Gå til innhold

da kom avslaget:( Noen som kan de nye barnehagereglene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk avslag på barnehage søknaden til lille prinsen vår, selv om han har søsken i barnehagen.

Så har jeg hørt at det er noen nye regler nå slik at alle de som søker for barnehage året må være fylt 1 år før året starter ellers så har de ikke rett til plass?

Stemmer dette? Da blir det jo kjempe urettferdig for alle som er født fra midten av august å ut året da...... min gutt er født i oktober og må vente til han er nesten to for å få plass.... Det kan umulig være rettferdig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har også hørt det... men vet ikke helt om det stemmer. Men det er jo regjeringens måte å si at de har full barnehagedekning på MUUUHAHAHAHHA:/

Fikk plass selv, men på 3, ønske - og i den barnehagen vil jeg bare ikke ha ungen min. Helt uaktuellt, så da blir jeg heller hjemme om det blir alternativet!

Skrevet

Barn som fyller et år innen utgangen av august det samme året har rett på plass... Her er snuppa født 12 små dager for sent så blir spennede å se om vi får noen plass til henne.

... En fin måte å få til full barnehagedekkning ved å deffinerer det på denne måten....

Skrevet

Da jeg snakket me dem så sa de at de som har rett på barnehageplass i første omgang er de som er født i 2007 og 2008.

Skrevet

Selvfølgelig kjedelig for alle som ønsker plass og ikke får det, uansett hva som er grunnen.

Likevel er det sånn at det er rett og slett umulig å ha plasser til alle som ønsker det når de ønsker det. Et sted må grensen gå for hvem som har krav på barnehageplass og ikke. Hvis ikke grensen går 1.september, så må den gå 1.oktober eller 1. november osv osv. Det er så mye å bruke penger på i dette landet at jeg er veldig glad ikke staten pålegger kommunene å ha mange ledige plasser i begynnelsen av barnehageåret, sånn at de som ønsker plass midt i året kan få det. Det ville kostet utrolig mye penger. De pengene syns jeg heller kommunene kan få bruke på de eldre, pusse opp skoler osv.

Alle som har hatt mulighet til å få foreldrepenger kan velge å være hjemme i over et år og jeg ser ikke da noen grunn til at barn under 1år skal ha krav på barnehageplass også. Selvfølgelig kjedelig å ikke få plass før han er to, men da får dere enten finne en løsning hvor en av dere er hjemme eller jobber kveld/helg. Alternativet er dagmamma. Det er ikke veldig mange år siden veldig mange måtte bruke det alternativet fordi det nesten ikke var barnehageplasser og spesielt ikke til barn under 3år. Du får heller tenke positivt og være glad for at du er garantert barnehageplass til neste år.

Skrevet

Men da går det da vitterlig ikke an å si at nå har vi full barnehagedekning, og samtidig mene at kontantstøtta skal vekk av den grunn?? Det er jo engang sånn at vi får barn HELE året, og ikke alle har muligheten til å være hjemme lenger enn i den tilmålte permisjonstiden. Det er jo et mål for regjeringen at alle skal i barnehage, helst så tidlig som mulig kan man få inntrykk av. Og dersom man ikke får plass, så må man altså være hjemme lenger uten penger da?

Synes våre kjære politikere taler med to tunger i denne saken!

Skrevet

Jeg vil bare påpeke at det er forskjeller fra kommune til kommune på dette. Denne regelen er tatt bort i Trondheim kommune, og søknadsfristen ble en måned lengre pga at dette kom fram først nå. Slik jeg har skjønt det har de tolket regelverket slik at det ikke er lov til å nedprioritere barna som er født etter august i fjor. Hvis det stemmer, så øker i hvert fall sjansen for at min lille pode skal få plass :)

Skrevet

kjære mamma til en gutt

jeg har valgt så mye permisjon jeg kunne, altså 54 uker, i tillegg så har jeg begynt tidlig å arbeide i en 20 % stilling slik at jeg får forlenget permisjonen enda litt. Jeg tar ut mine 4 ukers ferie slik at også disse går til gode til å være sammen med prinsen min. I tillegg så tar minn mann ut sine 6 uker.

Så hva mer vil du foreslå at jeg nå gjør for å få enda mer tid til min lille prins samtidig som vi klarer å opprettholde den bedriften min mann og jeg driver sammen og betjene huslånet på huset vi akkurat har bygd.

Min gutt er født 2 oktober, dvs 32 dager for sent til å ha krav på barnehageplass i denne runde. Han har ikke krav til å få begynne før han er nesten fylt to. Altså medio august 2010 kan han få plass.

Jeg hadde tenkt å begynne å arbeide litt og litt slik at han ikke var nødt til å være i barnehagen en full uke, men nå ser det ut til at han får stå på vente liste og så må jeg nok begynne å jobbe fult når han får plass.

Skrevet

glemte å si en ting. min gutt trenger ikke å begynne i barnehagen før etter at han har fylt et år, pga vi har permisjon til etter dette. Men pga kommunens inntaksregler så er det enklere å få en full plass fra medio august i stede for en tre dagers plass fra 1 november.

Skrevet

Jeg tror det lureste for deg er uansett å ta plassen! Husk at du blir prioritert ved bytte av barnehage. Dvs du går foran hvis det blir ledig plass i den barnehagen du vil ha.

Skrevet

Det stemmer det, tideli bom. I alle fall her i Oslo. De som har fylt 1 år innen utgangen av august har krav på plass, slik har i alle fall jeg forstått det. Er det ikke plass til alle, får de eldste barna plass først.

Skrevet

Jeg skal uansett klage på vedtaket, ingen av de andre ungene i kullet hennes er i den barnehagen, så jeg vet ikke hva de tenker med... Men, men. Luksusproblem kanskje, men dog ganske viktig for oss.

Skrevet

Jeg syns uansett om de kaller det full barnehagedekning eller ikke, at det er flott at de eldste barna får plass først! Det har vel aldri vært snakk om at alle barn skal få plass akkurat når de ønsker i løpet av året og det sier seg jo selv at det er mye lettere å få plass i august når alle skolebarna slutter enn i oktober/november når ingen barn annet enn de som evt flytter, slutter.

Som jeg skrev i stad også, et sted må grensen for hvem de skal love plass gå og da syns jeg 1.september er en like grei grense som en annen.

Skrevet

Tror aldersgrensen varierer fra kommune til kommune. Her hvor jeg bor med mine er det ingen grense, og jeg har hatt fast plass til min lille fra februar da hun var 6 måneder. Men jeg har ikke kjørt henne inn i barnehagen enda, hun begynner nå i slutten på mars når hun er 8 måneder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...