Gå til innhold

Da var det over for min del......(ikke for sarte sjeler)

Anbefalte innlegg

Skrevet

...etter UL på sykehuset idag!

Gynekologen fant ikke noe annet enn en tom fostersekk, noe som sjokkerte meg mildt sagt!!!

Jeg uttrykte mitt store sjokk og fortalte henne at jeg hadde da hørt hjertelyd hjemme på mellom 150-170 flere ganger!! Noe hun surt avfeide med; Nei, det har du nok ikke!!!!

Hun var kort og brutal og ville overhode ikke høre på hva jeg hadde å si....hjelp??

Nå har HUN bestilt time til utskrapning på mandag klokken 09.30!!!

Noen som har noen erfaring med dette? Kan det være graviditet utenfor livmor? Jeg er i uke 13 idag (eller skulle vært det), og har hatt SMÅ og FÅ blødninger i 5 dager (rødt blodt med slimaktig konsistens).

Jeg har ingen smerter i magen eller ubehag...

Finnes bare et sykehus i nærheten (2 timer unna), så jeg kan ikke få en second opinion heller før mandag.. :(

Finnes det noen der ute som har fått påvist tom livmor, for så å få en kontra beskjed?? (klamrer meg fast til et halmstrå, latterlig, jeg vet!!)...

Hører egentlig hjemme på 2.trimester, men har noen "venner" her på 1.trimester som jeg så gjerne ville dele dette med...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, så trist. Jeg har ingen erfaring og dessverre ingen oppmuntrende ord. Vil vel tro at når de ser en tom fostersekk på UL så er det ikke så mye håpe for at de tar feil. Synd at hun var så kort og heller ikke kunne gi noen forklaring på hvorfor du hadde hørt hjertelyd, det var unødvendig synes jeg :-/

Håper alt går bra, og at du snart kommer hit igjen.

Skrevet

Dette var veldig trist - føler veldig med deg.

Jeg opplevde det samme i uke 10 i desember - bare en tom fostersekk. Jeg hadde ikke utskraping, men fikk tabletter. Det ble også tatt hcg prøver med noen dagers mellomrom, for å utelukke at jeg ikke var kortere på vei.

Ta vare på deg selv nå.

Trøsteklem,

Skrevet

Uff noe så fælt! Send en privat melding til meg og lille snuppis. Hun opplevde nesten det samme.

Har du brukt babywatcher til å finne hjertelyden? Hvor lenge har du hørt den ca om gangen? Lenge siden sist du hørte den? Jeg tenker at siden du har blødd nå, kan du jo ha hørt hjertet til fosteret før du har abortert. Uff, ikke lett å forstå dette.

Jeg ville tatt en privat UL og dobbletsjekka og bedt om en skikkelig forklaring. Hvor bor du?

Skrevet

Takk for det.....

Jeg brukte min helt nye angelsound doppler....har hørt en kraftig hjertelyd siden uke 11 (altså i 2 uker)...Jeg hørte hjertelyden på onsdag, den lå da på 150-160 og var kraftig.. Jeg hørte vel på hjertelyden i et par minutter før jeg la doppleren i fra meg med et smil om munnen!

Jeg har ikke hatt nok blødninger som skulle tilsi en abort, bare litt slimaktig...altfor lite til å være en abort...

Har ingen tilbud om privat UL på 50 mils omkrets, kun sykehuset som er 2 timer unna som tilbyr UL dersom man har henvisning...Jeg bor i en liten bygd i Vesterålen, Nordland...

Skrevet

Huff... dette var trist, men merkelig. Hvordan kan du ha hørt hjertelyd dersom legen mener at det ikke er noe der? Du bør i alle fall kreve en ny UL før utskraping for å faktisk få bekreftet at det ikke er noe der inne. Jeg hadde i alle fall ikke gått med på utskraping uten en ny sjekk først!

Lykke til

Skrevet

Hei.

Du må vel kanskje ikke møte opp på mandag, ring din jordmor eller fastlege og forklar hele situasjonen og hør om de kan hjelpe deg med Hcg måling først.

Vart foresten ikke noe særlig nysgjerrig på hvilken bygd du kommer fra, jeg er åsså fra en liten bygd i Vesterålen:-)

Skrevet

Så trist.

Jeg ville møtt opp på mandag, og fortalt om bekymringene dine. Fortell hva du har hørt og at du ikke vil føle deg trygg før de har dobbeltsjekket det. Be de forklare og vise deg slik at du evt kan se med egne øyne at det ikke er noe der. Om du ikke ser det spør igjen.

Det er vel kanskje best å prøve å innstille seg så godt man bare kan på at det ikke er noe der - og at du har hørt noe annet- kanskje din egen puls (dobbel???). Men hvis jeg var deg hadde jeg ikke tatt utskrapning før du er sikker selv - da tror jeg ikke du vil få ro. Fortell at legen avfeide deg og at du ikke følte at hun hørte etter. Si du tror det er noe der enda. Sjansen er stor for at du nå møter noen som er langt mer forståelsesfulle og som har bedre tid.

Føler med deg.

Skrevet

VENNEN ! Nå ble jeg mildt sagt sjokkert her, håper det går bra med deg. Jeg eier ikke ord for å være helt ærlig ! Dette har du ikke fortjent og i allefall ikke slik behandling, det kan de bare drite i ! For å si det rett ut ! Kun du bestemmer hva som skal skje med kroppen din, og om du på mandag sier "Jeg NEKTER utskrapning før jeg får en ultralyd til her inne, og noe mer forklaring, jeg har hørt hjertelyd og dette er ikke noe jeg forteller, jeg vil og skal bli tatt på alvor og seriøst !!"

Uhørt hva hun sa rett og slett.

Når det gjelder resten, klarer jeg liksom enda ikke helt å tro det, jeg vet ikke hva jeg skal si eller noe. Du er virkelig så god og fortjente ikke dette. Hadde du ikke vært på noen ultralyd hittil ? Forferdelig dette, jeg føler så med deg og merker at jeg virkelig har tårer i halsen her jeg sitter.

God varm klem fra meg, og hører gjerne videre hvordan det går med deg, kan alltid skrive til oss / meg !

Skrevet

Herregud,så grusomt!

Krev en dobbeltsjekk,og krev hcg målinger! Nekt utskraping før de har dobbeltsjekket deg og tatt hcg målinger!

Og du,sjekk hjertelyden en gang til! Hør om du hører noe nå! Tenk om kansje fosteret har dødd etter at du hørte det sist.

Masse Lykke til! Og gi oss en oppdatering da! Vil så gjerne høre hvordan det går!

Skrevet

Dette var leit å høre!

Jeg har akkurat nå vært gjennom noe av det samme selv. Fikk en ultralyd fredag for en uke siden da jeg hadde bittelitt magesmerter (uten blødning). Og der var det kun en tom fostersekk. Skulle da vært 8+5. (dypt sjokkert da jeg har følt meg like gravid hele tiden og hatt alle symptomer)

Legen trengte ikke si at det var tomt engang, for jeg så det egentlig selv også ganske kjapt. Hcg ble tatt for sikkerhets skyld (i tilfelle jeg var kommet kortere enn jeg var, men svangerskapslengde var sikker da jeg tok serum HCG samme dag jeg oppdaget graviditeten uke 4+3). Så egentlig litt poengløst. Den var på 35.000. Ved blighted ovum, som jeg hadde, så går ikke hcg ned uten videre, da kroppen uansett tror den er gravid. Mandag fikk jeg ny ultralyd før jeg fikk pille-kur med meg hjem. Pille-kuren virket ikke, så da ble det utskrapning på onsdag.

Er vel ikke akkurat noen trøst dette, men jeg syns, som flere over skriver, at du skal be om en ultralyd til før de sender deg ned på utskrapning!

Føler virkelig med deg og sender trøsteklemmer i massevis!!

Har du flere spm så må du bare sende meg en pm.

Skrevet

Nå tar de alltid en UL før en utskraping, for å sjekke at det stemmer med forrige antagelse. (De skal i alle fall gjøre det)

Jeg selv fikk beskjed om at jeg hadde abortert da jeg var 7 uker på vei. Noe som ikke stemte for meg, for jeg hadde ikke hatt en blødning.

Jeg fikk beskjed om at det kom til å blø ut av seg selv. Etter 7 uker og null blod var jeg på ny UL, for å se hva som foregikk inne i der. Plutselig var jeg visst 14 uker på vei! Forrige lege hadde tatt grådig feil på UL og bare antatt at jeg hadde mistet uten å høre på meg.

Det kan skje. Litt rart at hun ikke kunne se noe om du er 13 uker på vei... Men spør ALLTID etter en 'second opinion' når det gjelder graviditet. Følg magefølelsen, det er alt av råd jeg kan gi deg.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen, gjør veldig godt å ha dere i slike stunder....litt rart egentlig, kjenner jo ikke dere....men det gjør hvertfall ufattelig godt! :)

Klem...:)

Skal komme innom her i morgen etter jeg har vært på sykehuset....

Skrevet

Hører du hjertelyd med doppleren nå da?

Om du ikke gjør det, kan det være det stemmer det som ble sagt på UL. Men det er lov å klamre seg til håpet, jeg håper virkelig det ordner seg for deg!

Klem fra ei som er ny igjen her inne:)

Skrevet

*Dytter denne opp* og håper at Axinija har overskudd til å komme innom her og fortelle hvordan det gikk? Har tenkt på deg..

Skrevet

Tusen takk for omtanken lille delfin.. :)

Det går mye bedre nå, trengte bare litt tid (eller en fot bak) før jeg maktet skrive om det... ;)

Det ble nok utskraping på meg, gyn kunne ikke finne noen indikasjon på at det skulle være noe utenfor livmoren...egentlig veldig glad for akkurat det!

På operasjonssalen var alle veldig diskrèt og vanvittig hyggelige....det gjorde alt så mye lettere!

Våknet etter 15 minutter (husker ikke så mye av de første minuttene, mistenker at jeg har pratet i ørska, hehe...uff)...Hadde litt vondt i underlivet i går, men fikk smertestillende som tok knekken på det værste..

Sambo kom inn til meg med en gang jeg ble trillet inn på oppvåkningen, og vi spiste frokost sammen på sykehussengen..Jeg ble liggende en halv time før jeg kledde på meg og dro hjem...

Idag har smertene gitt seg helt, og jeg har så og si sluttet å blø...

Det går fint med meg nå....når vi kommer til å prøve vet jeg ikke!

Begge har lyst på barn,helst det som skulle kommet i september...men ettersom jeg har så mye annet på gang i livet mitt, mener sambo at jeg burde vente....

Han er overbevist om at vi mistet pga umenneskelig mye stress de siste månedene....

Han er så redd det skal skje igjen...jeg vet ikke!

Takk for omtanken alle sammen.. :)

Klem

Skrevet

Huff, trist at det skulle bli sånn.

Ønsker deg lykke til videre!

Skrevet

Jeg har opplevd dette selv. For snart 7 år siden ble jeg gravid og fikk etter hvert blødninger. Ble sendt på sykehus og ultralyd ble tatt. Legen var meget krass og sa at det var en graviditet utenfor livmoren og jeg ble klatgjort til utskraping med en gang. Rett før jeg skulle få bedøvelse slo jeg meg vrang og nektet å ta det pga at jeg var i sjokk og var redd for å gjøre utskrapingen. Jeg fikk beskjed om at det kunne være farlig å utsette det, men etter mye om og men fikk jeg reise hjem og det ble avtalt utskraping 2 uker senere. Da vi kom tilbake etter 2 uker tok en snill dame blodprøver av meg og sa noe sånt som at det finnes mirakeler. Så bar det inn til ny ultralyd for å bekrefte den sure, finske og unge kvinnelige legens påstander to uker tidligere. Denne gang er erfaren mannlig lege som bad meg legge meg ned før han satte igang. Tårene trillet og jeg holdt på å bryte sammen før han plutselig tittet på meg med smilende ansikt og sa: " se her"! Der inne la et bitte klite foster og hjertet slo og alt var i skjønneste orden.

Idag er jenta mi snart 7 år, frisk og rask og det er forferdelig vondt å tenke på hva som kunne skjedd om jeg ikke hadde utsatt timen for utskraping.

Så mitt råd til deg. be om ny ul slik at DU er helt sikker og for at andre leger evt kan se på det også. Man vet aldri, selv om min historie ikke er daglig dags..

Idag har jeg to jenter og er nå gravid med nr 3. har mistet 2 ganger og da har jeg med egne øyne sett på ul at det var dødt. da er det lettere å akseptete og jeg er livredd for å forhaste meg med noe som helst. hadde en utskraping i oktober og fikk da ul først slik st de kunne vise meg at det var riktig.

Lykke til i allefall:O) Og husk at det finnes mirakeler!!

Skrevet

Axinija

Ville bare uttrykke min dypeste medfølelse - jeg vet akkurat hvordan du har det - for jeg har akkurat gjennomgått det samme selv.

Var på en ekstra UL i uke 12 fo å få en nærmere bekreftelse på om det var en eller to i magen min - jeg skulle ha bestemt meg for hvilken forløsningsmetode jeg skulle ha - de anbefalte meg planlagt keisersnitt på sykehuset pga en noe komplisert fødsel sist og jeg hadde tenkt nøye gjennom det og hadde bestemt meg for KS. Bedre det - enn å måtte få haste keisersnitt under fødsel som det mest sannsynlig hadde blitt.

Uansett - så kjøpte jeg meg en babywatcher og jeg fant hjertelyd på to steder i magen - livmoren kom opp over skambeinet allerede i uke 6. Uansett på venstre side lå hjerteslagene jevnt på mellom 125-140 og på høyre side lå det jevnt på 160-177 slag i minuttet, dette målte jeg bare 1 ukes tid før jeg kom til ny UL. Jeg mente også at jeg kunne kjenne "liv" de to siste ukene jeg var gravid, altså at "noe" beveget på seg i magen.

Så når jeg kom til UL var det ett stort sjokk å få beskjed om at tvillingene "døde" i uke 6 ut fra målingene hvor store de var, men at fostersekkene, morkake og livmor hadde vokst som normalt. Kroppen min fattet ikke mistanke om noe galt i det hele tatt. Legen sa jeg hadde MA/BO.

Jeg har ikke hatt smerter, jeg har ikke hatt noen form for blødning og jeg har hatt ekstrem svangerskapskvalme med oppkast helt til den dagen jeg fikk utskraping. Det er helt sykt!!! Ble så rund-lurt av kroppen som det går an!!!

Psykisk er jeg så klar som jeg kan få blitt og ønsker å bli gravid så fort som mulig!!! Jeg spurte legen rett ut når jeg kunne prøve igjen - han sa jeg måtte få tilbake menstruasjon 1 gang så var det bare å prøve. Han sa også at jeg er ekstra fruktbar etter en abort - så vi kommer til å prøve igjen så fort som mulig og jeg håper spiren sitter på første forsøk og jeg håper spiren vil klamre seg fast og leve 9 mnd i magen!!!

Jeg fikk utskraping for 1 uke og 3 dager siden, jeg blør fortsatt og håper det slutter snart og med en gang jeg kjenner EL så hopper jeg til køys =) Blir nok tøft å gå gjennom 1 trimester en gang til på så kort tid, og jeg kommer nok til å være veldig engstelig, men jeg er fast bestemt på at jeg ønsker meg en liten baby så fort som mulig!!

Dette var ønsket og planlagt og jeg har gått siden sommeren -08 uten prevensjon og håpet på å bli gravid - så nedturen var tøff når jeg endelig ble gravid etter ett halvt år og det endte slik som det gjorde...

Jeg ønsker deg uansett lykke, lykke til uansett hva du velger å gjøre! Det er kjempetøft og jeg håper du tar godt vare på deg selv =)

Første uken etter utskraping gråt jeg mye, denne uken ser det ut til at det går bedre. Uansett håper jeg virkelig det går bra med deg, hvis du vil er det bare å sende meg en pm =)

Tenker på deg!!!

Klems

Skrevet

Huff da. dette var triste nyheter. Føler sånn med deg Axinija!

jeg håpet vel på miraklet som bemy forteller om :)

Håper dere nå tar det med ro, gir dere tid til å bearbeide det som har skjedd og at dere blir enige om når dere skal prøve igjen.

Lykke til!

klem,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...