Gjest amandine Skrevet 12. mars 2009 #1 Skrevet 12. mars 2009 Vakkerungen kom hjem med info fra skolen i dag om 1.klasseprosjekt om gamle dager, de skal ha gamledagerskole i neste uke. Det skal være strengere regler og de som forstyrrer må stå ved siden av pulten, evt vil de bruke skammekrok!?! Jeg synes det er så innmari drøyt!
selma07 og engel Skrevet 12. mars 2009 #2 Skrevet 12. mars 2009 Tror du skal prøve å se på det som en lek! Det er jo bare en måte å synliggjøre forskjellen på skolen før og nå! Jeg er lærer i 2. klasse selv. Det er vel noe annet de skal gjøre fra gamledagerskolen også? Det blir nok gøy for ungene!!
Gjest amandine Skrevet 13. mars 2009 #3 Skrevet 13. mars 2009 Må bare beklage, jeg er dypt uenig. Kan ikke se at straff skal være forbundet med lek? Og moro for de andre ungene at de som har problemer blir gjort til latter? Nei takk! Selvfølgelig ikke noe problem at de også snakker om de mindre hyggelige sidene ved skole i gamle dager, men det må da finnes andre måter enn å gjøre det i praksis? De kan lage bjørkeris sammen og snakke om det, for eksempel? Eller noen kan gjerne stille seg i skammekroken, men da som et ledd i undervisningen, ikke som en straffereaksjon. Det er 6åringer det er snakk om!
Fillerya Skrevet 13. mars 2009 #4 Skrevet 13. mars 2009 Hvis du er bekymret for opplegget, så syns jeg du skal ta en telefon og snakke med læreren, det er ofte det letteste. Du skriver stå ved pulten eventuelt skammekrok, da er det jo ikke sikkert at de kommer til å bruke det? Og det er jo ikke sikkert de blir sendt dit for å viske til sidemannen? Ikke ta sorgene ¨på forskudd, de har helt sikkert tenkt gjennom opplegget:-) Og et sidesprang her, jeg er av den oppfatning et det er alt for lite disiplin i skolen, det er min erfaring etter å ha hatt barn i skolen i snart 12 år. Uten at jeg dermed vil tilbake til skammekroken og spansrøret.. Og det er veldig ofte foreldrenes skyld, gullungene skal for all del ikke føle på noen måte at de blir irettesatt, for da blir de traumatisert for livet.
Gjest amandine Skrevet 13. mars 2009 #5 Skrevet 13. mars 2009 Nå skal det sies at for min del var det en kjapp "lufte vettet" her i går kveld. Jeg har tatt kontakt med lærer via mail etter å ha mottatt henvendelser fra flere foreldre som også har reagert på ordlyden i skrivet vi fikk( jeg er klassekontakt). Hva angår disiplin er jeg helt enig i at den nok er mangelfull hos enkelte, jeg synes likevel ikke dette rettferdiggjør at straffen skal iverksettes som på 30-tallet og foran hele klassen som en del av et morsomt prosjekt. Det var som sagt ikke egentlig ment som starten på en debatt, jeg var alene hjemme med ungene og luftet vettet der jeg kunne.
selma07 og engel Skrevet 13. mars 2009 #6 Skrevet 13. mars 2009 Jeg føler for å presisere hva jeg mente... Dersom de seriøst bruker skammekrok for å straffe elever som ikke oppfører seg adekvat i undervisningen, så er det ulovlig! Jeg nekter å tro at det er det de har tenkt til. Derfor sa jeg lek, for de må jo eventuelt leke skammekrok... Ellers er jo opplegget fulstendig upedagogisk og i strid med norsk lov... Du må snakke med læreren, for vedkommende kan ikke være uvitende om dette. Hun/han er jo et av de menneskene barnet ditt er mest sammen med... Få høre hva vedkommende sa! Håper nå at du skjønte hva jeg mente? Skal sies at jeg egentlig er spesialpedagog og jobber med ungdom med store atferdsproblemer. og noen har faktsik blitt satt i skammekrok av tidligere lærere... tro det eller ei...
Gjest amandine Skrevet 14. mars 2009 #7 Skrevet 14. mars 2009 Så var vi enige, da! Og etter kontakt med lærer har de dreiet det til en demonstrasjon med assistent og da blir det jo noe helt annet. Selv er jeg eier av et sjenert pikebarn som neppe hadde endt i kroken, men jeg kjenner klassen godt og vet at det er flere kandidater. Og disse er det vel faktisk enda viktigere å ikke straffe på gamlemåten... Det skulle fungere som time-out, og her er nok av folk som synes det er greit, vel og merke er jeg ikke blant dem!
glam.mam Skrevet 24. mars 2009 #8 Skrevet 24. mars 2009 Fikk bare litt lyst til aa svare paa dett innlegget..Gutten min gaar paa skole i Spania, og blir "arestado"/arestert saa ofte som bare det. Det vil si at de maa vaere uten de andre elevene, eller gjore noe annet, eller blir satt til siden, evnt "skammekrok".Han gaar i 2. klasse, men jeg vet at de begynner med dette tidlig, og her nede begynner barn paa skolen naar de er 3, og skal da vaere bleiefri.Jeg vet de er ganske mye strengere her nede, men begynner naa aa bli vant til det. Jeg reagerte paa mye i begynnelsen, bodde i Norge til han var 5 aar, men faren er spansk saa naa er vi her.Jeg hadde slike romantiske tanker om alt her nede, men det er bort etter hvert:))Men jeg synes faktisk det er bra at de er strenge her, har feks ikke hort noe saerlig om mobbing her nede og kles press etc, mye mere slikt i Norge.Og barna har karakterer fra de er 5 aar paa skolen, stryker barna om de ikke kan lese i 2. klasse osv.Vet det hoeres drastisk ut for nordmenn, men alle her nede kjenner jo ikke til andre systemer, og her fungere det jo da bra.Personlig synes jeg Norge er flott, men vet at de fleste land har det mye mye strengere enn i Norge. Det aksepteres ikke braak i timene her i det hele tatt, da blir du utvist fra timen, og iallefall naar barna begynner aa bli storre.Man er paa sett og vis mye roffere mot barn her, faar mere kjeft osv, men det hjelper og ser at gutten min som er litt "rampete" type, egentlig har godt av det!Og det er selvsagt ikke lov med fysiske avstraffelser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå