Anonym bruker Skrevet 14. mars 2009 #1 Skrevet 14. mars 2009 Jeg har gruet meg til sønnen vår fyller et år og skal i barnehage (jeg må tilbake i jobb, vi kan ikke klare oss på bare en inntekt!). Jeg er delvis enig i det som står i avisene for tiden angående å sende ettåringer i barnehage. Jeg tror dog ikke de kan utvikle ADHD (som så langt jeg vet faktisk er medfødt!!) eller spiseforstyrrelser, men jeg tror nok tryggheten blir påvirket. Dette er selvfølgelig individuelt fra barn til barn, men jeg fant i alle fall ut at jeg ikke klarte å sende min sønn i barnehage (han er bare 7 mnd ennå, men tenker fremover..). Fant en dagmamma som jeg har fått anbefalt av et par stykker, og hun har en ledig plass fra den mnd pappa'n sin perm avsluttes (han skal ha sine 6 uker). Jeg er så utrolig glad for at han skal være der hos henne og ikke i en barnehage!! Hun har tilsammen ansvaret for 3 barn. Kontantstøtte får vi jo også, så vi sparer faktisk på det! Tenker jeg sender ham i barnehage når han er 2 år, for jeg tror veldig på å sosialisere disse små ) Vet ikke helt hvor jeg ville her, men bare luftet litt tanker angående noe som har opptatt meg mye i det siste. Hva med dere andre... Hvordan ser dere på dette med å sende barna deres i bhg? God lørdag til alle )
malingus Skrevet 14. mars 2009 #2 Skrevet 14. mars 2009 Jeg har bare positiv erfaring med dagmamma! Synes dette høres ut som et godt alternativ dersom du er litt skeptisk til å sende barnet i barnehage. Da blir det en litt myk overgang. Tror to andre barn er nok å forholde seg til for så små barn. Men er enig i at barnehage er bra for henne etterhvert. Hvis du i tillegg sparer penger på å ha henne hos dagmamma, syns jeg dette høres bra ut. Hadde selv syntes det hadde vært vaskelig å sende jenta mi i barnehage så tidlig.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2009 #3 Skrevet 14. mars 2009 Selv er jeg dagmamma... og blir så glad av å lese slike innlegg=) Men jeg tror at man bør være ganske så "tilstede" for å bli godt kjent med dagmamma, siden de gjør som de vil...(uten pedagogisk personale som kommer for å gi råd...eller sjekke hvordan hun er...) Selv er jeg utdannet lærer...og har en bhg-setting... dvs sovestund, sangstund, lesestund, utelek, frilek, måltid osv...samme rutine på mat og søvn, og god blanding på aktivitetene....slik at det blir mer givende for både meg og barna jeg passer..... Når jeg har de med på tur, møter jeg mange dagmammaer..og det er stor variasjon på hvilken hverdag barna får hos forskjellige dagmammaer. Derfor lurt å bli litt kjent med henne, slik at ditt barn får en hverdag som du er fornøyd med...og som følger dine verdier=) Men er helt enig at en liten gruppe barn og en voksen i en "familiær setting" absolutt er bedre for de små enn store grupper med flere ansatte og gjerne vikarer fra tid til annen... Blir fort bare mating, skifting på/av-kledning osv.... ADHD og spiseforsyrrelser er vel litt i overkant (vil jeg tro) men tror nok det er litt for store forhold til det lille barnet...
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2009 #4 Skrevet 14. mars 2009 En flink dagmamma er helt supert, men jeg anser likevel en barnehage med tradisjonell småbarnsavdeling som er veldig godt (kanskje bedre) alternativ når dagmammaen har så mange som tre barn. Det er samme barn til voksen ratio som mange barnehager har, men i motsetning til en barnehage er det kun en voksen. Det gjør at en i utgangspunktet har mndre kontroll. Husk på at forskining ikke alltid tar med i beregningen at det finnes andre løsninger enn de " verstingene" benytter seg av. Han får det nok supert hos dagmammaen:-)
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2009 #5 Skrevet 14. mars 2009 HI her. Ventet egentlig ingen svar på innlegget mitt, så jeg ble veldig glad for responsen deres ) Vi skal i møte med dagmamma i morgen, og jeg har en hel liste m spørsmål jeg skal legge frem for henne. Håper og tror det er riktig å sende ham til henne. Tusen takk for svar, alle sammen )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå