Malin G. Spann Skrevet 13. mars 2009 #1 Skrevet 13. mars 2009 Jeg og en kamerat har verdens mest usaklige diskusjon her. Jeg bruker ordet pakkis om mørkhudede (bare oss i mellom som selvfølgelig bare er på tull. Jeg er IKKE rasist bare så det er sagt) Han mener jeg er rasist siden jeg bruker ordet pakkis. Men han selv bruker ordet neger. Noe jeg mener heller ikke er lov lengre. Jeg mener verken pakkis, neger eller svarting er lov. Noen som vet om noen plasser vi kan lese om dette på nettet, slik at han får sett det svart på hvitt?
-Lane- Skrevet 13. mars 2009 #2 Skrevet 13. mars 2009 Da jeg hentet jentene i barnehagen satt det en ansatt og leste for noen barn. -To små negerbarn bla,bla,bla.. -Hm,den boka kan ikke være ny (sa jeg). -La meg se.. neida,den er fra 1970, men se så fin den er. Ikke slitt i det hele tatt.. Ikke akkurat svar på spørsmålet ditt, men jeg syntes det var artig at de fortsatt har så gamle bøker der. Jeg sier neger, men ikke pakkis.
Monajenten Skrevet 13. mars 2009 #4 Skrevet 13. mars 2009 Nei det er vel ikke lov. Man kan vel si mørkhudet f.eks. Eller afrikaner, afro-amerikaner osv. om man vet hvor de er fra. Men jeg mener at pakkis er mye verre enn neger da.
Knøttefrøken Skrevet 13. mars 2009 #5 Skrevet 13. mars 2009 jeg sier begge deler. For meg betyr ikke neger noe annet enn en "brun person med krusete hår". ikke noe negativt ord i mine øyne. Pakkis derimot er mere negativt ladet....
Gjest -<<- Skrevet 13. mars 2009 #6 Skrevet 13. mars 2009 Ingen av dere behøver være rasister. Det vil dere bare være om dere ved ordbruken mener å si at noen folkegrupper er medfødt underlegne andre. Men passe ignorante er dere begge to.
MarihønaMedHvitveis Skrevet 13. mars 2009 #7 Skrevet 13. mars 2009 Fælt så mange diskusjoner om dette da. Enig med monajenten i at man kan være spesifikk om man vet hvos vedkommede kommer fra. Hva man sier på intern spøk i heimen (langt fra nysgjerrige barneørers rekkevidde) er meg rivende likegyldig. Jeg er selv mulatt, og sier både det ene og det andre på spøk hjemme, både om meg selv og andre. Det er kanskje litt som med at overvektige gjerne kan spøke selv med at de er tjukkeboller og hvalrosser, men om tynninger kommer og bruker samme begreper er det kanskje ikke så festelig lenger.
Gjest Skrevet 13. mars 2009 #10 Skrevet 13. mars 2009 Fordi å bruke et ord som de fleste ordet betegner finner støtende, kun fordi man selv ikke synes det er ufint, er i best fall ignorant.
Loglady Skrevet 13. mars 2009 #11 Skrevet 13. mars 2009 Neger er et historisk belastet ord. For mange millioner mennesker betyr det mye mer enn "mørkhudet person med krusete hår".
Mamma´n til A og F Skrevet 13. mars 2009 #12 Skrevet 13. mars 2009 Enig med Loglady. Så lenge det for mange blir oppfattet som belastende, er det totalt likegyldig hva andre legger i ordet.
Gjest -<<- Skrevet 13. mars 2009 #13 Skrevet 13. mars 2009 Fordi den ene synes neger er kurant og den andre kjører på med pakkis. Disse ordene var utdebatterte en gang tidlig på nittitallet. Mange finner dem støtende, ergo bruker man heller betegnelser folk ikke finner støtende.
Ravna Skrevet 14. mars 2009 #14 Skrevet 14. mars 2009 Var ordet "neger" utdebattert tidlig på 90-tallet?? Jeg hørte ikke et ord om at det ikke var ok før et stykke ut på 2000-tallet. Jeg forbinder ikke selv noe negativt med det ordet, men jeg bruker det ikke. Nå ville det føles helt unaturlig, og uansett forholder jeg meg til Språkrådets uttalelse om at det er dårlig folkeskikk å kalle en folkegruppe noe de selv opplever som belastende, uansett om man personlig opplever det som et nøyrtralt ord. Bruker heller ikke ordet "sigøyner", selv om det for meg faktisk er et ganske fint ord.
Hva skjer'a?♂ Skrevet 14. mars 2009 #15 Skrevet 14. mars 2009 Nei, ingen av delene er etisk ok, men om det er forbudt ved lov vet jeg ikke Ser ut som det kanskje burdte i og med at så mange synes det er greit. Skikkelig "bra" argument: det er ikke negativt for meg! Synes det er ganske utrolig at perspektivene ikke er videre enn som så.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå