Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #1 Skrevet 12. mars 2009 Hei. Jeg syntes ofte barna får etternavnet til far. Eller at barnet får begge etternavnene. (etter både mor og far) Er det noen fedre som har gått med på å bruke bare ditt etternavn? Lurer på hvor vanlig det egentlig er?
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #2 Skrevet 12. mars 2009 Her fikk barnet mannens, alle våre venner har også gitt barnet mannens etternavn. Vet ikke hvorfor, men virker som det er mer normalt ja siden hvis man ser på eventuelle giftemål på sikt så blir det vel enklere.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #3 Skrevet 12. mars 2009 Jeg bestemte egentlig uten å diskutere med samboer at vi skulle ha hans navn som mellomnavn og mitt som etternavn.. ettersom hans navn er blant de vanligste etternavn i norge, og mitt er veldig sjeldent.. Far ble litt sur fordi jeg hadde estemt meg for dette.. Men jeg står på mitt... Navnet mitt skal komme mer fram enn hans.. Men å bruke kun mitt navn kommer ikke på tale fra hans side..
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #4 Skrevet 12. mars 2009 Sier jo litt om deg som menneske.... tett i nepa heter det! Trodde man var 2 om å få barn, og da er man 2 om å ta avgjørelser også.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #5 Skrevet 12. mars 2009 vi er gift, så her får barna fars etternavn.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #6 Skrevet 12. mars 2009 Vi skal begge ta hverandres navn, med bindestrek så det blir ett nan, når vi gifter oss- så babyen skal få det samme. Jeg har et navn som svært få har, alle i Norge som heter det er i slekt, og det er bare jeg på min side som kan bære det videre. Så da vil jeg beholde det, samtidig som jeg tar mannens navn i tillegg. Mannen min ønsker det samme. Og som sagt tar vi bindestrek mellom navnene så de ikke regnes som to.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #7 Skrevet 12. mars 2009 Det heter hvilket etternavn. Hvem bruker man kun når man snakker om personer.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #8 Skrevet 12. mars 2009 Det heter forresten hvilket etternavn og ikke 'hvem' etternavn. 'Hvem' bruker man om personer, ikke om uttrykk! For å rettferdiggjøre kunne man ha skrevet "hvem sitt etternavn" i overskriften... Her tok jeg mannens etternavn da vi giftet oss. Ungene har vårt etternavn.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #9 Skrevet 12. mars 2009 Begges, med bindestrek. Mitt til slutt. Uaktuelt at jeg skulle gi slipp på mitt, mannen ville heller ikke gi slipp på sitt. Så da ble dette løsningen. Viktig at man prøver å bli enige, men hva gjør dere om begge vil bruke sitt etternavn, og ingen vil bruke bindestrek? Det er jo i så fall mor som har retten på sin side, hvis foreldrene ikke blir enige får barnet automatisk mors etternavn.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #10 Skrevet 12. mars 2009 Det blir mitt etternavn, siden hans er så vanlig. Dette foreslo han selv
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #11 Skrevet 12. mars 2009 Gullet vår får fars etternavn.. vi er ikke gifte, men blir det forhåpentligvis en dag For meg var det egentlig uansett, far har et av norges vanligste etternavn mens mitt er litt mer uvanlig... Men han er ganske konservativ og veldig opptatt av å være "mannen i hjemmet"..hehe.. i flekkene irriterende komisk..Så da ble det sånn
Bøtteknott Skrevet 12. mars 2009 #12 Skrevet 12. mars 2009 Her vet jeg ikke hvilket etternavn babyen får... Vi har liksom ikke snakket så mye om det enda.. Og jeg vil ikke ta bort mitt etternavn, men synes ikke vi kan ha begges heller.. De passer liksom ikke sammen.. Men vi har nå en liten stund igjen på å bestemme oss :-) (men vi har fornavnet på babyen klart, da! he he..)
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #14 Skrevet 12. mars 2009 Enig med deg, ser ut til at de fleste tar fars etternavn. Så likestillingen har ikke akkurat kommet spesielt langt her! Og så den teite unnskyldningen om at man kanskje skal gifte seg, og derfor skal ha fars navn... hahahha.. hvorfor det? Eller når mor tar fars navn av kjærlighet... hahahah, så mor er mer glad i far enn far er i mor, siden han ikke vil ta hennes navn? Skjønner det om far har et veldig spesielt familienavn, og mor et vanlig navn hun ikke er knyttet til. Et navn speiler hvor man kommer fra, ikke hvem man er gift med. Synd om dere som føder ungene ikke får deres navn på dem, forstår ikke at de skal ha større tilhørighet med far og fars familie og navn enn mor! Vi er gifte, med hvert vårt etternavn, og dattera vår har begges navn med bindestrek, altså som ett navn, mors etternavn-fars etternavn.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #15 Skrevet 12. mars 2009 Eksempel til etterfølgelse! Veldig tøft!
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #16 Skrevet 12. mars 2009 Vi er også gift, men her har vi alle mitt etternavn.
† I Jesu Navn † Skrevet 12. mars 2009 #17 Skrevet 12. mars 2009 Amen til 2317. Kunne ikke sagt det bedre selv.
Lykke X 4 Skrevet 12. mars 2009 #19 Skrevet 12. mars 2009 Er gift, både jeg og barna har mannens etternavn. Rett og slett fordi jeg synes det er finere enn mitt gamle
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #20 Skrevet 13. mars 2009 jeg vil egentlig ha begge navna, men med våre etternavn så høres det ut som ett advokatfirma så blir nok bare hans navn, så får h*n samme som søsknene sine
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #21 Skrevet 13. mars 2009 Jeg finner det overraskende at nesten alle damene her går med på at barna skal ha mannens navn og ikke minst er jeg enda mer overrasket over at damene skifter navn. Hva med egen identitet? Og særlig de som ikke er gift - for meg er det underlig at dama automatisk går med på mannens navn. At kvinnen tar mannens etternavn stammer fra de tider da kvinnen ikke lenger tilhørte sin egen familie men mannens familie ved giftemål. Mitt barn har mitt navn. Vi insisterte begge like mye og det endte med kron og mynt. Jeg vant. Man blir ikke noe mindre en familie selv om medlemmene har ulikt navn. Tross alt litt andre bånd som er mye viktigere som lojalitet osv.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #22 Skrevet 13. mars 2009 Jeg velger å tro at min identitet er mer en Hansen. Om jeg heter Kari Hansen eller Kari Nilsen så mister jeg ikke en døyt av min identitet. At dere ikke ser på dere som sterke individer som overlever et navnebytte sier vel bare sitt. Her har vi forresten begges etternavn og mitt er først.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #23 Skrevet 13. mars 2009 Kan godt være jeg er tett i nepa fordi jeg bestemte meg for å bruke mitt etternavn sist.. Men jeg gir ikke bort mitt sjeldne etternavn, og det er som noen sier lenger oppe her at blir man ikke enige om etternavn, så skal barnet rettslig rett ha mors etternavn.. Og jeg bytter ikke mitt navn når jeg gifter meg.. Jeg vil heller hete det samme som 60 andre til etternavn i landet som jeg gjør nå, enn det samme som 40,000 andre som min samboer gjør! Jeg bryr meg ikke om hvor tett i nepa du syns jeg er.. Jeg står på mitt
hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 13. mars 2009 #24 Skrevet 13. mars 2009 Her har sønnen vår begges etternavn. Han er et resultat av oss begge:) Når vi gifter oss beholder jeg mitt navn og tar til meg hans som mellomnavn og omvendt.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #25 Skrevet 13. mars 2009 Jeg har bestemt at lillegutt kun skal ha pappans etternavn, hans er spesielt mens sikkert 1/4 av norges befolkning har mitt! Tror det er helt i orden for han=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå