Gå til innhold

Noen her som har hatt setefødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Innom fra bim med noen spørsmål ang setefødsel. ( Fant ikke oe eget forum for det.)

Hvordan gikk det med babyen?? Tenker spesiellt på hoftene? Videre oppfølging etter fødsel for å kontrollere hoftene?

Babyen min sitter.... Er lite lysten på ks, men hva er best for babyen?

Er innstillt på å føde, så fremt det går.

Og hva kjønn fikk dere? Har inntrykk at det er flest jenter i sete?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er et eget forum som heter seteleiedebatten - der er mange som skriver om sine opplevelser.

Hoftene: Det er fosterets stilling i livmoren som disponerer for hofteleddsdysplasi - ikke setefødselen. Ergo er det samme risiko om man tar KS. Oppfølging etterpå er skikkelig kontroll før reise fra barsel pluss UL seks uker etterpå. Noen tar UL allerede på sykehuset også. Det kommer an på rutinene på det aktuelle fødested og evt funn ved klinisk undersøkelse.

Det beste for babyen og deg er jo en vaginal fødsel om forholdene ligger til rette for det. Det kommer jo an på om du har født før, hvor store barn du har født, bekkenmålene dine og så videre. Det blir vurdert nøye hva som er det beste fra sted til sted. Om legen ikke følser seg komfortabel med å ha ansvar for setefødsel blir det KS.

Jeg tok KS på min sønn pga seteleie og trangt bekken. Jeg har født to ganger før, den første fødselen var ikke noe særlig - tang og totalruptur - ergo ikke setefødsel på meg.

Skrevet

Hei:) Jeg har hatt to setefødsler. En i 07 og en i 08. Begge ungene var til ul med hoftene når de var 6 uker gamle, og alt er i orden. Fødslene gikk kjempefint med begge to:) Og de sier jo vaginal fødsel er best for babyene:) Fikk jente og gutt jeg da, :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...