Gå til innhold

Dere som jobber i barnehage....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har det noen gang skjedd at foreldre ikke henter barna? Jeg mener at klokken tikker over 5, nærmer seg seg.... kanskje halv 7, og ingen henter barnet?

Jeg satt bare og tenkte på dette forleden. Det er jo så mange barnehager i landet, og alt kan vel ikke være på stell? Nysjerrig på om det er noen som har noen merkelige historier fra barnehager=?

Selv er jeg LIVREDD for å komme forsent når jeg skal hente gutten min. Har ofte mareritt om natten om at jeg ikke kan se hva klokka er eller at bilen ikke kommer av flekken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gikk litt fort i svingene her :P Mente klokken tikker over 5, nærmer seg halv 6...6 og kanskje halv 7.

Hvordan håndterer ansatte en slik situasjon?

Dette er ingenting jeg har gjort, eller vet om. Det er faktisk noe jeg aldri har hørt om, så jeg er nysjerrig.

Skrevet

Om klokka blir 5-10 min over stengetid og man ikke har sett foreldrene eller hørt noe ringer man til dem.

Jeg har aldri hatt noe problem med det i barnehagen. Foreldre har muligens vært 5 min sent ute med da har de ringt. (jobbet i 6 år i barnehage.)

Men var dagmamma i noen år og da opplevde jeg at en del foreldre var mye mer slappe, akkurat som det ikke var så viktig å hente i tide, for jeg var jo hjemme alikevel....... Ingen tanker på at dagmamman kansje har planer for resten av kvelden sin.

Skrevet

Huff så frustrerende! Hva sier du til foreldrene når de ikke bryr seg på denne måten da? Du burde jo ta "overtidsbetalt"..

Skrevet

Jeg har opplevd en gang for mange år siden at en jente på 5 ikke ble hentet. Skyltes kommunikasjonssvikt mellom skilte foreldre.

Mor hadde skrudd av mobil og var ikke tilgjengelig, far hadde reist til utlandet (det var han som skulle ha hentet henne)

Vi hadde helt tilfeldigvis personalmøte den kvelden, og jenta var der med oss. Prøvde å ringe alle, men ingen svarte. Ingen besteforeldre i nærheten heller.

Ringte og snakket med barnevernvakten før avdelingslederen skulle ta henne med hjem den natten (må visst rapportere når sånt skjer) Men da fikk vi heldigvis tak i mors kjæreste. Han fikk hentet henne hjemme hos avdelingsleder kl halv ni om kvelden.

Ingen av foreldrene visse at den andre hadde glemt jenta før dagen etter.. Stakkars alle tre, sier jeg. Ikke alltid lett når man snakker forbi hverandre.

Skrevet

må bare fortelle om når jeg jobbet i barnehagen.. dette ble tragisk komisk...

barnhagen stengte kl 5 og foreldrene hadde ikke vist seg.. å vi satt og lekte og prövde å finne på noe å gjöre jeg og den lille gutten..kl ble 6 og foreldrene glimtet med sitt fravär.. å da hadde jeg prövd og ringe dem uten og få svar flere ganger...

men litt over 6 får jeg tak i dem og spurte dem om de hadde glemt noe....det ble stille i andre enden av tlf.... så kom det forsiktig ..vi er på kaja og venter på båten til sverige og herre gud vi mangler en unge...

kan tro disse foreldrene hadde stresset og ble ute av seg...

det ente med at jeg kjörte dem i möte med gutten..

å mor og far ble så glade at de gråt...

etter det kan jeg vel si det slik at de var nöye med å hente sin lile engel....

så det sjer den beste kan jeg vel si deg....

håper du forstår at de som jobber i bhg er folk som kan forstå at ting kan hende selv den beste....

klem

Skrevet

heldigvis ikke opplevd det.

Der jeg jobber skal unga bli kledd på 1650 hvis de ikke er henta. Gjøre de klare. Er de ikke der 1705-10 ringer vi. Halv seks ringer vi styrer. Så styrer hun resten. husker ikke helt. men barnevernet blir kontaktet dersom man ikke får noen kontakt med foreldre eller annen familie.

Skrevet

Ja, ihvertfall et par ganger har det gått noen timer over stengetid.

(historiene er selvfølgelig endret noe)

1. ingen dukker opp ved stengetid, men etter en halv time (dette var før mobil ble vanlig) ringer far og sier at han er strandet på en flyplass, og flyet er forsinket, men at han kommer så fort han kan. Da ble vi enige om at jeg kunne ta med meg barnet hjem, og at han kunne hente hos meg.

2. mor kommer ikke, og vi ringer og ringer (det er ingen andre å kontakte). Etter en time ringer vi barnevernsvakten, og hører hva vi skal gjøre, de ber oss vente i barnehagen i to timer til...før vi kontakter dem igjen. Etter to timer ringer vi igjen, for vi har fortsatt ikke fått kontakt med mor. Vi avtaler at barnet blir med en ansatt hjem, og at vi skal henge opp lapp i konvolutt på døra om at barnet var hos en ansatt og at hun skulle ringe bv.vakten. Da den ansatte hadde dratt med barnet i taxi, og jeg holder på å låse, så kommer mor trippende på stiletthæler, godt på en snurr, og forsto ikke helt hvorfor ikke jeg var så veldig i partyhumør.

Ellers så har det hendt noen ganger at jeg har avtalt med foreldre at hvis de ikke rekker stengetid pga, begravelse, fødsel e.l. at jeg bare tar med meg barnet hjem og at de kan hentes hos meg.

Ting kan hende alle, men det som er kjedelig for oss i barnehagen er jo at vi har jo gjerne planer for kvelden vi også, og at det er ikke alltid det passer like godt for to stykker å bli værende igjen på jobb. Så man bør ha en fryktelig god unnskyldning for ikke å rekke stengetiden.

Skrevet

Skjedde her engang. Fikk ikke tak i foreldrene, kom endelig å hentet 18.10 og skyldte på trafikkø. Da var jeg ikke blid! Har ikke skjedd siden heldigvis.

Skrevet

Har opplevd det før det var vanlig at alle hadde mobil. en gang skulle mor hente og så ble det kaos i togene og hun kom ikke til kvart over fem, ringt da hjem hvor ingen tok tlf. Det var personal møte i bhg så hun var med på møtet, vi fikk tak i far rundt kl seks så da kom han så fort han kunne. Mor kom samtidig og var veldig lei seg.

En annen gang var det en stor ulykke på e 18 ved sandvik og da satt vi igjen med ikke mindre enn 10 barn halv seks. Vi viste jo om det og snakket med flere på tlf, mange satt i kø og prøvde å ordne at andre hentet. men vi satt igjen med en til kvart over seks. Da kom det en far halsende inn døra.

Har hørt om mange episoder hvor det har vært misforståelser om hvem som skal hente, og da er det en del som har fått det travelt.

Skrevet

Jeg har selv glemt barnet mitt

Far til barnet og jeg bor sammen. Av en eller annen grunn ble det misforståelse en dag rundt hvem som skulle hente. Jeg kom hjem fra jobb og satte igang middag. Tlf min lå i lomma på jakka inne i skapet. Jeg hørte aldri den ringte. Jeg syntes det drøyde litt før mann og barn kom hjem, men de skulle handle, så jeg tenkte han tok med barnet.

Kl 1730 kommer far hjem. Han har med en drøss handleposer, men ingen barn. Hans mobil hadde ligget i bilen mens han handlet, så han hørte heller aldri tlf.

Jeg kan love det ble fart på oss. Har aldri sett far løpe så raskt i hele sitt liv. Vi bodde heldigvis 2 min unna bhg. Vesla satt lykkelig i sandkassen med to ansatte.

Huff, pinlig. Vi fikk 400 kr i bot (100kr pr 10 min man er forsinket), de ansatte var bare blide og forståelsesfulle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...