Anonym bruker Skrevet 14. mars 2009 #1 Skrevet 14. mars 2009 lav iq og eq. Om dere ikke er oppegående nok tl å finne andre måter å lære barnet "nei" på,synes jeg dere er både lat,nedlatende og DUM. Og jeg synes synd i barna deres. Til dem som "vet" at deres barn ikke har tatt skade av DET... Hvordan VET dere det da? Er dere feks klar over at grensene flyttes hele tiden? At de barn som har hatt foreldre/voksne som har tillatt det,gjerne skyver sine egne grenser enda lenger ? Og da stopper det IKKE med knipsing av fingre,det ender gjerne med grov vold. Man VET ikke hvordan denne knipsingen virker inn hos barn,og jeg tenker også at jeg ville vært særdeles forsiktig med å slå/knipse gutter. Vold avler vold Og dere som "VET".... Dere vet ikke en dritt,så lenge dere kan gjøre dette i år 2009 så har ikke dere skjønt en drit. Voks opp!!
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2009 #2 Skrevet 14. mars 2009 Dette temaet dukker opp med jevne mellomrom her inne. Jeg er motstander av knipsing selv, av alle de riktige grunnene. Samtidig vet jeg at dette var en veldig vanlig del av manges oppdragelse da jeg vokste opp, men der gikk også grensen for de aller fleste. Jeg er et normalt fungerende menneske, uten behov for å videreføre verken knipsing eller ty til grovere vold. Føler ikke at jeg har noen sår i sjela, osv, så jeg kan ikke se at jeg har tatt videre skade av det. Og jeg går i hvert fall ikke rundt og dveler ved det.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2009 #3 Skrevet 14. mars 2009 Dette temaet er vel rimelig ferdig diskutert her inne! Kom m noe nytt!
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2009 #4 Skrevet 14. mars 2009 Naboen knipser sitt barn på fingrene(det har hun selv sagt tidligere) Samme nabo satt også ungen i barnehage da hun var 10 måneder, og besteforeldrene passer ungen veldig ofte, mange ganger på over et par-tre dager, for "det er så deilig å ha fri", som hun sier. Kunne gå på kjøpesenter eller besøke venner uten å måtte ha med ungen. Hun gikk t.o.m ut i jobb 3 mnd før hun måtte fordi hun var lei av å gå hjemme. Hvorfor fikk dem ikke bare en undulat?
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2009 #5 Skrevet 14. mars 2009 Ja, det er forferdelig at besteforeldre har barnebarna noen dager. Fy a mei! Folk er forskjellige, face it! Kakle kvinnfolk, slenger drit om alt! Har dere det så perfekt selv da?
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2009 #6 Skrevet 14. mars 2009 11.23: Nå er du jo bare usaklig og stigmatiserende. Hva har knipsing på fingrene med resten av det du nevner å gjøre?
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2009 #8 Skrevet 14. mars 2009 Da jeg var liten (født på 70 tallet) kunne jeg være hos besteforeldrene min i flere dager av gangen før jeg fylte ett. Den gangen ble det sett på som en fordel at storfamilien tok del i et barns liv. Og jeg har i hvert fall ingen traumer av den grunn. Fikk et tett og godt forhold til besteforeldrene mine. I dag blir jo det meste sett på som galt. Bra at man har kommet lengre på visse punkter, som f.eks fysisk straff, men utover det synes jeg vi er blitt veldig sterile i hodet. Hvor er det blitt av det levende livet?
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2009 #9 Skrevet 14. mars 2009 Jeg lurer selv jeg. Hvorfor motarbeider vi biologien? Hvorfor er det en skam at mor og barn har det tetteste båndet det første året? Det er jo biologisk, det er sånn vi er programmert, det er sånn vi er skapt. Båndet mellom mor og barn består av lukt og følelse før barnet komme ut i verden. Hvorfor er det så inn i hampen om å gjøre å bryte det båndet så tidlig? Det hadde vært likestilling hvis kvinner og menn ble verdsatt for det de gjør, ulike egenskaper og kjønnsforskjeller. Det er ikke likestilling å skulle sidestille alt, selv områder hvor det er biologiske forskjeller.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2009 #10 Skrevet 14. mars 2009 At mor og barn har tettest bånd det første året, behøver da ikke gå på akkord med storfamiliens deltakelse, slik den fungerte før i tiden. Mor er den som har tettest kontakt med barnet uansett. Tror du virkelig at en mor før i tiden ikke gjorte annet enn å holde barnet innenfor sin egen kroppsradius 24 timer i døgnet ett helt år? Nei, når hun var ute på åkeren, i fjøset osv, tok besta en eller annen tante over. Det ble sett på som naturlig. Og det kan ha vært en rikdom for barn, som vi har glemt for lenge siden, og i tillegg mistror.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2009 #12 Skrevet 14. mars 2009 13.31 : Så befriende å lese noen av de samme tankene som jeg har på det området.. Hi: knipsing, slåing osv har ingenting med iq/eq å gjøre..det har med kultur å gjøre.. I nederland f.eks har man lov til å slå/knipse barna sine..og på skolene henger metal-linjalen klar for å klapse på hendene til ulydige barn..Dette i år 2009!! Største delen av verden gir sine barn ett klaps fra tid til annen... uten at det skader barna vesentlig... Selv er jeg ikke for knipsing/ slåing osv...men mener det er kulturbestemt....og ikke ett resultat av iq....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå