Gå til innhold

keisersnitt ved seteleie

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen med erfaring? er det aler siste utvei, noe man må mase seg til, eller går de med på det rimelig greit? jeg syntes vanlig fødsel var tøft nok jeg :)

blir det keisersnitt 2 uker før termin, eller venter de lengst mulig i tilfelle babyen snur seg i siste liten??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

aler=aller

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Aner ikke, men jeg har født i sete og det gikk veldig fint! Da MÅ du ha smertestillende, i en vanlig fødsel (ukomplisert sådan) så drøyer de jo lengst mulig med det....

Lykke til!

Skrevet

takk, men jeg har ingen planer om å føde i sete :D

prøvde dere snuing og sånn først? evt. akupunktur?

Skrevet

jeg fikk ks pga seteleie, d var igrunn aldri noe spm om d....men d er veldig individuelt fra sykehus til sykehus etter d jeg har forstått for min tante er jm og hun kunne ikke skjønne hvorfor jeg ikke skulle føde sete....

nå vet ikke jeg helt hvordan jeg føler d...for gutten min ble tatt med ks alt for tidlig.....vet ikke hva jeg ville gjort om jeg fikk velge en gang til...men ks gikk helt fint så d var ikke så mye å grue seg for som jeg gjorde...men vondt etterpå selvsagt...

lykke til:)

Skrevet

Det er mange ting som spiller inn på om de lar deg føde. Tidligere fødselshistorie blandt annet. Det er ikke vondere med setefødsel om du tenkte på det.

Om du nekter å føde får du nok KS.

Skrevet

Jeg hadde keisersnitt i 2003 pga babyen lå i seteleie. Og ettersom de regnet ut at hun kom til å bli over 4 kg ved fødsel fikk jeg ikke velge. (Jeg ville valgt fødsel om jeg kunne).

Søstera mi som bor i sverige, hadde akkurat keisersnitt med tulla si i høst. Der fikk de ikke føde hvis babyen lå i sete. De mener det er for stor risiko. Og der var babyen bare 2,7 ved fødsel.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hehe, jeg hadde ikke så mye valg jeg ;) Nei, prøvde ikke noe...

Skrevet

Det er ikke automatikk i ks nei, men de vil se an hvordan din forrige fødsel gikk, fx. Og så kan de måle unge og bekken og se om det vil gå fint :)

Hadde legen tilrådt vaginal fødsel, hadde jeg valgt det.

Skrevet

Vil bare legge til at bekkenet mitt var stort nok. Men når babyen blir over 4 kg så får ingen føde i sete.

Skrevet

ja, jeg foretrekker jo selv vanlig fødsel, i hodeleie vel å merke!

forrigemann var ganske stor, nestemann ligger an til å bli temmelig lik.

takk for svar dere!

Skrevet

Vell hvis det er smerte du hentyder til, så har ALLE jeg har snakket med som har født i seteleie og hodeleie, sagt at fødsel med seteleie var MYE bedre. Men om det er det beste for barnet kan vell diskuteres.

Skrevet

det er risikoen jeg tenker på ja. det regnes jo som risikofødsel, gjør det ikke? fullt av fødselsleger inne på fødestua og greier.

smerten kommer litt i andre rekke, den har jeg glemt :) husker vagt at de var veldig tilbakeholdne med smertestillende forrige fødsel, pga misfarget fostervann og svak fosterlyd. det hadde de nok vært dersom babyen lå i sete også, tenker jeg. man får vel epidural da.

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg hadde baby i seteleie, og har i den forbindelse lest endel om temaet.

Jeg fødte på Ullevål, og der er det fritt valg dersom du har setebaby selv om forholdene ligger til rette for en vaginal fødsel. Dersom babyen er over 4 kg eller bekenet ditt er for trangt får du uansett ikke føde vaginalt. å Haukeland er det for eksempel ikke seteleie grunnlag for KS.

Legeforeningen stiller seg bak en rapport fra gynekologforeningen som konkluderer med at alle sykehus bør legge det til rette for KS ved seteleie. Grunnen for dette er at 50% av alle setefødsler kan ende med hastesnitt. Andre komplikasjoner kan også oppstå, som at barnet skades under fødsel, eller at mor får ruptur. Når det er sagt er det jo mange som opplever positive setefødsler.

Jeg valgte KS fordi jeg heler ville ha planlagt snitt enn å risikere hastesnitt. Jeg hadde et fantastisk snitt, og hadde en kjempefin fødselsopplevelse uten noen komplikasjoner i etterkant.

Lykke til med valget :)

Skrevet

Kommer litt an på hvor du skal føde, hvor gammel du er og om du er førstegangs. De vil nok prøve å overtale deg til vaginal siden setefødsel er noe de anbefaler, men er du sikker nok får du det nok innvilget med litt mas.

Jeg kjenner flere som har født barn i seteleie første gang, og de har en positiv fødselsopplevelse. Et planlagt ks settes opp 1-2 uker før, stort sett, og de venter ikke. Men de gjør forsøk på å snu barnet. De klarte å snu en av mine:)

Min mor fikk nr 2 i sete, og synes ikke det var stor forskjell mellom fødslene og personlig så var jeg elendig etter ks og synes alt var tungt i ukesvis. Det er jo forskjellig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...