fleXibel Skrevet 13. mars 2009 #1 Skrevet 13. mars 2009 Er det konstant vondt? Eller er det variert? Hva sliter dere verst med? Var det noe test for å finne det ut?
lana<3 Skrevet 13. mars 2009 #2 Skrevet 13. mars 2009 Har du fått diagnosen? Jeg har fibromyalgi. Men jeg er ikke et typisk fibromyalgi menneske. Det finnes faktisk 3 typer fibromyalgi...har prøvd å finne igjen den artikkelen men ikke lykkes enda. Jeg har vondt på de samme plassene hele tiden, mine smerter løper ikke rundt i kroppen som på mange fm pasienter. Det verste med fm er trøttheten syns jeg. Du får diagnosen ved å utelukke alle andre sykdommer. Tidligere måtte du ha 11 av 18 positive triggerpunkter men dette er de gått bort fra.
fleXibel Skrevet 13. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 13. mars 2009 Har ikke fått diagnosen nei.. Men har vært til undersøkelser hos lege og tatt mange blodprøver o.l... Mye plaget med trøtthet, til tider svimmelhet, føler jeg må svime av til tider, tung i kroppen. Uro, av og til konsentrasjonsproblemer.. har vondt i flere ledd, og smerten iler videre.. f. eks: Smerte på 2 punkter ved hoften..og smertene iler utover til siden og så verker det nedover låret og til kneet. Eller verking fra skuldre, svak iling til håndledd, med dunkesmerter som brer seg utover hendene og med plager med hovne fingre noen ganger.. Kjenner fler med fibromyalgi, og kjenner meg mye igjen. Tenkte å høre med legen om han an sjekke mer og så evt se om det kan være noe i den duren om prøvene igjen viser seg å være bra.
lana<3 Skrevet 13. mars 2009 #4 Skrevet 13. mars 2009 Firbomyalgi trenger ikke være så utbredt men kan være slik hvis du ikke tar symptomene på alvor... Det høres ut på meg som legen burde sjekke jernet ditt, stoffskiftet ditt, blodtrykket, har du veldig bøyelige ledd? Jeg har hypermobile ledd i tillegg og mange som har fm har også dette i tillegg, jeg mistenker egentlig at det er de hypermobile leddene mine som gjør at jeg får fm smerter. Hypermobil gjør at man har ledd som kan bøyes utover det som er normalt. Jeg kan for eksempel legge tommelen på underarmen...fingrene mine er som gele.. Regner med at du har barn siden du er på din baby. Hvis du hadde bekkenløsning i svangerskapet så kan jo dette være symptomer som ikke har sluppet taket enda. Det du beskriver ved hoften høres veldig ut som du har en låsning der, jeg har også de samme smertene pga av låsning. Spenninger og låsninger i skuldrene og nakke kan bre seg nedover og gi utslag som iling ja... Har du prøvd kiropraktor og akupunktur for smertene? Jeg gikk jevnlig til dette når det sto på som verst...
Chris&Alex♂♂ Skrevet 14. mars 2009 #5 Skrevet 14. mars 2009 jeg har fått beskjed om at jeg mest sansynlighvis har denne sykdommen. jeg skal til legen igjen på torsdag. skal visst ta litt fler prøver og sånn. mamma har denne sykdommen også, så det er vel kanskje ikke så rart at jeg harr fått det også. disse symptomene har jeg: - strålinger i armer og ben. ikke hele tiden men det kommer og gr litt sånn her og der, - blir fort sliten i amer og ben da jeg driver med ting. - forferdelig trøtt til tider, sliten og slapp. - svimmel - vondt i huet. - kvalm. - tørst til tider. - tisser mye. - "problemer" med magen - feberfølelse. men har ikke feber - fryser mye. - vondt i halsen. kjennes ut som jeg har halsbetennelse eller noe, men har det ikke. - surrette og kan glemme ting. - vonde handledd - stivhet i kroppen, tungt å stå opp om morgen da kroppen føles tung og stiv. men jeg har ikke alle symptomene på en gang. det kommer og går. noen dager føler jeg at jeg har feber og vondt i halsen. andre dager vondt i kroppen trøtt og sliten. plutselig er kvalm og svimmel. uff slitsomt. har tatt blodprøver (jern, vitamin mangel og sånt vanlig), og hals prøve hos legen. (vanlige prøver) de viser ingenting. men det gjør det jo heller ikke om det er denne sykdommen, så jeg ble sendt til martina hansen hospital. (det er de som er experter på dette) da fikk jeg beskjed om at det mest sannsynlighvis var denne sykdommen. de sjekker ved å spørre om alt mulig, og kjenne på spesielle punkter på kroppen. og jeg har vondt på disse punktene. tok noen andre typer blodprøver der også. nå har legen fått brev der i fra, og jeg fikk beskjed om å komme inn igjen. så lurer veldig på hvorfor, men det får jeg n vite til torsdag. dette utviklet seg i mitt siste svangerskap, men svangerskap kan jo utvikle sykdommer. så jeg er veldig glad for at jeg har permisjon akkurat nå, ellers ville jeg vært mye sykmeldt. uff. så jeg er veldig spent på ossen dette skal gå i forholdt til jobb.
ellaaa Skrevet 14. mars 2009 #6 Skrevet 14. mars 2009 legen min mistenker også at jeg har denne sykdommen. jeg har gått med smerter i flere år og ingen av de andre leger jeg har hatt har brydd seg om å se på saken närmere. deres svar var hele tiden "du må trene"..bla bla..blir jo bare verre.. det var for noen uker siden at jeg fikk nok, jeg hadde så vondt i flere uker. kunne ikke huske siste gangen jeg hadde en smertefri dag. jeg gikk til legen og var närmest på gråten. hun så det og undersökte meg og trykte på noen punkter og det var vondt! hun sa at hun er nesten helt sikker på at det er fibromyalgi. skal ha flere undersökelser og pröver skal taes. mine symptomer er: -utrolig sliten i armer og ben (det er vondt å sette opp håret) -vondt i handledd, albuer, knär, rygg, hofter, skuldre -svimmel -stiv i kroppen ( er helt ödelagt på morgenen, tar en time å komme meg ) -hodepine -trött, sliten konstant -den siste tiden fryser jeg mye -har hatt problemer med magen hos meg er disse symptomene ikke til stede HELE tiden, men jeg syns at det har värt ille den siste tiden.. jeg har også tatt alle mulige blodpröver, jern, vitamin, hormoner etc etc,alt ok der.. legen ville at jeg skulle ta naproxen i 2 mndr men jeg ammer ennå så jeg må vente. tar ibux og paracet daglig.. det er ikke godt å ha så vondt..går utover alt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå