Gå til innhold

Penicillinkur, soppinfeksjon og renselse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser i pakningsvedlegget (penicillin mot brystbetennelse) at "langvarig bruk kan føre til soppinfeksjon"

Så første spørsmål er, hva mener de med "langvarig bruk"?

Siden jeg har lett for å få soppinfeksjon tenkte jeg derfor å rett og slett sette i gang en canestenkur før soppen eventuelt bryter ut, nip it in the but, men vil dette være noen vits i? Altså er canesten preventativt?

Og sist, er to uker siden fødsel, holder derfor på med renselsen, kan jeg i det heletatt benytte canesten da? Finner ikke noe info om dette noe sted?

Noen som aner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Soppinfeksjon behøver ikkje og bety i underlivet.

Skrevet

det står spesifisert at det er underlivssopp de mener...

Skrevet

Jeg er sykepleier. Soppinfeksjon er et av bivirkningene med bruk av antibiotika da spesielt hvis kroppen har fått for mye antibiotika. Nei det hjelper ikke å bruke canesten før du evt får sopp.

Har du vært plaget av sopp tidligere når du har brukt antibioika?

De fleste får det ikke av en enkelt kur på f.eks 10 dager. Du bør ta kuren dersom du har fått brystbetennelse. Bare pass på at du har fått en kur som kan brukes ved amming, dersom du ammer da. Apoccillin er vanligste preparat og kan brukes ved amming.

Lykke til og gratulerer med nybabyen! :)

Skrevet

Har bare brukt antibiotika en gang før i mitt liv, og da i starten på forige svangerskap. Fikk soppinfeksjon som varte mer eller mindre ut svangerskapet. Om antibiotikaen var grunnen eller svangerskapet vites ikke.

Apoccillin jeg har fått, 7-dagers kur som jeg er ferdig med i morra, heldigvis ikke merket noe antydning til sopp ennå, så hvis det ikke har noen hensikt å benytte canesten før soppen kommer, så venter jeg heller og ser om den hærlige kløen dukker opp:p

Mene, noen som vet om canesten i det heletatt kan benyttes så kort etter fødsel? man skal jo være forsiktig med tanke på infeksjon, ikke sex uten kondom, ikke tampong osv. så tenkte kanskje man mulighens ikke kunne bruke den canesten pillen. (regner med de vet det på apoteket i tilfelle jeg skulle få bruk for en kur da men, skader jo ikke å høre om noen her inne vet)

Skrevet

Hei det var jeg som svarte deg i sted.

Du kan bruke canesten like etter fødsel, men om du blør mye "sitter" den jo ikke like godt som vanlig. Da bør du kanskje smøre oftere.. :)

Jeg synes ikke du skal tenke så mye på om du får sopp eller ei, bare slapp av og ta de når det kommer. Det viktigste er jo at du blir kvitt brystbetennelsen, for det er jo veldig vondt.

Det skader heller ikke om du venter noen dager til du ikke blør så mye og starter med canesten da. :)

Skrevet

Det er jo ikke sikkert du får sopp denne gangen heller. Når man er gravid er man lettere mottakelig, enn når du ikke er gravid. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...