Gå til innhold

Dere som er studenter på høyskole...


Anbefalte innlegg

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Leser dere alt av anbefalt litteratur i tillegg til obligatorisk litteratur? Hvordan velger dere evt ut hva dere skal lese av anbefalt litteratur, og hvordan er det i forhold til eksamen? Man kan vel ikke risikere å bli spurt om ting som bare står i anbefalt litteratur?

Jeg skal begynne på høyskolen om et år (etter permisjonen) og har vært inne på skolens nettside og sett på pensumlisten til studiet jeg skal ta. Og den er laaaang, så jeg lurte på å begynne å lese litt nå mens jeg er hjemme i permisjon, ellers kommer jeg vel aldri igjennom alt på det året...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei, jeg leser aldri hele pensum, jeg er skikkelig dårlig på å lese. leser sjelden anbefalt litteratur. jeg tviler på at du får eksamensspm fra anbefalt litteratur, med mindre lærerne har sagt i fra om det.

Skrevet

Jeg studerer ikke nå, men har gjort og jeg må vel innrømme at jeg aldri noen sinne har lest alt av pensum. jeg har fulgt forelesninger og lest noen sentrale bøker. og alltid klart meg greit.

 

Studerer man litteratur eller språk vil jeg tro det er litt anderledes. Men innenfor mine fag, (ped og data) har dette gått fint.

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Ok, det høres bra ut da. For med de 8 fagene jeg skal ha første året vil anbefalt og obligatorisk litteratur ihvertfall komme opp i 20-25 bøker (og jeg tipper samtlige er svære!), og det kan jeg ikke forstå hvordan jeg skal komme meg gjennom...=P

Men den obligatoriske er jo viktigst, så jeg tenker jeg leser litt på det mens jeg er i permisjon, så jeg tar det litt lettere når jeg begynner på ordentlig=) og kanskje får tid til å lese litt anbefalt også=)

Skrevet

Helt ærlig så leser jeg ikke riktig alt, men jeg kjøper alle bøkene i forhold til pensumlistene, resterende låner jeg eller leser på lesesalen der det meste finnes.. og jobber med igjennom det viktigste og i grove trekk, men leser ikke bøkene fra perm til perm. Bruker dem i oppgaveskrivning, og da får man med seg mye og får knytta pensumet sammen.

 

 

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Ok, det høres bra ut da=) takk for svar=)

 

Et lite spm til bare, jeg skal ta en bachelorgrad til å begynne med. Teller karakterene på 1. og 2. år (regner de et gjennomsnitt) eller er det bare 3. år som kommer med på vitnemålet?

Skrevet

Alle teller fordi du avslutter de ulike emnene.

Skrevet

Må vel telle fra alle åra siden fagene er forskjellige, feks når jeg tar Anatomi og fysiologi eksamen så blir det kun den, og ikke eksamen i det faget i 2 og 3året. Ikke helt sikker, er førsteårs student selv.

 

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Ok, takk for svar=)

Enklere på vgs da, hehe, når det bare er siste året man virkelig må gjøre det bra=) jaja, da må jeg bare stå på!

Skrevet

Rettelse EMNE!!! hehe....som sagt...fersk student selv :-)

 

Ikke alt man får karakter i heller, mange der det er bestått bare.

Skrevet

Der du avsluttar eit fag med eksamen så er det den karakteren som står på når du får bachelor papira dine..... er snart ferdig med andre året på min bachelor grad i internasjonal markedsføring.

 

Kva er det du tenker å ta??

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Økonomi og administrasjon, så det er jo litt i samme banen =)

 

Skrevet

Leser det meste av det som er pensum, men siler ut det som ikke er så relevant. Før eksamen leser jeg noe tileggspensum, for å kunne ref. til flere teoretikere etc. Enten skrive/si i forbifarten at det finnes flere ulike teoretikere/strategier enn det som er nevnt i pensum bla bla bla..

 

Det viser en interesse og forståelse av faget.Jeg er litt nerd og liker å lese. Knegg.

 

Hva skal du gå forresten?

Skrevet

Jeg er dårlig på å lese... Leser ikke anbefalt litteratur, og kommer meg aldri gjennom alt som er pensum. Leser det jeg føler er viktig.

Men så er ikke jeg en A student heller, mer en c student, så det vises jo av min innsats :/

Skrevet

Håper du er glad i økonomiske fag!!?? Sliter veldig med det eg da, klarte å stå i matte men strøyk i bed.øk og sliter med mikro og markedsøkonomi nå.........................

 

Lykke til det er veldig artig å studere!!!

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Joda, glad i økonomiske fag=) matte og økonomi var yndlingsfagene mine på vgs, og det jeg fikk best karakterer i=)

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Øk&adm=)

 

Og jeg ser poenget ditt i å kunne henvise til andre teoretikere/strategier osv. Alt dette her må jeg huske til jeg begynner altså=) hehe...

Skrevet

Ah, det er nok litt mer krevende enn hva jeg går (førskolelærer)

 

Om du vil helt i sikte så lønner det seg å ha tileggskunnskap, men jeg har fått A'er uten å ref. til annet enn pensum også.

 

Spennende det blir da - helt en annen gate enn hva som ligger for mine gener ;-p

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Hehe, ja det blir spennende! Har noen venner som har tatt det og de sa det gikk helt greit, men så tar også overnevnte mastergrad i økonomi over 1 år i england da...=P hehe, så de to er vel noe over mitt nivå når det kommer til superkrefter... Men det er jo bare å stå på, man er sin egen lykkes smed vøtt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...