Gå til innhold

Noen som har peiling ang psykiatri?Hvor man henvender seg o.l.?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en onkel som sliter,han drikker og har gjort det i alle år.Nå har han også begynt på piller.

Vi har endelig fått kontakt med han etter månder uten svar,vi har fått vite gjennom en kamerat at han var i livet.Jeg hørte hvor nedbrutt han var,og han trenger virkelig hjelp.Min tante og jeg skal opp og se om han er hjemme senere i dag,og vi har ikke de høyeste forventninger til hvordan det ser ut der.

Jeg vil gjerne snakke med noen i forkant,gjerne på sykehuset der han var innlagt..Men de har jo taushetsplikt,så de kan jo ikke egentlig svare.Jeg vil bare ha noen føringer på hvordan man går fram..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også en slik onkel. Men det er lite vi kan gjøre så lenge han nekter for at han har problemer og ikke er til fare for seg selv eller andre.

Vi fikk lurt ham med til psykatrisk mottak på legevakten der de sa at han er psykotisk, men ble ikke vurdert til fare for seg selv eller andre.

Resultatet er at vi vet at han ikke er frisk, han er rasende på oss for frekkheten og kona hans lever i frykt. Men dessverre, ikke noe vi kan gjøre så lenge han skikker seg noenlunde og nekter for at han har problemer.

Skrevet

Jeg tror ikke han kommer til å nekte for at han har et problem,for det vet han,og vi har snakket om det før.Han har også vært innlagt på nervesanatorium og psykiatrisk sykehus pga angst og depresjoner,og andre ting alkohol og piller medfører.Han vet han har tippet,det er derfor han ikke har tatt kontakt.

Jeg vil bare vite litt hva jeg skal si til han..

Skrevet

Hehe, akkurat der stoppet det opp for oss. Vi fikk ham ned, men ikke videre siden han ikke innser problemene selv.

Der du som kjenner onkelen din og vet hvilke knapper du må trykke på for å få ham med. Appellere til fornuften eller følelsene hans? La ham uansett vite at dere står bak ham 110%, han vil trenge trygghetsfølelse fra dere.

Lykke til og god bedring til onkelen din =)

Skrevet

Prøv sosialkontoret - de har ansvaret for rusomsorgen i kommunen.

(kan hende det heter nav for tiden, men det er de kommunalt ansatte der som kan hjelpe deg)

ellers så har mange kommuner psykisk helsetjeneste - ring kommunen og få mer info.

selv med taushetsplikt, kan de ulike gi deg råd ut i fra de opplysninger du har og de spørsmål du måtte ha, men ikke ifht en bestemt person de kjenner.

Skrevet

Du kan ta kontakt med lege eller med sykehuset der harn har vært innlagt. de har taushetsplikt og kan ikke si noe konklret om han. Men de kan gi generell råd og veiledning.

Psykiatritjenesten i kommunen er også et alternativ. Det er kanskje enklere å komme i kontakt med de, men samtidig har de mindre kompetanse. De er miljøarbeidere og i beste fall psykiatriske sykepleiere/hjelpepleiere, og har mindre kompetanse enn helsetjenesten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...