Gjest Skrevet 13. mars 2009 #1 Skrevet 13. mars 2009 Den familien med fem barn som bodde i en leilighet med "litt lavere standard". For en fantastisk familie. De var en deilig motvekt til alle andre som ser på det å ha et flott nytt hus og dyr bil som livets største lykke. De fleste jeg kjenner lever på den måten at de hele tiden steber etter materielle goder. De jobber masse for å få penger til å finansiere dette, og når de ikke jobber pusser de opp sånn at huset skal ha en topp standard. Hva med å fire litt på kravene og bruke mer tid på partner og barn. Denne familien på Skogheims hadde fem barn og moren hadde vært hjemme med barna. For dem var det aldri noe alternativ å jobbe mer for og ha råd til en flottere bolig. Som moren sa "hva er vitsen med å få barn når man skal bruke all sin tid på å jobbe og pusse opp" Jeg er lei av statusjag. Hilsen en som jobber 50%, bor litt primitivt, har en gammel bil, men har tid til mann og barn. Og jeg skal i alle fall ikke bruke helgen til å male veggene i stua i samme farge som naboen. Grønt er helt greit i noen år til;)
solstråle69 Skrevet 13. mars 2009 #2 Skrevet 13. mars 2009 Helt enig med deg! Og så flotte og harmoniske, og ikke minst reflekterte disse barna virket. :-) Hilsen ei som er preget av tidsklemma. :-)
Mrs. Bouquet Skrevet 13. mars 2009 #3 Skrevet 13. mars 2009 Jeg syns vel kanskje det finnes en mellomting. Hadde feks. aldri satt av en hel helg til å pusse opp, men å sette av en uke i sommerferie og få pusset opp et rom i året kan vel være greit? Hadde ikke trivs i et slik hjem med ting overalt og knotter på kjøkkenskuffene som var i stykker osv. Men alikevel syns jeg det er bra at noen velger å ikke følge strømmen, men lever et liv de føler seg mest komfortable med.
olla Skrevet 13. mars 2009 #4 Skrevet 13. mars 2009 enig med deg, selv om jeg til tider kjenner jaget etter materielle goder.... Nå er jeg vokst opp litt nøkternt, med en hjemmeværende mor, og en far som var selvsendig næringsdrivende, noe som til tider var tøft(jeg merka ikke mye til det, men har forstått det i ettertid hvorfor vi aldri var i syden, bodde på hotell, kjørte ny bil, handlet alt på tilbud, ikke hadde merkeklær)!!! Men jeg ser i ettertid at jeg har lært utrolig mye av det!!! Og kjenner at det å gå ut å spise, det er ikke viktig å gjøre hele tiden. En venninne skal alltid ut å spise, alltid har dyre klær, alltid må jobbe.... Nå jobber jeg 70 %, hadde sikkert ikke trengt det, men nå var det den stillingen jeg fikk, og det er supert!!!(og så klarer vi å spare en del, for vi vil ha større hus ettersom barma blir større, en kjellerstue er supert når en har tenåringsbarn, så det sparer vi til) Jobber kortere dager, så får jeg mer tid til barna og hjemmet. Mannen kommer litt sent hjem, så det er greit at jeg kan ordne det hjemme før han kommer. Så hjelper han til i helgene når han har fri.
~Roskva~ Skrevet 13. mars 2009 #5 Skrevet 13. mars 2009 Det er en god idé å ikke sette i gang med store oppussingsprosjekter midt i småbarnsfasen. Det er også en god idé å begrense tv-tittingen. Jeg tror jeg kommer til å følge med på Skogheims, jeg. Da kan jeg føle meg flink og vellykket det meste av tiden, og så få gode tips til å fikse det som ikke fungerer så bra. Jeg prøver for eksempel også å legge frem klær til meg og datteren min om kvelden, og jeg dusjer aldri om morran, det blir for mye stress. Men klesvasken har en tendens til å hope seg opp - tipset med sorteringskurver på vaskerommet var bra :-)
mamsen og ML+litenimagen Skrevet 13. mars 2009 #6 Skrevet 13. mars 2009 hadde de solgt huset sitt bak frognerparken hadde de fått en stor bolig med god standard på bygda. de virket som en flott familie de altså, men synes det er litt sært og ikke ha tv og sånn. barna virket trygge og reflekterte så de har nok gjort en god jobb, men er ikke enig i at "så lenge det funker så ikke gjør noe med det". Kjøkkenet så jo helt forj.... ut. det hadde gått an og bytte i ett billig ikea kjøkken f eks.
Nattinatta Skrevet 13. mars 2009 #7 Skrevet 13. mars 2009 vi er jo heldigvis forskjellige! Jeg kunne nok aldri bodd slik, for å ha det bra samtidig. jeg liker å ha det fint rundt meg... jeg trenger absolutt ikke dyre møbler, men jeg vil ha det i stilen jeg liker ol...trenger ikke koste allverden det, og pusse opp gjør jeg svært sjelden. men det kommer jo ann på utgangspunktet det da... kjøper noe som er endel år, så trenger det litt maling og div... men det er vel få som lever i en konstant oppusningsperiode?? Får iallefall håpe det da!
2søtesmåh Skrevet 13. mars 2009 #8 Skrevet 13. mars 2009 Men jeg synes at om man skal kutte ned på arbeid,- for egen sikkerhet bør ikke mor være den ENESTE som velger bort/reduserer arbeid.. Hva om far jobber 70% og mor 70%,- og ikke BARE mor jobber redusert?? Eller begge jobber 50%???? Det er liksom alternativet for mang.e..Mer tid til familie, dårligere økonomi,-men mannen jobber, tjener opp både pernsjonpoeng og trygderettigheter,- og går han bort (enten drar eller dør) så sitter kvinnfolka der da,- med "skjegget i postkassa" forde at de på død og liv skal ta på seg alt ansvar alene for en rolig, stressfri og harmonsiek hverdag..... Skal ikke ta for gitt at mannen vil eller kan gjøre noe for at kvinnen som da blir alene sitter igjen med en viss økonomisk trygghet.. Kanskje ute av stand til å organisere en hverdag med både jobb utenforhjemmet, samt fortsette husmortilværeslen som da det var en mann ihuset...
Gjest Skrevet 13. mars 2009 #9 Skrevet 13. mars 2009 Jeg er enig i at det var imponerende å se, men jeg ville likevel ikke valgt det selv:)
WorkingMom - m/jente og gutt:) Skrevet 13. mars 2009 #10 Skrevet 13. mars 2009 Jeg syns også de var en flott familie, men jeg ville vel valgt en mellomting. NOE kan man pusse opp og fornye, Sånn som det røret over ovnen, ødelagte skap og knotter osv. Greit at det virker, men jeg hadde fått helt noia om jeg måtte gått rundt å sett på det. Hadde nok irritert, og det hadde sikkert gått utover barna det og. Hehe.. Men dette programmet skal jeg følge med på Ser at vi faktisk er ganske flinke jeg! Vi har en liten skittentøyskurv under vasken til undertøy. Henger opp våte kluter på en sånn klype-dings i dusjen så det tørker uten å få jordslag. Har 3-4 sorteringskurver nede til hvitt, mørkt, rødt og 40 grader, Vi legger også alle klærne fram hver kveld ( til oss voksne og dattera vår). Brødet er delt opp i skiver i frysa, så det tar 30 sek å tine. Og vi stresser ikke om morgen:) Kanskje dette r grunnen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå