Mamman til Leon <3 Skrevet 13. mars 2009 #1 Skrevet 13. mars 2009 Er det noen som vet om det er normalt å ha når man er gravid? Våkna idag til en blemme i tannkjøttet pluss at det er litt opphovent, vet at det er vanlig å blø litt mer i tannkjøttet når man er gravid.
Lisabeta Skrevet 13. mars 2009 #2 Skrevet 13. mars 2009 Hei! Det er helt normalt med hovent tannkjøtt (og hull i tennene) som resultat av graviditeten. For ikke mange år siden hadde alle gravide gratis tannbehandling men det er selvfølgelig forsvunnet fra statsbudsjettene. En blir anbefalt å ta en tur til tannlegen etter graviditeten for sjekk. Selv er jeg også hoven, blør en god del når jeg pusser tennene og det gjør vondt...
Mamman til Leon <3 Skrevet 13. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 13. mars 2009 Okei, bra det ikke bare er meg
Thessa og Bebbis Skrevet 13. mars 2009 #4 Skrevet 13. mars 2009 Det er helt normalt at tannkjøttet oppfører seg annerledes i graviditeten. Mitt blør veldig lett også. Men når det begynner å gjøre vondt og det oppstår blemmer ville jeg tatt en tur til tannlegen. Min tannlege sa ihvertfall dette til meg når jeg snakket med han sist. For vi gravide får lett tannkjøttbetennelse, og det er det fint å få behandlet fort som mulig :-)
lykkelig gravid trønder t 23/3 Skrevet 14. mars 2009 #5 Skrevet 14. mars 2009 Blør masse i tannkjøttet her og! og er hoven... Var det sist og! Viktig å ta ekstra godt vare på tennene når man er gravid. Jeg innbiller meg at kroppen bruker mindre energi på slike uviktige ting nå for å bruke mer på babyen! Min mor tok ikke vare på tennene sine under alle 4 graviditetene og hun endte opp med gebiss når hun var 40. MEN det var litt andre tider før.. var ikke snakk om rotfylling dersom det var blitt for ille i en tann, da trakk de. Puss puss så får du en suss!
Lea1977 Skrevet 14. mars 2009 #6 Skrevet 14. mars 2009 Det er helt naturlig. Men blemmen hadde jeg sjekket opp. Du kan gå til tannlegen og ta røntgen så fremt han ikke har en maskin fra 1910. De anbefaler at du er ekstra flink med tanntråd og munnskyllevann. Listerin anbefaler de å bruke i lengden og vil ikke gi misfarging. Det funket supert på meg og hevelsen gikk ned fort og det blør ikke lenger:=)
Mamman til Leon <3 Skrevet 14. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 14. mars 2009 takk for alle svar Jeg har brukt mye munnskyllevann å det har allerede blitt mye bedre. Den "blemma" mi er liksom likedan som når du har spist noe varmt å brent deg i munnen, bare at jeg våkna opp med den blemma.. Min mor har slitt mye med tannkjøttbetennelse, å må gå jevnlig til tannlege.. Dette har hun fått etter at hun har gått gravid med 3 barn..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå