Gå til innhold

Trisomi 13, 18 og 21 og fostervannsprøve....!?


Ann71

Anbefalte innlegg

Siden jeg vil være fyllt 38 år ved fødsel har jeg forstått at man automatisk vil få tilbud om fostervannsprøve for å undersøke om fosteret har kromosomfeil i nevnte trisomier.....! Dvs enten Pataus syndrom, Edwards syndrom og Downs syndrom? Lurer på hva dere andre tenker i forhold til dette? Vet at muligheten for SA stiger med inntil 0,5 til 1 % den første uken etter prøven og at det deretter ikke finnes noen forhøyet risiko for SA. Luer imidlertid på hva dere andre, som er i samme situasjon, har tenkt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke i den samme situasjon, i og med at jeg er "bare" 33 (straks 34), men jeg tror ikke jeg ville ha tatt noen prøve som 37-åring. En ting er at muligheten for å få et barn med kromosomfeil er fremdeles uhyre liten. Dessuten: Hva vil svaret gjøre fra eller til for dere? Og hvordan vil dere leve med en eventuell abort?

Det høres kanskje litt naivt ut, men jeg tenker litt i retning: Hvis jeg velger å bli gravid, velger jeg også å ta sjansen på at det går bra. Velger jeg å bli gravid, velger jeg å leve med utfallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig usikker på dette selv. Leser her inne at mange tar fostervannsprøve selv om de ikke nærmer seg 38 engang. Selv er jeg 37, bare 6 uker på vei i dag, og veit ikke om jeg vil vite ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gâr de rett pâ fostervanns prove ?

 

Jeg fâr ogsâ tilbud om screaning om dette, men fâr ta en bloodprove forst for â se om jeg faktisk ligger i faresonen.

I tillegg til at vi fâr UL i uke 11 - 12 for â sjekke folden i nakken, om det kan vere noe.

 

Jeg kjenner 2 som har tatt en fostervannsprove etter av blodproven viste at det var en % sjangse for Down syndrom ifolge blodproven.

Og 1 som ikke tok fostervann fordi UL hadde vist NAD, "nothing abnormal detected"

 

Det gikk helt fint med alle 3.

 

Jeg vet jo ikke helt hvordan det fungerer hjemme, i forhold til tidsfrister

men ihvertfall at det er andre muligheter til â oppdage om det er noe unormalt, for en eventuelt gâr til med fostervannsrove

 

Er gravid i utlandet, og alle her fâr tilbud om dette.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er noe som heter duotest hvilket er en blodprøve av både mor og far. Denne utløser ingen risiko for SA og man kan, slik jeg har forstått det, se ut i fra den om prognosen for at noe kan være galt og så ta fostervannsprøve deretter. Denne duotesten kan med 90 % sikkerhet gi et svar, mens fostervannsprøven er 100 %. Det høres kanskje selektivt og egoistisk ut, men klarer man å føde et barn med Pataus syndrom er jo det helt forferdelig, ikke minst for barnet selv. Uff det er vanskelig, men jeg tror jeg vil vite hva jeg står overfor og ikke minst få kyndig rettledning i forhold til prognoser og konsekvenser. Jeg har lest ett sted at man, i årene mellom 38 og 42, har en betraktelig større risiko for å føde barn med kromosomsvikt enn de som er yngre. Skummel lesing må jeg si........! Jeg tror man har det bedre i svangerskapet dersom man slutter å lese så mye. Desto mere man vet desto værre er det....! Jeg skal til UL den 26 mars og jeg er nå i uke 7. Tror jeg skal ta kontakt med legen for å få en time. Har ikke vært der enda og har egentlig ikke følt behov for det før jeg begynte å fordype meg i disse spørsmålene......bare litt laydback kanskje :o)! Vel, vel - takk for alle tilbakemeldinger. Godt å høre at det ikke bare er jeg som grubler over dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...