Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #1 Skrevet 12. mars 2009 Forstår ikke helt det... Flere av dere på den andre tråden begrunner hvorfor det bør være tidlig UL, men ingen begrunner hvorfor dere mener NEI..
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #2 Skrevet 12. mars 2009 Fordi tidlig UL kan føre til abort på grunnlag av kjønn eller svake mistanker om avvik.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #3 Skrevet 12. mars 2009 UL før uke 12 vil med stor sannsynlighet føre til at antall aborter øker. Flere vil oppdage "feil" ved fosteret, og siden retten til selvbestemt abort før 12.svangerskapsuke står såpass sterkt her i landet vil nok flere velge dette. Og de som tror noe annet er nok dessverre naive...
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #4 Skrevet 12. mars 2009 Synes foreldrene skal få ta denne beslutningen selv siden det er de som skal leve med dette valget hver dag. Mye jobb å ta vare på barn som er annerledes! Man har jo aldri noen garantier, men litt teit å si at foreldre ikke skal få dette valget fordi andre har holdninger som skal være mer viktige enn foreldres rett til å velge selv. De som ikke vil vite trenger jo faktisk ikke å ta denne ultralyden!
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #5 Skrevet 12. mars 2009 Ok, med på den.. Jeg er imot abort, men tenker som så at de som tar abort tidlig i sv, vil også gjøre det når det blir oppdaget avik på ordinær u.l. Og da er det vel bedre å gjøre det tidlig? Det positive er at foreldrene får forberedt seg bedre på hva det vil si å få et barn som er annerledes ..Motsatt kan det vel også være at det faktisk kan forhindre aborter. Foreldre som er usikker på om de vil beholde, og som får se et friskt foster med bankende hjerte på u.l.. Som sakt er jeg imot abort, så jeg bare undrer jeg... HI
Lykke X 4 Skrevet 12. mars 2009 #6 Skrevet 12. mars 2009 Fordi det kan føre til for mye utvelgelse av de barna som ikke er helt "perfekte". Dessuten er det så tidlig så små forhold at det ikke er alt man kan se av avvik, som det man kan se senere. Og når de er så små, er det lite man kan gjøre for å redde dem om noe er galt. Jeg personlig ville ikke tatt imot en tidlig UL, fordi jeg vil ikke vite. Abort er uaktuelt for meg personlig. Selv om jeg er veldig for selvbestemt abort. Jeg mener det er viktigere med UL mot slutten av svangerskapet. For å kunne se at de utvikler seg normalt, at de vokser, at morkakefunksjonen er bra. Og at de kan følge opp de som går over terminen med UL. Synes heller de burde bruke ressursene her....
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #7 Skrevet 12. mars 2009 "Jeg er imot abort, men tenker som så at de som tar abort tidlig i sv, vil også gjøre det når det blir oppdaget avik på ordinær u.l. Og da er det vel bedre å gjøre det tidlig?" Når tiden for ordinær UL kommer, er fristen for abort gått ut for lenge siden...
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #9 Skrevet 12. mars 2009 En senabort er ikke noe du får velge selv, men noe som må innvilges av en nemnd og da kreves det langt mer enn "feil" kjønn eller svak mistanke om avvik...
Lykke X 4 Skrevet 12. mars 2009 #10 Skrevet 12. mars 2009 Ja, det vet jeg. Men det er ikke nødvendigvis for sent for en senabort etter ordinær UL, som vedkommende over her hevder. Problemet idag er at mange må ta avgjørelsen om en senabort bare i løpet av en uke eller to.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #11 Skrevet 12. mars 2009 "Vedkommende", som er meg, sier ingenting om senabort, men kun at fristen for abort er ute. Senabort er som sagt ikke noe man får velge selv, og ganske uinteressant i denne diskusjonen siden det er meget strenge krav for å få innvilget en slik.
Gjest Skrevet 12. mars 2009 #12 Skrevet 12. mars 2009 Jeg synes ul i uke 12 eller tidligere virker unødvendig med mindre det er spesielle grunner til å måtte gjøre det. Er det snakk om alvorlige avvik vil det vanligvis være lettere å se det senere i svangerskapet og for meg personlig ville en abort i uke 13 eller 18 kommet på et fett, begge deler ville vært kjempevanskelig, særlig nå som jeg har kjent liv allerede ifra uke 12 av.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #13 Skrevet 12. mars 2009 Ingen leger i Norge har lov til å opplyse om kjønn før det har gått 12 uker, så en evt tidlig ul vil ikke gjøre at folk tar abort på grunnlagg av "feil kjønn". Jeg har tatt ul fra uke 8, og synes det var helt greit. Det var bare for å sjekke hjerteslag og sånt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå