Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å planlegge permisjon, det er jo ikke så enkelt når man ikke har gjort det før. Jeg har termin 12. august. Har 3 spm som jeg HÅPER dere kan hjelpe meg med:

1. Når er det vanlig at man starter i barnehagen etter sommeren (når får man tildelt plassen fra?)

2. Hvis man feks får plass fra 15. august - er det en mulighet at man ikke benytter plassen til det fulle (altså 5 dager i uken) med en gang? (Det passer i grunnen godt hvis far har sine 10 uker fra slutten av juli til starten av oktober, men vi vil jo ikke at snuppa vår skal være i bhg hele dagen når han er hjemme)

3. De tre første ukene av permisjonen (frem til termin) inngår de i mors 36 uker (80% lønn, mors 46 uker minus fars 10 uker) eller er de "ekstra"?

På forhånd tusen takk for all hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) Tror det er vanlig å få plass en gang i siste halvdel av august. Men det er fullt mulig å be om utsettelse - det gjorde vi, da vi var på ferie i det tidsrommet.

2) Så lenge man betaler for plassen kan man ha barnet der så mye eller lite en ønsker, tror jeg

3)De inngår i mors permisjon

Håper jeg har svart riktig!

Skrevet

Enkelte barnehager kan man søke om permisjon fra, så det kan dere jo gjøre hvis det er mulighet for det, for da slipper dere å betale for plassen.

Ellers er det vel riktig som hun over sier :-)

Skrevet

hei

1: de fleste steder starter barnehageåret 15.august. noen få steder 1 august.

2. Så lenge du betaler for plassen trenger hun ikke starte før dere vil

Som ei skriver kan man noen steder søke permisjon for å slippe å betale , men ikke i så kort tidsrom. Det avhenger av at andre benytter plassen i mellomtiden så bhg ikke taper på det.

Dere bestemmer selv hvor mye hun skal være der med 100% plass, men hun har lov å være der fullt...ikke at hun må:)

Jobber selv i bhg og har opplevd flere ganger foreldre som har fått tildelt plass til barnet fra 15.august velger å utsette starten til permisjonen er ferdig. dette er ingen problem så lenge plassen blir betalt.

3: De tre ukene før fødsel taes av mors 46 uker ja. og skulle man være uheldig å gå mye over mister man jo ytterligere

Skrevet

Barnehageåret begynner i august, men oppstart settes av barnehagen. Dvs du kan ha oppstart for barnet ditt fra 1 august til 15 august, en eller annen gang. Du må uansett betale for hele august.

Når det gjelder bruken av plassen i barnehagen, er det som regel greit å utnytte en barnehageplass gradert i starten, når den lille er helt ny. Dette må dere avtale med den barnehagen dere får plass i. De kan ha egne regler, oppstarten bør ikke være trøblete for den lille dvs det må være en slags struktur. Like greit å søke om og betale for 100% plass, slik at dere kan flekse som dere vil. Alternativt kan dere levere sent og hente tidlig, slik at barnet er i barnehagen hver dag, uten å bli utslitt. Det har vi gjort og kan anbefales, særlig i starten.

De tre ukene før termin regnes som en del av de 42/52 ukene permisjonen er på (er usikker på om det blir noen økning innen vi får våres små i august?)

Om du føder før termin forsvinner resten av disse ukene. Om du går over termin så får du mindre tid sammen med babyen, fra den er født og til fars permisjon starter. Så det er smart å føde på termindatoen for å få det beste fra alle verdener (hvis man kunne velge...)

:)

Skrevet

1:

det kan variere fra barnehage til barnehage når man får oppstartsdag...... stort sett er det fra begynnelsen av august om man ønsket seg det..

2:

det er jo opp til dere å bruke den plassen dere har fått tildelt på den måten dere ønsker.. om dere vil ha korte dager de første ukene er det jo helt sikkert bare bra for barnet.. fordi det er slitsomt å begynne i barnehage..

3:

de tre ukene før terminen inngår i morens del av permisjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...