Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #1 Skrevet 12. mars 2009 For en stund tilbake sendte jeg en mail til folkeregisteret og spurte om foreldreansvaret for våre barn. Var litt usikker siden det første gang ble slutt før minsten ble født. Fikk tilsvar at vi hadde delt for den eldste, men jeg hadde alene for minste. Han har samværsrett og bet bidrag, men har nå ikke sett eller tatt kontakt på 3 mnd, så han driter jo i de. Betyr det at jeg ikke trenger han samtykke for å få pass til minsten? Siden jeg har foreldreansvaret alene? Passet går ut i sommer, mens eldsten sitt varer til 2010. Når eldsta og må ha nytt pass og hvis han nekter å skrive under - kan hun få uansett da på noen måte? Han er typen til å nekte bare for å være vanskelig. Så over til bidragsspm: Han betaler bidrag utifra at det heter at han har barna annenhver helg, jul/påske osv. Dette er overhodet ikke tilfelle. Han avlyser i siste liten og bryr seg generellt ikke. Har oversikt over alle endringene og avlysningene i fjor.. For min del passer dette utmerket, er jo ikke intr i å sende ungene avgårde til en som ikke er intr. Men betyr ikke dette han han da skulle bet mer bidrag i realiteten? Og hvordan går jeg da evt fram
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #2 Skrevet 12. mars 2009 Hei:) Så lenge du har foreldreansvar alene så kan du ordne med pass til barnet alene- ang det eldste barnet så skal man da ha begges underskrift- aner ikke hvordan det blir om han nekter, men det kan du jo forhøre deg om på politistasjonen. Ang bidraget så sier du ikke noe om hvordan dette innkreves pr i dag? Har du det via Nav så er det bare å ta kontakt med de- evt laste ned skjema på nav sine sider der du søker om bidragsendring...da vil det bli sendt papirer til BF som han skal fylle ut- og du skal fylle ut. Har du notater på hvor lite samvær det har vert så legg det ved som vedlegg. Jeg gjorde dette med min eks....og nav regnet ut etter hva jeg oppga- ikke far- han prøvde jo imponere de med at han har 4-8 netter i mnd.....så her la de min info til grunn.... Det som skjedde i mitt tilfelle var at når det plutselig ble snakk om mere utgifter så kom far på banen og truet med advokat +++ så det endte med at jeg bøyde meg og godtok at han fikk det fradraget han hevdet...vi er inne til fam.megling igjen i forbindelse med dette og han har nå litt mer samvær....man du må nesten vurdere hva du tror det vil gjøre med eksen...er jo riktig at han skal betale mer i bidrag om han ikke stiller opp å har barna- helt klart- Lykke til
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #3 Skrevet 12. mars 2009 Bidraget går via Nav innkreving. Og jeg tror nok at det vil skje det samme som i ditt tilfelle hvis jeg krever endring i bidraget - da vil han plutselig bli mye mer 'intr' i barna.. Og dette er jeg egentlig ikke intr i, for han kommer bare til å plassere dem bort uansett. Tror ikke det hadde blitt noe stor sak, bare 'trussler' - men han er sosiopat og en manipulerende løgner, veldig flink til å snakke for seg og jeg har ikke lyst til å ha mer med ham å gjøre enn det ytterst nødvendige - så dropper det, lurte bare på 'saksgangen' Hadde det vært opp til meg kunne han sagt ifra seg alle rettigheter og latt min mann adoptere de heller - for det er jo han som fungerer som pappaen deres i hverdagen. Mulig det vil virke den veien og, at han da bare blir glad til, for da slipper han jo å bet bidrag. Jeg synes Nav burde sendt ut skjema hvert år der vi skulle føre på hvordan samværet fungerer, så regne ut bidrag etter det. Slik at det ikke blir vi damene som liksom er så vanskelige.. For vi skal jo bare ha og ha i følge noen.. Endringer kan jo skje i løpet av noen år, alle pappaene vil jo slippe billigst mulig unna og gjerne ha så mye samvær som mulig i beg for å bet lite bidrag - så går det noen mnd og de viser sitt sanne jeg.
junijente fikk julijente Skrevet 13. mars 2009 #4 Skrevet 13. mars 2009 Med minsten gjør du vel stort sett som du vil når du har foreldreansvaret alene. Med hun eldste er du mer avhenging av faren. Hovedregelen når det gjelder pass er at begge foreldrene (ved delt ansvar) må godkjenne dette. Men så vidt jeg har forstått det kan du få pass til barnet selv om den andre forelderen ikke skriver under om det er overveiende sannsynlig at du kommer tilbake til Norge (eller noe i den duren). Dersom du senere skal f.eks åpne bankkonto til barnet må faren godkjenne dette også (for den eldste). I vår bank krever de også at begge foreldrene fysisk møter opp om de ikke allerede er kunder (i vårt tilfelle er mor kunde i en annen bank, og må derfor møte opp sammen med mannen min for at sønnen skal få en bankkonto, om hun hadde brukt samme bank hadde ikke det vært nødvendig, men hun må fortsatt skrive under på alle papirene). Her har vi ikke klart å finne ut om det er unntak fra denne regelen, men er jo litt rart om man ikke skal kunne åpne konto til barna sine bare fordi eksen vil være vanskelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå