om fødeplass for deg da om ikke annet. Denne papirmølla var skikkelig slitsom spør du meg. Jeg fikk også beskjed av jordmor om å "ringe inn"min fødsel til den lokale helsestasjonen når babyen var født slik at de fikk plottet inn dato osv sånn at man får den rette oppfølgingen etterpå i de riktige ukene på helsestasjon ettersom sykehusene ofte var trege med å sende inn fødselsmeldinger. Man lærer stradig noe nytt!!
dona Skrevet 14. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 14. mars 2009 Tusen takk for rask svar. Ja, blir litt sliten av alt som må fikses før fødsel.
Snuppa med Nutta i magen. Skrevet 14. mars 2009 #4 Skrevet 14. mars 2009 Hei, Helt enig i at dette er vanskelig å forstå, brukte lang tid på å sette meg inn i det. Gå på www.nav.no klikk på familie og omsorg helt på toppen av siden. Så videre til svangerskap, fødsel og adopsjon på venstre side. Deretter til foreldrepenger ved fødsel, og der endelig finner du skjema på høyre side. "Krav om ytelse ved fødsel og permisjon". Denne må du & din mann fylle ut. Når du skal levere den er det kanskje greit å dra til nav personlig, da får du beskjed om noe er galt med en gang! Nå det gjelder uttak av ferie og fastsetting av når far skal ha sine uker er ikke dette noe dere trenger tenke på i første omgang selv om det står på skjemaet. Dette er noe dere bare varsler til nav etterhvert når dere vet det. Riktignok i god tid før ferie/pappaperm trer i kraft.... Jeg la ikke med siste lønnslipp, da jeg ikke trengte det. Inne på skjemaet må du sette din lønn uansett. Denne summen får du ved å kontakte lønnsansvarlig der du jobber. Eventuelt se på lønnsslippen din. Dersom du føler at du har gått ned vesentlig i lønn pga graviditeten kan du fremme krav utover det du tjener per mnd i eget skriv.... I tillegg er det greit å si til arbeidsgiver at DE må fylle ut et skjema som heter "Inntekts- og skatteopplysninger – arbeidstaker som skal ha sykepenger, fødselspenger eller adopsjonspenger". Her kommer arbeidsgiver til å gi opplysninger om din lønn etc... Der jeg jobber hadde de et eget skjema som jeg fylte ut og der min samboer jobber hadde de et eget skjema. Sjekk med arbeidsplassen til deg og din samboer hva som er praksis :-) Håper dette hjelper litt.
Lystpåentiljeg Skrevet 14. mars 2009 #5 Skrevet 14. mars 2009 jeg er straks 33 uker på vei, og har akkurat blitt ferdig med å fylle ut de papirene. Skal sende de til uken tenkte jeg. Arb. giver hadde et eget skjema til meg: sambo, tar med en kopi av "sin side" med opplysninger i fra NAV-søknaden, til sin arb.giver. Der står det jo termin, ferieavvikling og fedrekvoten/perm.
Vil Skrevet 15. mars 2009 #6 Skrevet 15. mars 2009 I søknaden trenger du følgende: 1 - Du søker ved å fylle ut skjema NAV 14-05.05 "Krav om ytelse ved fødsel og adopsjon." 2 - Du trenger å legge ved bekreftelse fra lege/ jormor om når terminen er, denne bekreftelsen må være skrevet etter uke 26. 3 - Ellers legger du ved kopi av lønnsavregning, som en bekreftelse på hva du tjener pr måned. 4 - For at NAV skal kunne beregne hva du skal ha, er det i tillegg nødvendig at arbeidsgiveren fyller ut blanketten NAV 08-3001 "Inntekts- og skatteopplysninger for arbeidstaker." (Se til at dette blir gjort, i mitt tilfelle hadde de glemt det...) Her jeg bor er søknadstiden 3 måneder før du går ut i permisjon, som altså blir 3 måneder og 3 uker før termin. Jeg var alt for sen med å søke og vet at vi ikke får penger før leenge etter jeg har født. I tilegg til den lange behandlingstiden er nemlig utbetalingsdatoen fra nav helt i slutten av måneden, så selv om man vanligvis får penger den 12, får man foreldrepengene den 28 -30. (Jeg frykter at jeg kommer til å gå uten lønn i nesten to måneder. Skal være raskere med å søke ved barn nr. 2 gitt!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå