Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #1 Skrevet 13. mars 2009 Har to barn under to år. Den yngste er spiser mye og lenge på natta. Sovner som oftest til i 4 tiden, og eldste våkner klokka 6, så da får jeg to timer søvn på natta. Jeg pleier derfor så godt som alltid å legge meg de to timene eldste sover på dagen (yngste sover også da). Jeg får veldig ofte (umeldt) besøk fra venner og familie på dagene. I dag ringte min svigerinne, det viste seg at hun har vært på besøk flere ganger siste dagene, og da kommet til låst dør. Da fordi hun har kommet når jeg lå og sov. Så hun lurte på hvor vi hold oss dagene, jeg forklarte at jeg nok hadde sovet når hun hadde vært her. Reaksjonen hennes var "hææææ?? ligger du og sover midt på dagen, ærlig talt nå må du ta deg sammen, det er uhørt at du som mamma i perm som allikevel går hjemme dagene skal ligge å snorke halve dagen" jeg ble litt paff, spurte om hun ikke husket hvordan det var å ha liten (nesen nyfødt) baby. Nei, nå måtte jeg gi meg. Det var IKKE normalt å sove på dagen selv om man hadde amme-barn. Jeg måtte rett og slett ta meg kraftig sammen. Så nå lurer jeg på, hvordan er det med dere? Sover dere på dagen? Trodde det var normalt at man sov når man kunne med små barn jeg. Fungerer rett og slett ikke skikkelig med bare to timer søvn i døgnet jeg.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2009 #2 Skrevet 14. mars 2009 Sov du. Du har godt av det:) Det har dine barn, også. Du lager din rytme etter dine barn. Slik alle andre gjør.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2009 #4 Skrevet 14. mars 2009 Hender jeg legger meg nedpå når minste sover ja, hvis det har blitt lite søvn på natta.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2009 #5 Skrevet 14. mars 2009 Selvfølgelig må du sove når du har mulighet. Min svigerinne ble også paff da jeg gjorde det. Hun tramper alltid bare rett inn og finner meg sovende på sofaen.. Din ble sikkert bare fornærmet over å ikke få besøkt deg, og reagerte negativt. Du var jo tross alt hjemme...
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2009 #7 Skrevet 14. mars 2009 Jeg sover ikke på dagen fordi jeg ikke har mulighet til det, er hjemme med 2 små som deg men eldste har sluttet å sove på dagen..men begge sover endelig bra om natta nå så jeg er ikke så trett lenger. Sover av og til litt på dagen i helga når mannen er hjemme da.. Men jeg sov på dagen da eldste var baby.. Er jo bare flott å sove på dagen når du har stort søvnunderskudd pga lite nattesøvn.. det er jo anbefalt av helsesøstre også å sove litt på dagen sammen med babyen hvis en klarer det. Så drit i hva svigerinna de sier du=)
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2009 #8 Skrevet 14. mars 2009 Det er vel bedre å sove litt på dagen, og få mer overskudd til resten av dagen, enn å gå rundt i halvsvime hele dagen?! Mer overskudd=bedre mor:)
petite fleur Skrevet 14. mars 2009 #9 Skrevet 14. mars 2009 Jeg sov på dagen da sønnen min var så liten, ja! Skulle bare mangle, hadde jeg ikke gjort det ville jeg ikke holdt ut lenge....tror det er svigreinna di som er litt uinformert, jeg. Helt normalt!
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2009 #10 Skrevet 14. mars 2009 Svigerinnen din må da være litt tett i pappen? De fleste babymødre får lite søvn gjennom natten, derfor anbefaler hs at man tar igjen på dagtid når ungen sover. Det er jo også det man får tutet ørene fulle med overalt hvis man er trøtt og sliten i permisjonstiden: "Du kan jo bare sove på dagtid". Og så skal man få kjeft når man først klarer å gjøre nettopp det? Ærlig talt. Jeg skulle ønske jeg fikk sovet på dagtid da jeg var hjemme. Men barnet mitt sov bare en halvtime av gangen på dagtid. Så fort jeg hadde lagt meg ned, våknet hun. Jeg hadde i gjennomsnitt 3-4 timers søvn i døgnet i mange måneder og ble helt gåen etterhvert. Så vidt jeg orket å gjøre noe som helst annet enn å ta meg av barnet - energien strakk ikke lenger enn til akkurat det. Bare sov med god samvittighet du, og vit at du er en mye bedre mor når du er uthvilt.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2009 #11 Skrevet 14. mars 2009 En del forbinder søvn på andre tidspunkt enn mellom 24.00-06.00 med skam og latskap. Sa du foresten at du sover to timer om natten? Merkenlig om hun skulle mene at det er nok.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2009 #12 Skrevet 14. mars 2009 ta deg søvn når du kan. Er jo det som anbefalles å sove når barna sover. Her er det også veldig lite søvn på meg på natta, så om begge sover samtidig så legger jeg meg på sofan ja. Er alene med en på 8 mnd og ei på 21 mnd
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2009 #13 Skrevet 14. mars 2009 Ja, jeg sover på dagen, hver dag. Det er jo såååå deilig :-)
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2009 #14 Skrevet 14. mars 2009 Selvfølgelig sover jeg på dagen:-) Har gjort det siden jenta ble født for 1,5 år siden, og gjør det nå når jeg er gravid i 7. mnd. Og jeg skal absolutt fortsette med det når babyen kommer også Med veldig god samvittighet, for sover jeg ikke, så fungerer jeg ikke. Enkelt og greit:-)
Gjest Skrevet 14. mars 2009 #15 Skrevet 14. mars 2009 Ja det gjorde jeg når minsten ikke sov på natta og jeg var utslitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå