Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #1 Skrevet 12. mars 2009 Na har brukt en evighet på noen søknader jeg har inne. De har brukt opp mot en halvt år nå. De har rotet bort papirene mine og bare surret. I nov. betalte de plutselig ut for mye, dette ga jeg beskjed om når jeg fikk vite det, ga opså beskjed når pengene var kommet inn at de hadde ført over for mye. De kunne ikke svare meg på hvordan jeg skulle betale tilbake eller nå. Så klarte de også å betale ut for mye i des. Da ga jeg også beskjed med en gang. Så satte jeg pengene på en annen konto. Jeg har enda ikke hørt mer om den saken. Men vet at det kan ta lang tid, å at pengene skal tilbake. Men nå har jeg kommet i en litt økonomisk krise. Pga. den lage tiden hos nav. Lånt av foreldrene mine tidligere også. Man får mye gjeld med så lang søknadstid.. Så det jeg lurer på nå er om jeg skal låne av de nav pengene. På nav får jeg jo bare beskjed om å gå på sosialen. Men det er ikke bare å gå på sosialen! Jeg har også hørt at man ikke får noe hjelp der så lenge man har penger på konto. Stemmer det? Jeg ville sikkert klart å spare opp noe igjen før de spør etter dem. Men kan man få en nedbetalingsplan der? Jeg har ikke sagt jeg skal gjøre det altså.. Men det frister når jeg sliter litt akkurat nå, å jeg vet at jeg har sagt i fra til dem så mange ganger..
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #3 Skrevet 12. mars 2009 Du kommer garantert til å måtte betale tilbake de pengene og det kan komme ganske så plutselig og brutalt. Jeg tror ikke at jeg hadde turt altså!
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #4 Skrevet 12. mars 2009 Det tar tid fordi det må opprettes feilutbetalingssak og det er det forvaltningsenheten som gjør. Så det tar like lang tid som å få behandlet søknader. De på Nav lokal har oversendt saken til de som har med feilutbetalinger. De har da selvsagt journalført at du har meldt fra om feilutbetalingen. Vil da virke veldig rart om du ikke kan betale det tilbake. Jeg jobber på Nav og har aldri opplevd at noen har fått nedbetalingsplan på for mye utbetalt stønad.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #5 Skrevet 12. mars 2009 jeg flyttet sammen med barnefar å ringte nav å sa det, de noterte det å alt var greit.. mnd etter fikk jeg OS å jeg ringte å sa det, de sa alt var i orden. ok tenkte jeg.. mnd etter fikk jeg igjen å jeg ringte igjen å fortalte det, de sa fortsatt att alt var i orden å jeg ikke skulle tenke på det.. greit tenkte jeg for har hørt om folk som har fått 3mnd etter de flyttet sammen med barnefar.. da jeg igjen fikk mnd etter ringte jeg igjen å forklarte alt å de sa alt var i orden men at jeg kunne sende det skriftlig.. etter det fikk jeg ikke mer, men nå mange mnd etter fikk jeg brev i posten at jeg måtte betale tilbake.. jeg ringte å forklarte at jeg hele veien fikk besjed om at alt var greit, hun sa de skulle ta det til betraktning men siden de ikke hadde dokumentasjon på det var sannsynligheten stor for at jeg måtte betale tilbake.. å jeg har ikke langetiden på meg heller.. så hadde jeg vært deg hadde jeg ikke tatt sjansen
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #6 Skrevet 12. mars 2009 Men det er jo mye pga. alt surret på nav at jeg har havnet litt på skråplanet da. Men vil jeg få hjelp på sosialen når jeg har penger på kontoen da?
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #7 Skrevet 12. mars 2009 Du må da dokumentere at pengene gjelder en feilutbetaling fra Nav. Er ikke verre enn å be Nav om en utskrift som viser det. Sosialstønaden du får vil bli krevd refusjon i når du får de ytelesene du skal ha fra nav.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #8 Skrevet 12. mars 2009 Når man har fått feilutbetalte penger så er det Arbeids- og velferdsetatens innkrevningssentral som sender deg giro, og jeg tror de gjør det først når NAV lokalt har fattet vedtak om tilbakebetaling og sendt deg kopi av vedtaket. Når vedtaket er fattet får du bare noen ukers betalingsfrist, normalt sett, men hvis man prater med denne innkrevningssentralen får man sikkert svar på om nedbetaling er mulig. Håper det ordner seg for deg da, det stemmer dessverre at sosialen ikke gir støtte så lenge man har penger på konti eller noe man kan selge (for eksempel bil, leilighet eller utstyr)...
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #9 Skrevet 12. mars 2009 Okey, da får jeg prøve å ordne det. Takk for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå