Gå til innhold

søvn?


Janni85

Anbefalte innlegg

 

Kjenner frustrasjonen begynner å ta litt ovehånd. Har en søt go gutt som er kjempe flink å lege seg å finner roen raskt i sengen. Men innimellom så skal han opp 1 3 5 å ha mat. Han legg seg rundt 9.

Det som er så frustreren er at han fra 6 kan henge på bryste og når eg legg han ned berre griner han og er urolig. Er det noen som har det lignende el er det noe eg gjer galt? Så leser eg i bøker der det står så fint at: Barnet spiser mer og mer til kvart måltid og det kan gå alt i fra 3-¤ timer mellom måltidene , lenger om natten 5-6 timer, dersom barne er friskt og legger godt på seg

Føler meg som en dårlig mor som ikkje får han til å sove godt og lenge. Han er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Det med søvn er veldig individuelt fra baby til baby. Mine to eldste begynte å sove 6 timer i strekk da de var rundt 6 uker. Til gjengjeld var de halvtimessovere på dagtid... Sov 1/2 time, var våkne en stund, sov 1/2 time igjen... fram til ca 1-årsalderen. Minstemann fikk pupp hver 2. time om natten fram til han ble 3 måneder. Da endret han plutselig søvnmønsteret selv, og sover nå fra 5-7 timer i strekk når jeg legger han i vogga i 21-tiden. Deretter er det pupp hver 2.-3. time fra 03-04-tiden, men da sover han sammen med meg. Han roer seg best da. Han sover mer på dagtid, dvs lengre økter, enn det søstrene gjorde. Så lenge han legger på seg greit og er tilfreds skal han få leve i sin egen rytme her i huset. Hvis han derimot begynner å bli urolig og utilfreds om natten, kommer jeg nok til å prøve forsiktig med litt grøt. men foreløpig er det ikke nødvendig her.

 

Er det på kvelden kl 18 eller om morgenen kl 06 gutten din er urolig og grinete? Her er normalen at han ligger til brystet fra ca 19.30- 21 om kvelden, med en liten pause mellom puppene. Virker som om han vil ha full tank for natten... Han er 4 måneder nå...

 

Håper du får litt avlastning så du kan få litt sammenhengende søvn i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en like gammel jente..Hun har nå de siste 4 ukene sovet så og si gjennom hele natten..Priviligert der,men igjen lite om dagen. Hva du gjør feil?Nei,du gjør vel det beste du kan. Barn er forskjellig. Men har du mye/lite melk?var en periode frøkenen var veldig urolig. Hun sugde og sugde og fikk aldri nok..jeg var helt tømt og hadde ikke nok til henne..begynte å pumpe meg litt så produksjonen økte og gav henne litt kokt vann(som var avkjølt seff;)i tillegg..etterhvert holdt det med brystet..hun spiser først en 15 minutter på ene brystet inni stuen..legger henne i sengen,våkner alltid med en gang igjen,tar henne opp og gir 15 min på andre brystet i sengen,med lyset av.Roer hun seg som oftest på brystet etterpå..Legger henne i sengen.Ligger i sengen ved siden av henne og holder litt i hånden,kanskje en go natt sang,men sier minst mulig. Er nå det jeg gjør. Er en mulighet for at han rett og slett ikke bli mett nok.Eller er veldig bevisst på at dere ikke er der..må ta en liten sjekk sånn innimellom;)Lykke til.Må bare prøve dere frem. Nå kan dere begynne med grøt om noen uker så da blir han god og mett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at flere har det slik...

Vår minstemann legger seg rolig i 20-tida, da virker han god og mett, har spist meg helt tom... Sover til ca 01, spiser i 10 minutter, og sover ca 2 timer mellom hver mating resten av natta. Begynner å synes det er litt strevsomt, iallefall siden han sov både 6 og 7 timer tidligere. Har lyst til å begynne å prøve med grøt på kvelden, men noen sier at det ikke alltid hjelper det heller. At morsmelka faktisk er mer tungfordøyelig enn grøten... Men tror jeg må prøve. Han 4 1/2 mnd nå.

 

Ellers har han ganske bra søvnmønster på dagtid. Vi står opp ca halv åtte, åtte. Han sover ca 1/2time, trekvarter fra halv 11. Sover ute i vogna fra 1/2 2, da ca 2 timer. Noen ganger våkner han før, men da vugger/triller/gir jeg han smokken så han får sove lenger. Dette kan skje flere ganger, men jeg har lært at de skal få forutsetningene for å sove, dvs skal han sove 2 timer, så skal han det! Ialle fall få sjansen, ikke bli tatt opp for tidlig pga "lettere søvnperiode".

 

En liten dupp igjen ca 17 - 17.30.

 

Alle er vel ulike, ja, men da er det iallefall noen likheter, ikke bare min som sover urolig på natta, da... Vi får vel bra keep up the good work, jenter! :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...