Gå til innhold

leger eller sykepleiere, se hit!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt bekymret for min mann. Han har en god stund følt seg i dårlig form, trett, svimmel, hodepine osv.

I dag var han hos legen. Han hadde da ganske høyt blodtrykk, undertrykk over 100. Han var veldig redd for å måle blodtrykket, kan det påvirke målingen?

Legen anbefalte han å kjøpe apperat og måle det hjemme, han fikk ny time om to uker. Da han kom hjem var undertrykket 112, er ikke det veldig høyt??

Han er veldig bekymret blant annet pga hans far døde av hjerteinfarkt (angina) da han var 50.

Må føye til at han har en stressende jobb og han snuser.

Uff noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vil bare ønske mannen din god bedring! Har nok mye å si at han har en stressende jobb...

viktig å gå til lege når man ikke føler seg bra. lykke til videre.

ps. jeg er ikke lege eller sykepleier så kan ikke hjelpe dessverre.

Skrevet

Jeg er ingen av delene(er helsesekretær), men vet at stress øker blodtrykket(BT). Og det kan øke ganske mye. Derfor er det anbefalt å måle hjemme, og flere ganger. En kan også være nervøs for resultatet av måling hjemme, og det kan også øke BT. Og aktivitet kan øke det. Så derfor bør en måle flere ganger i roligere omgivelser og situasjoner:)

Han bør jo uansett se på stresset på jobb. Går det an å gjøre noe med det?

vekten hans; er den høy eller normal? Kostholdet og rutiner i måltider? Søvn? Nok, eller lite/dårlig kvalitet. Snorker han? Det kan gjøre at kvaliteten på søvn blir dårligere.

Bra han tar tak i det, og går til legen. Ikke alle menn gjør det:)

Skrevet

det er høyt ja, men det blir jo fulgt opp :) kanskje legen setter ham på blodtrykksdempende, det er nok gunstig med tanke på sykdomshistorien i familien..

han bør stresse betraktelig ned, det har utrolig mye å si for blodtrykket! og så et lite tips - be ham spisse masse masse bananer! det kan faktisk redusere blodtrykket :)

spl

Skrevet

Det første han bør gjøre, er å kutte ut snusen (pga nikotin og fare for hjerteinfarkt)

Ja, han må snarest begynne med medisiner for å kontrollere blodtrykket sitt. Min mann har lenge hatt forhøyet BT, og det viste seg han hadde forsnevringer i den ene arterien til hjertet. Han fikk med det samme satt inn 3 stent, og får oppfølging av hjertespesialist.

Lykke til!

Skrevet

Lurt å måle trykket hjemme, eller gjøre 24 timers BT måling via fastlege. Det er viktig å finne ut om han virklig har høyt BT før oppstart med medisiner.

Skrevet

Takk for svar. Ja legen sa han skulle måle det jevnlig hjemme. Snakket om blodtrykksmedisin om det ikke gikk ned til neste time.

Han fikk også noen piller som skulle hjelpe han å slutte å snuse.

Vi har et ganske så sunt kosthold og han er ikke overvektig.

Han har målt det flere ganger etter han kom hjem, men undertrykket ligger på 100-108:(

Skrevet

huff, han har nok et behandlingskrevende blodtrykk, særlig med tanke på at han er arvelig i faresonen. Ha bør få blodtrykksenkende medisin og også få målt kolesterol-verdiene sine (totalkolesterol) og helst bli satt på kolesterol-senkende medisiner i tillegg.. kostholds-endring og mosjon er kjempeviktig. Det samme er å kutte snusen.. Blodtrykket hans må tas på alvor!

Masse lykke til. Hilsen "kardiologisk" sykepleier..

Skrevet

Hi her.

Ja han tok kolesterolprøver også. Uff jeg har så vondt av han. Han har gått lenge og gruet seg til han skulle til legen (har ikke vært til legen på 7 år), han har vært livredd for blodtrykksmåling. Så skjedde dette! Han er bare 28 år og sprek og rask ellers.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...