bobobaby+Lucas og Nathalie Skrevet 12. mars 2009 #1 Skrevet 12. mars 2009 jeg er bare ansatt på 4,5t i uken. og har da utbetalt 2700 i mnd. sambo betalte 250.000 i skatt i fjor. lurer da på om det kan lønne seg at jeg slutter i lørdagsjobben sånn at han får skatteklasse 2. eller må man være gift for å få det?
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 12. mars 2009 #2 Skrevet 12. mars 2009 jeg fikk hverfall besjed at man måtte være gift da jeg spurte siden sambo er student å bare får studielån og noe stipend.. så jeg ble sotte i skatteklasse 1 gitt:(
bobobaby+Lucas og Nathalie Skrevet 12. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 12. mars 2009 ok. men si at vi er gift... hvordan sette opp regnestykket?
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 12. mars 2009 #4 Skrevet 12. mars 2009 man trekker jo betydelig mindre skatt om man er i skatte klasse 2, så mulig det ville lønnet seg isteden for at du jobbet siden du ikke tjente så mye.. men du kan jo ringe å høre hvor mye man betaler i skatt om han er i skatte klasse 2 så regner du ut hvor mye mindre skatt han betaler da, å tar det han betaler i skatt i skatteklasse 1 minus det han må betale i skatte klasse 2, da ser du jo hvor mye han vil tjene på det så må du da se om det er mer eller mindre enn det du tjener.. tror det funker:P
marinas skatt Skrevet 12. mars 2009 #5 Skrevet 12. mars 2009 -Om dere er gift kan han få skatteklasse 2 selv om du tjener 2700 kr pr mnd..... 2700 kr pr mnd er jo mindre enn du kan tjene på frikort. Vi sparte masse skatt når vi giftet oss , selv om jeg har uføretrygd. Min mann hadde tidligere 38 % skatt og nå har han ca 21 % skatt. Han er ikke i skatteklasse 2 men vi lignes sammen i skatte klasse 1E ( ektefelle )¨ Kontakt likningskontoret , eller gå inn på skatteetaten sine sider : enkel skatteberegning og beregn selv der.
bobobaby+Lucas og Nathalie Skrevet 12. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 12. mars 2009 ok. da skal jeg prøve. men han betaler sjømannskatt. hvordan funker det da? blæh.. jeg er helt grønn på dette
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 12. mars 2009 #7 Skrevet 12. mars 2009 det stemmer som hun over sier at du kan tjene litt;) for det sa de jo ang sambo her med stipend og lån fra lånekassen.. men hvordan det er med sjømannskatt aner jeg ikke.. sambo sin far betaler sjømannskatt å eneste sambo sier å vet e at de betaler mye:P men det vet du vel:P
bobobaby+Lucas og Nathalie Skrevet 12. mars 2009 Forfatter #8 Skrevet 12. mars 2009 huff ja. som sagt betalte han 250.000 i skatt i fjor. sinnsykt. kunne ikke jeg bare fått de pengene da. he he.. så nå på lønnslippen min. har 3300 utbetalt. trodde de trakk mer skatt. men betaler visst 500kr/mnd for noe forsikringsgreier. merkelig. men betaler ihvertfall nesten ingenting i skatt da
Gjest Skrevet 12. mars 2009 #9 Skrevet 12. mars 2009 Dere må være gift for å få skatteklasse to, da vil han få ditt minstefradrag, samt et noe høyere innslagspunkt på toppskatten, siden dere er to.
bobobaby+Lucas og Nathalie Skrevet 12. mars 2009 Forfatter #10 Skrevet 12. mars 2009 hva er minstefradrag? føler meg skikkelig dum her. men jeg har virkelig ikke peiling på dette
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå