Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er så teit at jeg ikke gidder å spørre legen min, men spør dere i stedet.

Uka før/dagene før mensen kommer, har dere veldig vondt i magen da?

Venter mensen om ca en uke og de siste par dagene har jeg hatt så vondt i eggstokk/livmorområdet at jeg har rett og slett gått tvekroket. Ikke helt tiden heldigvis! Men hvis jeg feks strekker meg eller vrir meg så PANG! Sinnsyke smerter! Og det går laaaaang tid før det gir seg.

Har konstant "strekk" der nede og det er mildt sagt ubehagelig. Har hatt dette noen ganger før når jeg har ventet mensen.

Noe vanlige greier ute og går eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det har jeg av og til. Men det er ikke sinnsykt vond da:) Mer ubehagelig.

Skrevet

Ja jeg kan få sinnsykt vondt i ryggen ca en uke før mensen, men jeg har hele tiden tenkt at dette var eggløsinga. Kan også ha slikt ubehag i underlivet.

Skrevet

Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt en gynekologsjekk når smertene opptrer. For å se om du har cyster e.l, da dette fort kan gi denslags smerter (og de kan komme og gå med syklus).

Skrevet

Men hvis man har cyster, påvirker ikke det eggløsning/syklus da? Jeg har regelmessig mens. Eller, helt på klokka er den ikke. Men en uke før eller etter går vel under normalen.

Skrevet

Jeg har hatt det, men så har jeg også påvist endometriosevev bak livmoren, så det har kanskje sammenheng med det. Fått sånn etter første fødsel, aldri hatt det før og spent på om det dukker opp igjen etter denne...

Skrevet

Nei, det behøver det ikke gjøre. Og jeg aner ikke om du har det, altså, men akkurat det med bevegelsessmerter er ganske typisk, nettopp fordi en cyste jo er et slags fremmedlegeme som gjerne røskes litt i ved bevegelser.

Skrevet

Jeg fikk et sånt hyggelig brev i posten her forleden hvor jeg ble påminnet at det er 4 år siden sist jeg tok en celleprøve, så jeg får vel ringe og bestille time... og mens jeg likevel ligger i den "fantastiske" stolen, så kan vel legen sjekke eggstokkene i samme slengen. Kjenner legen bare på, eller tar han ultralyd i tillegg? Tror ikke fastlegen min har slike fancy ting.

Skrevet

Jeg har hatt det sånn de siste 2-3 gangene jeg har ventet mensen nå, og det er snart 3.5 år siden siste fødsel.

Tenkte kanskje det er slik som forandrer seg med alderen, mamma sier alltid at dess eldre hun ble, dess merkeligere ble mensen, hehe.

Skrevet

Fastlege duger ikke. Gå til gynekolog. De behøver ultralyd for å kunne se om man har cyster eller ikke, selv om en fastlege-gu kan gi en indikasjon (men, err, altså, de aller fleste vil foretrekke gynekologens sjekk; ultralyd fremfor fastlegens måte å sjekke for f.eks ruggeømhet på, tro meg).

Skrevet

Grøss, jeg kjenner jeg får vondt bare av ordet "ruggeømhet". Ouch!

Og et kjapt tilleggsspørsmål. Må man ha henvisning til gynekolog?

Skrevet

Ja, eller betale selv. Fastlegen kan henvise, de fleste gynekologer har en del ventetid for første time (gjerne et par måneder). Privat kan du få time nærmest på dagen, men det koster rundt tusenlappen.

Om disse smertene bare forekommer i noen sykluser, vil det jo være fornuftig å få tatt undersøkelsen når de er til stede.

Skrevet

Ok, takk for svar.

Det har ikke vært noe trøbbel med understellet mitt før, så de undersøkelsene jeg har hatt behov for har fastlegen tatt seg av.

Skal ta det opp med legen neste gang jeg er innom der =)

Skrevet

Vann cyster er det jeg begynner å tenke på når du beskriver det slik, jeg har had det selv, fikk fjerna det og har ikke fått noen nye i ettertid enda i hvertfall. Kom deg til gynekologen å få tatt en sjekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...