Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn som ut av intet begynte å stamme for snart et halvt år siden. Det er ikke så ofte han gjør det, sikkert mange som ikke har oppdaget det en gang, men noen dager er det veldig tydelig og han strever med å få ut ordene. Leste litt om det og det stod at man burde få hjelp så fort som mulig. Hvem kontakter jeg? Fastlege? Helsestasjon? Barnehagen?

Andre som har erfaring med stamming?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren min stammet en periode, husker ikke hvor lenge det var, ca 6 mnd kanskje. fra litt før 3 årsdagen og en periode etter. Jeg leste en artikkel her inne om stamming, og fulgte rådene der, stammingen ga seg faktisk uten at vi kontaktet noen.

Hovedsaken var nok at vi sluttet å spørre henne ut, og begynte å hjelpe henne å svare når besteforeldrene spurte henne om ting. Vår datter var første barn, og også første barnebarn i 2 familier og fikk mange mange spørsmål om alt fra "hvordan er det i barnehagen din" "hva liker du å spise til middag da" "hva gjorde du i barnehagen i går" osv osv. både vi foreldre og særlig besteforeldrene var altfor masete rett og slett.

Man vil vel bare godt men for barnet blir det som å bli puffet ut på en skummel scene og skulle prestere hver gang hun møter voksne.

• 2 uker senere...
Skrevet

sukk...ikke lett MEN: vår datter har det på samme viset, fikk d rundt 3 årsalderen.... går i rykk og napp med stammingen (nå er hun 3 år og

d er ikke ALLTID like alvorlig, så se d litt an....la han få slippe mye styr , bare la han bruke den tiden han trenger og ikke bry dere med det så blir han trygg igjen og snakker som før, d gjør dattera vår heldigvis, men så straks ho begynne å stamme så blir vi selvsagt skeptisk men vi later som INGENTING, og vi lar henne få snakke ferdig...vi snakker Ikke i munnen på henne osv..., og spør ikke om alt mulig heller for d er ikke alltid

d kan bli mye mas fra besteforeldre ja..sukk...vel, en skal la være å spørre så altfor mye for d er ikke sikkert barnet husker alt og må da "finne" på ting i farten fordi de ikke får bruke tiden de trenger, d er bedre at en selv forteller om dagen sin og så får barnet fortelle om dagen sin spontant :)

er sikker på at stammingen går over....ikke vits i å gjøre noe drastisk enda tror jeg ivertfall....,vi akter ikke å gjøre noe før hun er 4-5 ivertfall....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...