Gå til innhold

mor/datter mensen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk det når jeg var 12 år. Har ei datter på 15 år, som enda ikke har fått. Synes det er litt rart, trodde det gikk litt i arv..

Har dere døtre som fikk det til nesten samme alder som dere, eller var det stort sprik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke sikkert man får det likt. Nå aner jeg ikke hvordan din datter er, men mye kan ha innspill på det.. Bl.a trenings og spisevaner, skolemiljø/vennemiljøet osv.

Jeg selv ligner ikke veldig på min mor, men mer på min far i både utseende og karakter. Min mor har bl.a slitt mye med menssmerter, jeg har aldri merket noe til det.

Skrevet

Du kan jo se på henne hva hun har arvet av deg av utseende, kroppslige plager, kroppslig førsel, og andre ting som går på feks helse og fysikk.

Hvis det er deg hun slekter på der så er jo sannsynligheten større for at hun får det som deg med mensen, graviditet, pubertet, brystutvikling osv.

Slekter hun mer på sin farsside i disse tingene så må man jo nesten se på farmor og evt tanter for å kunne se hvordan hun kanskje kommer til å utvikle seg.

Men selvom det ofte er slik at mor og datter eller annen nær familie kommer likt i puberteten og går gjennom den likt, så er det ikke nødvendigvis alltid sånn. Ingen regler uten unntak.

Og som nevnt overfor i innlegget miljøet, treningsvaner og spisevaner kan ha mye å si.

Jeg personlig er 160cm, og mamma er 175cm høy. Hun fikk mensen sent, jeg fikk den tidlig, hun har små pupper og jeg har nokså store.

Farmoren min derimot fikk mensen tidlig, har nokså store pupper, var 160 høy og kroppslig er/var vi nesten helt like.

Så nå i graviditeten spør jeg familien hvordan hun hadde det, fordi jeg og mamma har ikke de samme hormonforandringene gjennom puberteten. Det er farmor jeg må se til og jammen er det ikke likt der også.

Farmor har aldri vært så frisk som når hun gikk gravid og jeg har ikke vært syk en dag i svangerskapet mitt-jeg er 21 uker på vei.

Så foreløpig stemmer det på det også. Mamma kastet opp i 3 mnd i strekk alle tre gangene.

Så ta det med ro. Det kommer når det kommer og hun trenger ikke nødvendigvis slekt på deg der, hun har jo også en far hun kan slekte på.

Med mindre du mistenker at hun har spiseforstyrrelser eller trener for hardt, så ta det med ro et par år til! =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...