Gå til innhold

keisersnitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kan fortelle meg litt om fordelene og ulempene ved planlagt keisersnitt. Jeg vurderer keisersnitt, samtidig som evt ulemper / komplikasjoner er litt skremmende, Fødsel; vaginalt eller ved keisersnitt fremstår som bestialsk uansett. Naturen har definitivt gjort en bommert med tanke på hvordan barn forløses;)

Lurer også på om det tar lengre tid å gå ned i vekt etterpå om man tar keisersnitt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns du skal snakke med noen som virkelig kan dette, fremfor å spørre om andres mening her. Du risikerer å få så mange usaklige svar..

Du kan få din lege eller jordmor til å henvise deg til en samtale på sykehuset du skal føde.

(vil bare nevne at det ikke finnes fordeler ved et keisersnitt, annet enn hvis du av medisinske grunner må, hvis barnet ligger med en fot ned og navlestrengen foran, eller hvis morkaken ligger foran eller lignende).

hilsen meg som jobber på fødeavd..

Skrevet

Eneste jeg kan hjelpe deg med er min personlige erfaring...

Ulempen med å føde vaginalt er at det gjør vondt.

Fordelen er at når ungen først er ute er smerten over, og en kan nyte babytiden.

Fordelen med keisersnitt er at en er bedøvet så en kjenner ingen smerter der og da.

Ulempen er at en må ta hensyn til et oprasjonssår i 6 uker etterpå, ikke løfte, ikke husarbeid, ikke handleposer osv.

Jeg er fryktelig utålmodig, i tillegg til at oprasjonssåret grodde seint, det væsket i 5 uker før det grodde sammen. Synes de ukene gikk så seint, lengtet etter å bruke kroppen som før og synes det var helt pyton å ikke kunne bidra som jeg ville med husarbeid, barnestell, handling osv.

Kunne jeg velge ville jeg uten tvil valgt vaginal fødsel, kroppen kommer seg så utrolig mye fortere etterpå (så sant det ikke er komplikasjoner), men har man ikke noe valg så har man ikke noe valg. Jeg måtte ha snitt med sistemann og syntes det var skikkelig gørr bare pga restitusjonstiden etterpå. Jeg er glad de første kom vaginalt, for hadde jeg hatt snitt med de første hadde jeg garantert ikke fått fire barn, så pyton synes jeg det var med snitt.

Men igjen, er keisersnitt det tryggeste for barnet tåler vi mammaer ubehaget etter et snitt. Men det hadde jeg ikke gjort fire ganger!

Skrevet

Jeg håper inderlig du er klar over at man i Norge ikke kan velge planlagt keisersnitt selv.

Det er noe som må søkes om, og som blir avgjort av en lege - ofte i samarbeid med den gravide.

Jeg har bare hatt hastesnitt, så det kan ikke sammenlignes med planlagt snitt. Jeg var i overraskene god form etterpå (ble kommentert på barsel) selv om jeg mistet mye blod og lå ca tre ganger så lenge på recovery som andre ks-pasienter. Men jeg gikk relativt greit ned i vekt etterpå (mye har kommet på igjen i ettertid, men det er min egen feil...). Må likevel innrømme at jeg ikke på noen måte skjønner dem som frivillig velger dette!

Husk at et keisersnitt er en operasjon i magen.

Du sitter igjen med et et 15 cm langt arr (nedenfor trusekanten, men dog) og utsetter deg for en del komplikasjoner (infeksjoner, blødninger osv).

Noen får også problemer med ammingen - ikke alle, men noen, siden vaginal fødsel fører til økning i de hormonene som skal hjelpe igang ammingen, og det skjer ikke ved planlagt ks.

For barnet er det også bedre å bli født vaginalt. Når barnet presses gjennom fødselskanalen blir fostervannet i lungene presset ut. Dette skjer ikke av seg selv ved keisersnitt og kan føre til luftveisinfeksjoner hos den nyfødte, og større fare for bla.a. astma når de blir eldre.

Risikoen for KISS (nakkeskade) er også større da barnet blir trukket ut på en annen måte.

Vil anbefale deg å snakke med jordmor om dette! Og hold deg laaaaaaaangt unna fødselsvideoer på youtube o.l. Ja, en vaginal fødsel er full av blod og gørr, men det er nå engang den måten vi er designet til å føde barna våre. Kan hende at vi, om noen millioner år, har utviklet oss til pungdyr som føder en bitteliten sak som vi bare oppbevarer på magen til den er ferdig utviklet, men enn så lenge så er det bare å spre beina, rope etter lystgass, skjelle ut mannen og la det stå til!

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg hadde planlagt KS grunet seteleie, og hadde en helt fantastisk fødselsopplevelse. Så klart var det sært å skulle legge seg på et operasjonsbord og være mor etter 5 minutter. Men alle som var til stede ved operasjonen var så superpositive, og det var rett og slett en koselig opplevelse. Jeg fikk jenta mi på brystet med en gang, og var bare uten henne 10 minutter når de stelte henne. Jeg har ikke hatt noen komplikasjoner i ettertid, og var på bena dagen etter snittet.

Jeg var jo veldig redd på forhånd pga skrekkinfo jeg har fått fra diverse hold angående KS. På barsel i etterkant av snittet fikk jeg annen info enn i forkant. De se der at de så og si aldri ser komplikasjoner hos kvinner som har planlagt snitt uten sykdom i forkant. Det er heller ikke vanlig å se komplikasjoner hos barna grunnet snitt. Barn som får pustevansker osv er gjerne barn som er svake i utgangspunktet grunnet svangerskapsforgiftning eller en lang fødsel som ikke har ført frem. Det er også mange komplikajsoner som kan oppstå under en vaginal fødsel som for eksempel hjerneskade grunnet manglende surstofftilgang. Så det kommer vel litt an på hvilke tall man ser på.

Uansett, du vil ikke få KS uten en god grunn. Enkelte sykehus er mer liberale på dette området enn andre. Lykke til i ale fall, uansett hvilken fødselsmetode du får.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...