Gå til innhold

Da var jeg blitt mamma --- 6 uker for tidlig!:)


Stolt*mamma

Anbefalte innlegg

Da har jeg blitt mamma til ei fantastisk nydelig pia, som egentlig ikke skulle komme før 18 April.

 

Et langt innlegg!:)

 

Fredag 06 Mars begynte jeg å plutselig å blø. Trudde egentlig ikke det var noe farlig. Men ringte legevakta som ba meg komme inn for å sjekke det. Der sjekket de hjertelyden til Marlene (som hun heter) og tok en gyn undersøkelse. Han fant ikke helt ut hva det var så da ble jeg sendt videre til akutten, der det bydde på en til gyn undersøkelse, ultralyd og masse blodprøver.

De ville holde meg der til observasjon en natt for å se om blødningene fortsatte. Og på Lørdag var det like mye blod som dagen før. Da kom det en gynekolog/kirurg som fant ut at det blødde fra livmorshalsen, som igjen kan bety at morkaken holdt på å løsne fra livmoren. Dette var i 10.30 tiden. Kirurgen skulle prate med overlegen for å finne ut om det var best å ta keisersnitt eller vente.

Og der i fra gikk alt VELDIG fort!

Jordmoren på føden satt inn katerer (hvis jeg husker rett), kanyl og gjorde meg klar til operasjon. Samboeren min hadde enda ikke kommet, han skulle komme i 12-13 tiden, fordi vi ikke trudde det kom til å bli noe stress. Men klokka 12 kom kirurgen inn å sa at vi skulle ta keisersnitt om ca 1 time. 30 min etterpå var jeg påvei til operasjon salen. Samboeren min fikk være med på operasjonen.

Jeg fikk en bedøvelse som heter spinal, som gjorde noe inni

#¤% ondt. Den ble satt i ryggraden og gjorde meg "lam" fra brystet og ned. Den virket også på luftveiene mine, så fikk skikkelig pustevansker under operasjonen, noe som virkelig ikke var godt!

Etter ca 15 min hørte vi baby gråt, og for første gang fikk vi se den nydlige jenta våres. Hun ble fort tatt ut for å få puste hjelp og alt det der. Og den stolte barnefaren ble med Marlene:)

 

De sydde meg igjen å så ble jeg lagt på oppvåkning, der jeg lå fra 14.30 tiden til 18-19 tiden. Fikk se bilder av Marlene som de tok å skrev ut til meg. Ettersom jeg ikke fikk se henne før mange mange timer etterpå.

 

Nu går alt veldig bra med alle sammen. Ammingen jobber vi med. Ettersom hun er født for tidlig blir hun fort utslitt og klarer derfor ikke å amme nok til at hun legger på seg. Men det går fremover!:)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ojsann, gratulerer:) Da gikk det jammen fort!! Hvor stor var hun? Fant de årsaken til hvorfor du blødde?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!:):)

 

Hun var 48 cm og veide 2580 gram.

Så hun var ei lang frøken:)

 

Det var mest sannsynlig morkaka som holdt på å løsne fra livmora.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulerer så mye ;) håper amminga går bedre etterhvert ;)

jg er 34+6 i dag og har ikke termin før 22april.. men venter en liten gutt som ikke har vokst på 2 uker.. så skal på sjekk på onsdag og hvis han da ikke har lagt på seg,får han ikke være der lenger.. så er veeldig spent,han er anslått til å være litt over 2kg,så er endel mindre enn snuppa di.. men veldig godt å høre at d gå så bra etter forholda ;)

 

masse lykke til fremover ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så mye!!! Ammingen kommer seg sikkert snart :-)

 

Sitter selv og lurer på om det er rier jeg har - er 36+6, så jeg er rimelig spent må jeg si!

 

Lykke til videre og kos deg masse med jenta di :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har blitt medsinert for altfor høyt blodtrykk itilegg til begynnende sv.skapforgiftning..( den ahr heldigvis holdt seg stabil hele veien.. )itilegg sliter jg m veldig mye premature rier...derfor har jg vært på ultralyd hver 14 dag siden uke 28.. og noe av risikoen m medisinering høyt blodtrykk er dårlig blodsirkulasjon,så går på blodfortynnende itilegg.. men d har desverre ikke hjelpa no for blodgjennomstrømning i livmor og morkake.. så trur d er morkaka som ikke fungerer som den skal lenger...

har nesten utflata livmorhals og er moden,så kan jo begynne å skje noe av seg selv også.. men håpa å holde til uke 37 ;)

så er jo ikke noe vanlig sv.skap...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si du er heldig som slapp å gå over tiden da;-) Gratulerer så masse og koos deg! Jeg gleder meg til det blir min tur å få det overstått:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse med jenta!

Jeg er helt imponert over hvor stor hun var 6 uker før termin.. Hun hadde jo blitt gedigen om du hadde gått ut tiden... Så morkaka har gjort en god jobb når den virka!!

Lykke til med amminga. Har du prøvd å hjelpe med å pumpe melka i gang?

Kommer snart etter med ei tulle mor vi også, håper jeg! Termin 25 så var rett etter deg!

Kos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig koselig å få så mange gratulasjoner!:) Tusen takk alle sammen!:)

 

Ammingen har begynt å gå seg til nu. I dag tok hun 48 ml, hun skal ha 55 ved vært måltid. Så kanskje vi får dra hjem snart hvis det fortsett sånn her:) Vi bruker skjold nu, så vi håper på å slutte med det også etter vært. Men trives faktisk veldig godt med det, så hvis det er det som må til for at hun skal spise så er jeg villig til å fortsette med det:)

 

Skulle mye heller gått over tid enn føde for tidlig. Ettersom man må være på sykehuset til rundt termindato. Eller, de sier at man får dra hjem så fort hun er klar, og det er når hun spiser selv og går opp i vekt:)

Det er tungt å ikke kunne være sammen som familie. Hun er på intensiven, jeg er på pasient hotellet og barnefaren er hjemme.

 

Ja, under operasjonen husker jeg de sa "oi, herregud for ei stor pia". hehe. Hun hadde nok vært veldig stor hvis jeg hadde gått til termin dato!:) Faren var 4,7 og 55 cm langt så hun slektes helt sikker på han:)

 

Dere har virkelig mye å se frem til alle sammen!!:)

Lykke til så masse!!:D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart at ting kan skje så plutselig! Det var bra at alt gikk fint! Godt at hun var så stor også da! Gratulerer så mye!!!!!!!!!

ikke gi opp amminga, det går seg til til sist! Jeg måtte pumpe hver 3 time døgnet rundt for å få opp produksjonen sist og det tok 5 dager fra fødsel til jeg fikk melk. Tid med såre vorter husker jeg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...